Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Hoe pakken jullie dit aan?  (gelezen 6656 keer)

botje69

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Gepost op: 2008/05/04, 12:51:32 »
Even een vraag aan de mensen die uitsluitend Linux op de pc hebben.
Ik durf Windows er namelijk nog niet af te kieperen.
Vrijdag een navigatie systeem gekregen. Er zat een cd rom bij met de handleiding. Die wilde natuurlijk niet opstarten onder Ubuntu.
Ik kon wel de map openen, en het goede pdf bestand bekijken. Registreren ging ook nog, maar dan komt het.
Navigon heeft een apart Windows programma om allerlei dingen voor het systeem te downloaden, stemmen, kaarten, back up maken ed.
Ik moest dus weer naar Windows. Hoe lossen jullie dergelijke dingen op onder Ubuntu.
Ik neem aan dut jullie vaker tegen dit soort problemen oplopen.

Offline Mij

  • Lid
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/04, 12:54:44 »
Gewoon dual boot blijven draaien!

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/04, 13:08:18 »
ik heb ook nog een stukje windows, voor dat soort zaken, op een losse harde schijf staan, welk ik alleen aankoppel, wanneer ik dit nodig hebt.

Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/04, 13:10:45 »
Probeer wine eens. Wine is een verzameling systeemcode om windows programma's te draaien. Het staat in je pakkettenlijst, dus zo te installeren. Daarna zijn exebestanden uit te voeren door er op te dubbelklikken.

botje69

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/04, 15:39:08 »
Citaat van: arie
welke navigatie heb je?
Ik heb de Navigon 2110. Als ik wat meer ervaring heb zal ik zeker Wine uitproberen. Voor het moment heb ik al mijn handen vol met de installatie van 8.04. ;-), is me nog steeds niet gelukt.

thelimpkid

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/04, 20:39:50 »
Wat je kunt doen is Windows virtueel draaien. Maar dan zou ik wel eerst goed testen of het werkt. Anders toch gewoon Windows op een aparte computer houden of een dual boot maken tussen Windows en Ubuntu.

d1ogenes

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/04, 21:42:28 »
dual boot blijven draaien, als het misloopt kan je dan nog steeds je files redden vanuit het andere OS

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/04, 22:05:52 »
Tweevoudig opstartbaar houden die computer. Echt het beste.

Overigens: mijn TomTom moet ook via Windows worden bijgewerkt (TomTom Home). Ik sluit 'm vandaag aan, melding: er is een nieuwe versie van TT Home. OK, binnenhalen en installeren.

Vervolgens: kan de nieuwe versie ineens geen verbinding meer maken met het internet... Ook niet na de verplichte herstart...

Kortom: kan ik de GPS-fix voor m'n TT One ineens niet meer krijgen. Grrrrrr!@!@!

Enfin, nou hoef ik Windows eigenlijk helemaal nooit meer te starten. Geluk bij een ongeluk. Overigens hou ik 'm nog wel, wegens de BIOS-updates van m'n Sony Vaio flaptop. En voor de vingerafdruk-herkenning: Windows pompt de afbeeldingen in het BIOS.

Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/04, 22:52:17 »
Een met pjotr. Of een dual boot handhaven of ergens een windows computer houden voor het geval iets niet onder ubutu werkend te krijgen is. Ik gebruik alleen nog voor boekhoudprogrammaatje, een medion aldi Tom en om soms te msn en met webcam. Dat laatste lukt me ook niet onder ubuntu.
www.thevintageknob.org, Het Online Audio-museum

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/04, 22:55:22 »
Citaat van: weiland
msn en met webcam. Dat laatste lukt me ook niet onder ubuntu.
Dat kan met amsn. Amsn kun je gewoon installeren via Synaptic.  :-)

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/05, 09:33:58 »
Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk windows programma's onder wine te draaien, maar dit werkt lang niet bij alle programma's. Daarom heb ik gewoon ook nog dual boot, maar ik moet zeggen dat dat ook nog niet alles is. Als je één van de twee os'sen wil herinstalleren bijvoorbeeld. Dan moet je weer helemaal met grub aan de gang omdat windows de mbr heeft overschreven enzo. Maar ik denk ook dat dual boot gewoon de beste oplossing blijft. Wat is virtual box precies? Werkt dat goed? Vertraagt het niet te veel?

