Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 9.10  (gelezen 1823 keer)

Offline 123Jan456

  • Lid
9.10
« Gepost op: 2010/01/03, 22:15:03 »
Hallo,

Momenteel gebruik ik nog versie 8.04.

Krijg ik via een update automatisch de nieuwe versie 9.10, of moet ik Ubuntu 9.10 via een CD
weer helemaal opnieuw installeren?

Of kan iemand mij de procedure van hoe te handelen bij nieuwe versies uitleggen?

Bij voorbaat dank.

Groeten,

123Jan456


Offline ivo

  • Lid
Re: 9.10
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/03, 22:51:03 »
Ik heb de 8.04 via de 8.10, 9.04 naar de 9.10 opgewaardeerd, eigenlijk zonder problemen.
Bij de volgende versie, 10.04, ga ik echter mijn home-directory veiligstellen en een overzicht maken van additioneel geinstalleerde pakketten en vervolgens een verse installatie uitvoeren. Teven gaat dan mijn home-directory op een aparte slice.

There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 9.10
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/04, 00:53:51 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen
Gebruik liever niet de opwaardeerknop ???

De Ubuntu belofte was ooit 1x installeren en daarna is een ugrade (8.04→ 8.10→ 9.04→ 9.10 of straks 8.04 LTS→ 10.04.1 LTS) mogelijk.
Maar ik durf dat op dit forum niet hardop meer te zeggen. Ubuntu is blijkbaar een wanproduct: na een half jaar zit je met een verouderde versie die je niet meer kan upgraden. :|

http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie
Klik links bovenin op Documentatie

Offline jan11000

  • Lid
Re: 9.10
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/04, 08:32:29 »
Indien je kunt wachten, wacht tot 10.4.
Dan hoef je 3 jaar niet opnieuw te installeren, hierbij zou ik wel alles wissen en schoon beginnen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: 9.10
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/04, 11:14:35 »
Kijk hier eens:
http://sites.google.com/site/computertip/opwaarderen
Gebruik liever niet de opwaardeerknop ???

De Ubuntu belofte was ooit 1x installeren en daarna is een ugrade (8.04→ 8.10→ 9.04→ 9.10 of straks 8.04 LTS→ 10.04.1 LTS) mogelijk.
Maar ik durf dat op dit forum niet hardop meer te zeggen. Ubuntu is blijkbaar een wanproduct: na een half jaar zit je met een verouderde versie die je niet meer kan upgraden. :|

http://wiki.ubuntu-nl.org/AlgemeneUpgradeInformatie


Wat is dat nu weer? In de eerste plaats hoef je uiteraard nooit bang te zijn om te zeggen wat je denkt. In de tweede plaats is Ubuntu natuurlijk geen wanproduct, ook al geeft een schone installatie in de praktijk meer kans op een goed resultaat dan een opwaardering van een oudere versie (zoals bij elk besturingssysteem onder de zon).

Wil je nu de hele discussie opnieuw gaan voeren? Nogal zinloos, dunkt me....

Offline softbart

  • Lid
Re: 9.10
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/04, 11:49:10 »
Ik heb nog nooit een upgrade gedaan. Ook niet onder Slackware.
Ik heb wel een aparte home partitie. En altijd een lege "wisselpartitie".
Mijn oude (laptop-servertje) draaide zelfs nog op Slack 9.1). Wat niet stuk is hoef je niet te maken.
Echter na 10 jaar trouwe dienst begaf de hd het. Nu Slack 13.0)
Maar had ook te maken met de overgang 2.4 naar 2.6 en de nodige veranderingen die in een stroomversnelling zaten.
Dan vond ik een upgrade altijd tricky. De Slackware-site waarschuwde daar toen zelfs voor.
Ook nu zie je zeer sterke vernieuwingen.

Dat neemt niet weg dat ik ook goede geluiden hoor betreffende het upgraden van Ubuntu.
Voorlopig nog maar het nadeel van de twijfel.  :(

groet,

Theo



Offline rman

  • Lid
Re: 9.10
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/04, 12:25:08 »
Mijn ervaring is dat de upgrade van 8.04 naar 9.04 problemen gaf. De upgrade van 9.04 naar 9.10 ging vlekkeloos.
steunpunt: Delft
Happy throngs, where ever you go

Re: 9.10
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/04, 13:02:46 »
Citaat
Ubuntu is blijkbaar een wanproduct:

Straffe uitspraak, Microsoft bashen is hier niét toegelaten maar Ubuntu bashen blijkbaar wél. Foei  :'(
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: 9.10
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/04, 13:47:42 »
Sry, iets genuanceerder: Zonder enigszins betrouwbare upgrade mogelijkheid is Ubuntu leuk speelgoed maar (althans voor/volgens mij) niet serieus bruikbaar.
De upgrade procedure moet de hoogst mogelijke aandacht moeten hebben tijdens de ontwikkeling van een nieuwe release.
Wel zal, zeker als er veel veranderingen op een systeem zijn, bijvoorbeeld door zelf toegevoegde programmatuur, het upgrade proces steeds complexer worden. Het kan voorkomen dat er tijdens of na de upgrade een probleem optreed. Maar als dat alleen opgelost (voorkomen) kan worden met een herinstallatie is Ubuntu niet mijn favoriete distributie. :(

p.s. meldingen over problemen met upgrades zijn mij bekend maar gelukkig heb ik, tot nu toe, wel goed ervaringen met distributie upgrades. :)
Klik links bovenin op Documentatie