Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: TIP: Microsoft Office in Linux  (gelezen 3514 keer)

TIP: Microsoft Office in Linux
« Gepost op: 2014/01/31, 15:27:26 »
Hallo iedereen,

Ik heb eindelijk een manier gevonden om MS-Office te installeren in Linux (als je hem gekocht hebt)!
Dit gaat via het programmaatje PlayOnLinux wat gebruikt maakt van Wine en gewoon in het softwarecenter staat.

Als je het gedownload hebt start je het programma en klik je op Installeren
Je ziet nu een lijst met programma's. Ga naar de Categorie Kantoor daar zie je een lijstje van o.a. MS-Office 2000 t/m 2010
Kies de versie die jij hebt.

Je bent nu in de installatie-wizzard klik (natuurlijk) op Volgende >.
Kies of je een cd-rom hebt (nu erin doen) of dat je een los .exe-bestand hebt.
         Als je een cd-rom hebt kies 1 van de schijven (als hij er niet bijstaat klik je op anders en  doe je gewoon /media/username/cd-rom naam)
         Als je een .exe-bestand hebt kies je dat.

Nu gaat de wizzard verder, meestal download hij eerst (een andere versie van) Wine, configureerd de locatie en moet hij nog .NET-framework installeren.
Dan kom je in de wizzard van MS-Office zelf (die je op Windows meteen zou zien).

Als die klaar is ben je weer in het PlayOnLinux hoofdmenu waar je de Office programma's kunt starten, maar ze staan ook gewoon in je startmenu bij de andere Wine-programma's

David!
P.S. nu nog uitzoeken hoe je het voor alle gebruikers in 1x doet, maar daar zullen de doorgewinterde Linux-ers wel wat op weten ;)

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline Bigbuntu

  • Lid
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #1 Gepost op: 2014/02/02, 19:19:05 »
Oke cool!,
Maar waarom gebruik je niet gewoon openoffice, libreoffice?
Dan heb je ook geen problemen!

Elias

Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #2 Gepost op: 2014/02/02, 20:10:40 »
Oke cool!,
Maar waarom gebruik je niet gewoon openoffice, libreoffice?
Dan heb je ook geen problemen!

Elias

Omdat niet iedereen zo'n fan van OOo/LO is... (ik ben er daar een van)

Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #3 Gepost op: 2014/02/03, 17:37:26 »
Oke cool!,
Maar waarom gebruik je niet gewoon openoffice, libreoffice?
Dan heb je ook geen problemen!

Elias

Omdat niet iedereen zo'n fan van OOo/LO is... (ik ben er daar een van)
Inderdaad, ik mis daar toch echt een paar fijne functies die MSO wel heeft

David

Xubuntu 14.04!
Silverlight en Chrome hater

Offline Tetje

  • Lid
    • opnieuwgestart (Christelijke Blog)
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #4 Gepost op: 2015/05/07, 08:39:26 »
Hallo iedereen,

Ik heb eindelijk een manier gevonden om MS-Office te installeren in Linux (als je hem gekocht hebt)!
Dit gaat via het programmaatje PlayOnLinux wat gebruikt maakt van Wine en gewoon in het softwarecenter staat.

Als je het gedownload hebt start je het programma en klik je op Installeren
Je ziet nu een lijst met programma's. Ga naar de Categorie Kantoor daar zie je een lijstje van o.a. MS-Office 2000 t/m 2010
Kies de versie die jij hebt.

Je bent nu in de installatie-wizzard klik (natuurlijk) op Volgende >.
Kies of je een cd-rom hebt (nu erin doen) of dat je een los .exe-bestand hebt.
         Als je een cd-rom hebt kies 1 van de schijven (als hij er niet bijstaat klik je op anders en  doe je gewoon /media/username/cd-rom naam)
         Als je een .exe-bestand hebt kies je dat.

Nu gaat de wizzard verder, meestal download hij eerst (een andere versie van) Wine, configureerd de locatie en moet hij nog .NET-framework installeren.
Dan kom je in de wizzard van MS-Office zelf (die je op Windows meteen zou zien).

Als die klaar is ben je weer in het PlayOnLinux hoofdmenu waar je de Office programma's kunt starten, maar ze staan ook gewoon in je startmenu bij de andere Wine-programma's

David!
P.S. nu nog uitzoeken hoe je het voor alle gebruikers in 1x doet, maar daar zullen de doorgewinterde Linux-ers wel wat op weten ;)

Mmmm
Ga ik ook eens proberen op mijn show netbook.

Ik wil de mogelijkheid onderzoeken om mijn privelaptop over te zetten naar Xubuntu, maar dan moet MS Office 2010 goed werken.
Office 2010 is completer dan Libre Office en is de standaard nog steeds.
DELL Insparion 530 4GRAM 500GB + 1Tb HDD Dualboot Ubuntu 18.04 & Win7
HP 8510 : Linux Mint 18.2 xfce 64b  4GRam  128G SSD (Prive Laptop)
Packet Bell Dot_SE-750NL Dualboot Ubuntu 18.04 & Win10 2GRam test-netbook

Offline Timo

  • Forumteam
    • timo.diedering
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #5 Gepost op: 2015/05/07, 08:45:25 »

P.S. nu nog uitzoeken hoe je het voor alle gebruikers in 1x doet, maar daar zullen de doorgewinterde Linux-ers wel wat op weten ;)
Het kopiëren van de .wine map van de ene /home naar de andere zou in principe moeten volstaan.