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/05, 09:47:03 »
Citaat van: LarsVeldscholte
Wat is virtual box precies? Werkt dat goed? Vertraagt het niet te veel?
Virtualbox is een programma waarmee je virtuele systemen kan maken. Je kan zogenaamde 'virtual machines' aanmaken en daar dan Windows op gaan installeren. Het mooie is dat er niets veranderd aan je eigen systeem, want alles blijft binnen die virtualbox. De harde schijf bijvoorbeeld is gewoon één bestand. Dat werkt goed, maar is onbruikbaar voor games (geen 3D ondersteuning). De vertraging hangt er van af welke hardware je hebt en hoeveel RAM-geheugen je gaat toewijzen aan die virtuele windows. Een voorbeeldje: je hebt een Pentium 4 met 1Gb RAM. Je gaat virtualbox installeren en daar een virtuele Windows in draaien en je wil daar 512Mb RAM aan geven. Dat houd dus in dat je Ubuntu nog 512Mb over heeft om zelf te draaien, terwijl de CPU gedeeld wordt tussen je Ubuntu en de virtuele Windows. Op systemen met minder dan 1Gb RAM zou ik het eigenlijk niet aanraden, tenzij je heel weinig geheugen gaat toewijzen aan Windows.
In ieder geval is het wel een makkelijkere oplossing dan de PC te gaan rebooten om Windows op te starten.
Een alternatief voor virtualbox is VMWare Server. Deze versie is ook gratis te gebruiken maar zit niet in de repositories van Ubuntu en moet je dus handmatig installeren.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °

Offline Dave

  • Lid
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #12 Gepost op: 2008/05/05, 09:51:18 »
dualboot of een aparte schijf houden voor xp.
heb het laatste, aparte schijf dus voor o.a. garmin en Falk.
verder doe ik er niks mee, ook niet updaten want internet uitgeschakeld in die installatie.
er wordt wel gewerkt aan linux versies heb ik begrepen.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #13 Gepost op: 2008/05/05, 10:04:18 »
Citaat van: DarkStar
Citaat van: LarsVeldscholte
Wat is virtual box precies? Werkt dat goed? Vertraagt het niet te veel?
Virtualbox is een programma waarmee je virtuele systemen kan maken. Je kan zogenaamde 'virtual machines' aanmaken en daar dan Windows op gaan installeren. Het mooie is dat er niets veranderd aan je eigen systeem, want alles blijft binnen die virtualbox. De harde schijf bijvoorbeeld is gewoon één bestand. Dat werkt goed, maar is onbruikbaar voor games (geen 3D ondersteuning). De vertraging hangt er van af welke hardware je hebt en hoeveel RAM-geheugen je gaat toewijzen aan die virtuele windows. Een voorbeeldje: je hebt een Pentium 4 met 1Gb RAM. Je gaat virtualbox installeren en daar een virtuele Windows in draaien en je wil daar 512Mb RAM aan geven. Dat houd dus in dat je Ubuntu nog 512Mb over heeft om zelf te draaien, terwijl de CPU gedeeld wordt tussen je Ubuntu en de virtuele Windows. Op systemen met minder dan 1Gb RAM zou ik het eigenlijk niet aanraden, tenzij je heel weinig geheugen gaat toewijzen aan Windows.
In ieder geval is het wel een makkelijkere oplossing dan de PC te gaan rebooten om Windows op te starten.
Een alternatief voor virtualbox is VMWare Server. Deze versie is ook gratis te gebruiken maar zit niet in de repositories van Ubuntu en moet je dus handmatig installeren.
Ok, ik heb eeen AMD Athlon 64 met 1gb ram. Maar je zegt dat er geen 3d ondersteuning is, dus ik denk dat ik het toch maar niet ga overwegen. Ik heb nu namelijk dual boot, en windows gebruik ik ook voornamelijk voor games.
Bedankt voor de info.

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #14 Gepost op: 2008/05/05, 10:06:35 »
Citaat van: arie
Citaat van: LarsVeldscholte
Ik probeer natuurlijk zoveel mogelijk windows programma's onder wine te draaien, maar dit werkt lang niet bij alle programma's. Daarom heb ik gewoon ook nog dual boot, maar ik moet zeggen dat dat ook nog niet alles is. Als je één van de twee os'sen wil herinstalleren bijvoorbeeld. Dan moet je weer helemaal met grub aan de gang omdat windows de mbr heeft overschreven enzo. Maar ik denk ook dat dual boot gewoon de beste oplossing blijft. Wat is virtual box precies? Werkt dat goed? Vertraagt het niet te veel?
een her installatie van windows hoeft geen problemen op te leveren als je na de 1e installatie gelijk een image hiervan maakt. als je deze terug zet blijft je grub onaangetast

met virtualbox kan je een virtuele computer aanmaken, zodat je windows, of een ander os binnen Ubuntu kan draaien.
Ja, ok, maar ik heb geen programma waarmee je images kunt maken zoals norton gost ofzo. Als ik windows opnieuw wil installeren, doe ik dat gewoon, en laat ik Windows de mbr overschrijven, daarna start ik op met de live cd, en repareer ik het weer met de grub commandline.

Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #15 Gepost op: 2008/05/05, 10:07:20 »
Ik verbaas me erover dat vrijwel iedereen nog afhankelijk wil zijn van Windows. Ik probeer Windows programma's alleen nog met Wine aan de praat te krijgen. Lukt het daar niet mee, dan is dat dan jammer. Navigatie staat op mijn telefoon. Het geheugen kan ik met Ubuntu benaderen en kan dus ook bestanden daarvan wijzigen.
Advies is dan ook om alleen spullen aan te schaffen die je met Ubuntu kunt gebruiken en niet van 2 walletjes eten; dat schiet niet op!

