Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Negatief scanner  (gelezen 8784 keer)

Negatief scanner
« Gepost op: 2012/09/15, 22:38:44 »
Er zijn wel wat topics op dit forum hierover maar ik heb daar geen bevredigend antwoord in gevonden.

Ik zoek een negatief scanner (eventueel ook dia's) die een goede kwalteit levert, hoeft niet perse onder linux te werken. Dus niet die goedkope meuk, maar eentje die professionele kwaliteit levert.

Iemand een idee welk merk hieraan voldoet?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline RikRik

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/15, 23:22:38 »
Ik heb ervaring met de nikon coolscan, niet goedkoop, maar wel professionele kwaliteit, volgens mij alleen nog leverbaar via marktplaats.. 
anders zoek hier eens http://www.shopwiki.nl/l/Negatiefscanner?sb=1#!/l/Negatiefscanner?brand=&site_id=

Edit: de coolscan kan je ook huren: http://www.nivoplus.nl/document-scanning/diascanner-huren/nikon-coolscan-diascanner
« Laatst bewerkt op: 2012/09/15, 23:38:33 door RikRik »

Offline midas

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/16, 08:42:19 »
Wil je echt een dedicated negatiefscanner dan is inderdaad een tweedehands Nikon Coolscan, Canon of Minolta een goede optie. ook het merk Reflecta maakt goede kwaliteit scanners. Ietsjes mindere waliteit voor kleinbeeld-negatieven levert de Epson V700....een hele goede flatbedscanner met speciale houders voor negatieven (zeker ook goed voor middenformaat of grootformaat negatief).

Maar ga je niet groter dan kleinbeeld dan zou ik inderdaad voor dedicated filmscanner voor kleinbeeld-negatieven gaan. En die worden nieuw (nog) geleverd door Reflecta.
Linux Mint 20.2 Cinnamon

Offline softbart

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #3 Gepost op: 2012/09/16, 10:09:21 »
Indien geïnteresseerd heb ik nog een Minolta Dual III te koop. Was altijd mijn reserve voor de Minolta 5400.
Stuur maar een PB.
Wordt niet opgestuurd.

groet,

Theo

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Negatief scanner
« Reactie #4 Gepost op: 2012/09/16, 13:20:30 »
HP Scanjet 5590P heb ik goede ervaring mee :)

Offline softbart

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #5 Gepost op: 2012/09/16, 19:50:17 »
Is geen negatief scanner.

groet,

Theo

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: Negatief scanner
« Reactie #6 Gepost op: 2012/09/17, 07:37:09 »
Is geen negatief scanner.

groet,

Theo
Zit een module bij.

groet,

Timo

Offline softbart

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #7 Gepost op: 2012/09/17, 09:31:21 »
@Timo,

Met alle respect. Een scanner welke met een module een negatief kan scannen is nog geen negatiefscanner. Zeker niet in het licht welke de TS bedoelt.

groet,

Theo

Offline Jenske

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #8 Gepost op: 2012/09/18, 01:44:37 »
Een goede negatiefscanner is ook een positief-scanner. In dat laatste geval gaat het om dia's. Een flatbedscanner is normaalgezien geen goede negatiefscanner.
Een goede negatiefscanner werkt met een echte lens en niet met een flatbed-systeem.
De scanresolutie en de eventuele software die krassen, stofjes en dergelijke kan doen verwijderen zijn belangrijk bij de keuze van je scanner. Als je veel negatieven moet "doen" is het ook wel handig dat de scanner groepjes dia's of negatiefstroken kan verwerken. Mij Minolta Dual Scan II kan dat, maar wel in beperkte groep van 6 of 5. En da's soms wel erg weinig.
Moeilijkheid: scherpstellen. Zeker in dia's durft "het plastic" - de drager - al eens bol staan en dan kan het negatief of dia niet overal scherp worden gescand. Daar bestaan dan ook weer oplossingen voor - klein diafragma, meerdere scan-"passes" met licht verschoven focus -, maar die kosten dan weer (veel) meer tijd.
Als scanresolutie zou je toch minimaal 2.500 dpi moeten kunnen halen, maar de Coolscans van Nikon halen vlot 5.000 dpi.

Let op: heel wat retoucheerwerk kan je ook nadien in software uitvoeren. Goede ervaringen met GIMP.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline RikRik

  • Lid
Re: Negatief scanner
« Reactie #9 Gepost op: 2012/09/18, 20:46:49 »
Ik heb hier nog een Epson Perfection 3170 in de kast liggen, een flatbedscanner die ik heb gebruikt om m'n  6 x 9cm negatieven te digitaliseren. Het resultaat wat bijzonder goed te noemen.
Zie hier voor een testverslag:  http://www.trustedreviews.com/Epson-Perfection-3170-Photo_Digital-Camera_review#tr-review-summary

http://www.epson.nl/nl/nl/viewcon/corporatesite/products/mainunits/overview/323
« Laatst bewerkt op: 2012/09/18, 21:08:00 door RikRik »