Offline valk

  • Lid
    • mpvalk
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #6 Gepost op: 2015/05/07, 09:49:32 »
Ik heb ook wel eens begrepen dat MSoffice online tegenwoordig ook best goed is en ook dat werkt in Linux.
Maar zelf nog niet geprobeerd...

Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #7 Gepost op: 2015/05/07, 10:39:05 »
MS Office Online werkt perfect in Linux-webbrowsers in mijn ervaring, het werkt zelfs perfect in webbrowsers op kleinere OS'en als Haiku en AmigaOS4 in mijn ervaring :)

Offline Henkp

  • Lid
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #8 Gepost op: 2015/05/07, 11:21:43 »
Ik heb juist gisteren Wine verwijderd na dat ik het een maand of 2 uitgetest heb, en er voldoende over gelezen heb.
Uiteindelijk ben je met Wine net zo kwetsbaar als in Windows, maar je riskeert ook nog eens dat je Linux OS er door besmet wordt, en dat is het mij niet waard.

Zelf heb ik wel een VM Box Met Win 7 er op en dat werkt dan wel onafhankelijk  van Linux zo dat die geen gevaar loop op vernieling door Wine.
Daar heb ik niet veel opstaan, alleen maar die Win Office, screamer is een Radio ontvangst programma, EssentialPim Manager.
En mijn Mio autonavigatie programma, en een AV scanner.
Dat is het dan en dat vind ik meer dan genoeg.

Het zijn nu alleen maar de programma's die ik nog niet onder Linux kan draaien.

Edit: Ik heb ook OneDrive van MS alleen ga ik daar geen Office van gebruiken, om dat het MS niets aangaat wat ik te verzenden heb.
« Laatst bewerkt op: 2015/05/07, 11:25:15 door Henkp »

Offline Ramana

  • Lid
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #9 Gepost op: 2015/05/07, 11:53:47 »
WPS-Office (vroeger Kingsoft Office) is geen open source (maar dat is MS-office ook niet) is m.i. een beter alternatief onder Linux dan OpenOffice.  Beter, omdat het heel goed overweg kan met het docx  format. Dus Word- en PowerPoint-documenten later zich heel goed openen en bewerken onder WPS-Office. De licentie is gratis. 
« Laatst bewerkt op: 2015/05/07, 11:55:26 door Ramana »

Offline Henkp

  • Lid
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #10 Gepost op: 2015/05/07, 12:22:40 »
WPS-Office (vroeger Kingsoft Office) is geen open source (maar dat is MS-office ook niet) is m.i. een beter alternatief onder Linux dan OpenOffice.  Beter, omdat het heel goed overweg kan met het docx  format. Dus Word- en PowerPoint-documenten later zich heel goed openen en bewerken onder WPS-Office. De licentie is gratis.

Leuk en aardig dat WPS-Office alleen met pps files krijg ik geen geluid te horen, of doe ik iets verkeerd?.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: TIP: Microsoft Office in Linux
« Reactie #11 Gepost op: 2015/05/07, 17:33:26 »
Uiteindelijk ben je met Wine net zo kwetsbaar als in Windows, maar je riskeert ook nog eens dat je Linux OS er door besmet wordt, en dat is het mij niet waard.

Zelf heb ik wel een VM Box Met Win 7 er op
Wine is net zo veilig als andere Ubuntu programma’s. :)

Als je Wine gebruikt om een aangeschafte exemplaar van Office te installeren zie ik geen (veiligheid)risico’s. Als je “ergens” van internet software download neem je altijd een risico, zowel met Wine als met een virtuele Windows 7 machine.

Als je echt bang bent voor besmetting door Wine kan je eventueel de integratie van Wine met de desktop uitschakelen. Zal ik niet aanbevelen (bestandsuitwisseling wordt net zo lastig als bij een Virtuele machine) maar Wine kan dan niets buiten de .wine map om.
unlink ~/.wine/dosdevices/z:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Wine#Desktop_integratie
MS Office Online werkt perfect in Linux-webbrowsers in mijn ervaring, het werkt zelfs perfect in webbrowsers op kleinere OS'en als Haiku en AmigaOS4 in mijn ervaring :)
Perfect? MS Office Online kan je alleen gebruiken voor documenten die je bij Microsoft in de cloud opslaat en heeft niet alle functionaliteit van de traditionele MS Office.

offtopic:  In mijn glazen bol zie ik dat we over een aantal jaren (bijna) allemaal met Office Online (of Google Docs) werken en niet alleen afhankelijk zijn van Microsoft software maar ook afhankelijk worden van Microsoft (of Google) Cloud.
Klik links bovenin op Documentatie