Offline Lars

  • Lid
    • Tuxplace.nl
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #16 Gepost op: 2008/05/05, 10:41:36 »
Citaat van: Maarten123
Ik verbaas me erover dat vrijwel iedereen nog afhankelijk wil zijn van Windows. Ik probeer Windows programma's alleen nog met Wine aan de praat te krijgen. Lukt het daar niet mee, dan is dat dan jammer. Navigatie staat op mijn telefoon. Het geheugen kan ik met Ubuntu benaderen en kan dus ook bestanden daarvan wijzigen.
Advies is dan ook om alleen spullen aan te schaffen die je met Ubuntu kunt gebruiken en niet van 2 walletjes eten; dat schiet niet op!
Ik WIL er helemaal niet van afhankelijk zijn, maar ik is gewoon zo. Ik heb erg veel games die eenmaal alleen op Windows werken, en ook niet op wine. Hetzelfde met veel programma's. Daarvoor gebruik ik (met tegenzin) nog windows.

prodinho

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #17 Gepost op: 2008/05/05, 10:47:24 »
Citaat van: arie
welke navigatie heb je?
tomtomhome werkt niet onder wine.  tomtomhome in virtualbox kan je tomtom niet aankoppelen
Correctie; Tomtom aansluiten op TTHome in Virtualbox werkt hier perfect..

Offline Bobbie

  • Lid
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #18 Gepost op: 2008/05/05, 10:54:55 »
Citaat van: prodinho
Citaat van: arie
welke navigatie heb je?
tomtomhome werkt niet onder wine.  tomtomhome in virtualbox kan je tomtom niet aankoppelen
Correctie; Tomtom aansluiten op TTHome in Virtualbox werkt hier perfect..
hoe heb je dat gedaan??

prodinho

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #19 Gepost op: 2008/05/05, 11:14:05 »
Citaat van: arie
Citaat van: Bobbie
Citaat van: prodinho
Correctie; Tomtom aansluiten op TTHome in Virtualbox werkt hier perfect..
hoe heb je dat gedaan??
idd ben ik ook benieuwd naar, is me nog nooit gelukt. sd kaart van de tomtom wordt wel als tomtom apparaat herkend in virtualbox.
Ik heb de Closed source versie van VirtualBox geinstalleerd, en verder deze handleiding gevolgd: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=2302
Deze was voor 7.04 geschreven maar werkt perfect onder 7.10 en 8.04.

Hierna in VirtualBox USB aanzetten voor je virtuele pc, en je Tomtom home in de filters toevoegen (niet aanvinken).

Daarna kun je gwn als je Windows draait via Devices - USB je Tomtom aankoppelen.

ps: volgens mij gebruik ik ook nog de versie van Virtualbox voor 7.10 (1.5.xxx volgens mij en niet de laatste 1.6.xxx)

PieterD

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #20 Gepost op: 2008/05/05, 11:39:45 »
Citaat van: Maarten123
Ik verbaas me erover dat vrijwel iedereen nog afhankelijk wil zijn van Windows.
Dat heeft niets met willen te maken maar met het simpele feit dat er windows-software is waarvoor geen fatsoenlijke linux-vervanger is te vinden. Tenminste voor mij niet.
Ik denk dan aan videobewerking (gebruik Ulead Video Studio), HD-fotoshows (gebruik het prachtige programma Proshow Producer), webdesign (Dreamweaver) etc.

Die draai ik nu allemaal onder VirtualBox. Ook gebruik ik nog steeds een oudere versie van PaintShop (9.02, de laatste versie voordat Corel de boel verziekte) want van al die vensters in Gimp wordt ik gek.... :-)

prodinho

  • Gast
Hoe pakken jullie dit aan?
« Reactie #21 Gepost op: 2008/05/08, 09:45:47 »
Citaat van: arie
Citaat van: prodinho
Citaat van: arie
idd ben ik ook benieuwd naar, is me nog nooit gelukt. sd kaart van de tomtom wordt wel als tomtom apparaat herkend in virtualbox.
Ik heb de Closed source versie van VirtualBox geinstalleerd, en verder deze handleiding gevolgd: http://forums.virtualbox.org/viewtopic.php?t=2302
Deze was voor 7.04 geschreven maar werkt perfect onder 7.10 en 8.04.

Hierna in VirtualBox USB aanzetten voor je virtuele pc, en je Tomtom home in de filters toevoegen (niet aanvinken).

Daarna kun je gwn als je Windows draait via Devices - USB je Tomtom aankoppelen.

ps: volgens mij gebruik ik ook nog de versie van Virtualbox voor 7.10 (1.5.xxx volgens mij en niet de laatste 1.6.xxx)
hey bedankt, het werkt nu :)
ik heb  hier virtualbox 1.6
Okee dan.. die ga ik dan ook maar eens uitproberen! :)