Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: 2 schermen 2 bureaubladen  (gelezen 1659 keer)

Offline toxbar

  • Lid
    • Zeilen met de Nova Cura
2 schermen 2 bureaubladen
« Gepost op: 2014/01/26, 15:22:39 »
Goedendag allemaal,

Ik ben bezig met 2 schermen aansluiten on der 13.10 en dat gaat redelijk soepel.
Maar nu zou ik graag mijn 2 scherm niet als verlenging van het eerste schermen hebben maar als eigen bureaublad.
Ik heb een videokaart (MSI Nvidia) met VGA DVI en HDMI uitgang ik gebruik de VGA en DVI(met verloop naar VGA)
Zoals gezegd het bureaublad verlengen geen probleem maar nu de volgend stap.
Ik heb nog wel even gespeeld met de Taakbalk ook op het verlengde scherm maar dan kan de muis niet meer voorbij het midden.

Is er een prog je of instelling die je kan maken.
Ik heb op zich genoeg aan de standaard 4 bureaubladen zou ze alleen graag naast elkaar gebruiken op verschillende schermen.

Andere vraag waar kan je het aantal bureaubladen instellen als je er bijvoorbeeld meer of minder zou willen hebben?

Leuk om weer terug te zijn en wat te spelen met Ubuntu.
Toxbar

Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #1 Gepost op: 2014/01/27, 08:12:48 »
Dit soort expeimenten met meerdere schermen heb ik ook nog op mijn lijst staan, maar ik kom er momenteel niet aan toe.
Dat ik beide schermen op een eigen bureaublad te zetten en onafhankelijk kan verplaatsen of dat ik op het 2e scherm een geheel eigen scherm kan laten zien.

Voor het instellen van het aantal bureaubladen heb je een extra tool nodig. Deze zit er helaas niet meer standaard in.
Het kan met 'Ubuntu tweak' en 'Compiz config'.

Offline toxbar

  • Lid
    • Zeilen met de Nova Cura
Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #2 Gepost op: 2014/01/27, 09:26:30 »
Citaat
Het kan met 'Ubuntu tweak' en 'Compiz config'.

Thanks Erik ik ga wel eens ff kijken naar Tweak en Compiz.
Zoals gezegd het aantal is niet direct belangrijk, maar wellicht zit daar nog een leuk tweak bij.

Ik zou toch denken dat het moet kunnen ieder scherm zijn eigen bureaublad.

Offline joop905

  • Lid
Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #3 Gepost op: 2014/01/27, 10:49:49 »
Kijk eens naar het programma nitrogen

Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #4 Gepost op: 2014/01/27, 10:53:54 »
Citaat
Het kan met 'Ubuntu tweak' en 'Compiz config'.

Thanks Erik ik ga wel eens ff kijken naar Tweak en Compiz.
Zoals gezegd het aantal is niet direct belangrijk, maar wellicht zit daar nog een leuk tweak bij.

Ik zou toch denken dat het moet kunnen ieder scherm zijn eigen bureaublad.


Daar heb je geen tool voor nodig. Je kunt via rechtermuisknop op bureaublad --> Werkbladachtergrond wijzigen aangeven of de launcher sticky moet zijn of niet. Of je het nu moet aan- of afvinken weet ik niet maar die optie beheert wat jij zoekt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #5 Gepost op: 2014/01/27, 16:34:38 »
Ik denk het niet. Standaard gedraagt het tweede scherm zich als een extensie van de desktop op het eerste scherm, of je nu de launcher op beide schermen aanhebt of niet. Wat OP wil, is dat het tweede scherm een andere desktop weergeeft. Ik zoek ook eens of dat kan (ben nu voor het eerst eens aan het experimenteren met zowel mijn laptopmonitor als mijn externe monitor actief).

Offline vanadium

  • Lid
Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #6 Gepost op: 2014/01/27, 16:44:30 »
Als ik deze post zie, dan blijkt dat doenbaar in KDE, maar niet in gnome.

Offline toxbar

  • Lid
    • Zeilen met de Nova Cura
Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #7 Gepost op: 2014/01/27, 19:01:12 »
Citaat
bureaublad --> Werkbladachtergrond wijzigen aangeven of de launcher sticky moet zijn of niet. Of je het nu moet aan- of afvinken weet ik niet maar die optie beheert wat jij zoekt.
Ik geloof dat ik niet kan vinden wat je bedoelt Vistaus als ik dit volg kom ik niet veel verder helaas.

Citaat
Als ik deze post zie, dan blijkt dat doenbaar in KDE, maar niet in gnome.
Oke thanks vanadium dan ga ik maar eens met een andere schijf KDE proberen of dat daar wel wil.

Wel jammer dat het onder gnome niet gaat blijkbaar zou toch mooi zijn bijvoorbeeld de 2 linker bureaubladen op het scherm links en de andere 2 rechts.
Hoe doen die gamers dat eigenlijk?

Offline toxbar

  • Lid
    • Zeilen met de Nova Cura
Re: 2 schermen 2 bureaubladen
« Reactie #8 Gepost op: 2014/01/28, 11:56:13 »
Citaat
Kijk eens naar het programma nitrogen
Thanks Joop905 ik heb het geprobeerd maar het lijkt niet helemaal wat ik zoek, moet wel zeggen dat ik het ook niet lekker draaiend krijg (nog ff klooien maar)