Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Image verplaatsen: alleen fstab en grub?  (gelezen 492 keer)

Offline Ramana

  • Lid
Image verplaatsen: alleen fstab en grub?
« Gepost op: 2012/11/10, 08:51:14 »
Wil 'n installatie (Mint 14rc) voorbereiden op m'n HDD en dan verplaatsen naar SSD.
Klopt het dat alleen fstab en grub aanpassingen behoeven of zijn er meer 'verborgen' plekjes waaraan moet worden gesleuteld?

Zit met name de UID (behalve in etc/fstab en grub) nog ergens verborgen (wil ik vervangen door /dev/sdx)?

Offline jan11000

  • Lid
Re: Image verplaatsen: alleen fstab en grub?
« Reactie #1 Gepost op: 2012/11/10, 09:00:53 »
Denk dat je beter gewoon schoon kunt installeren, ivm ssd, deze wordt anders ingedeelt(partitie) en of linux met installatie kijkt of er een ssd aanwezig is weet ik niet.
Partitie moet bij een bepaalde sector beginnen, anders mis je snelheid.
Misschien zijn er partities programma's die hier rekening mee houden, maar ik weet daar geen naam van.
Je kan het altijd proberen.

Zelf heb ik alleen in de fstab een wijziging aangebracht, na een schone installatie.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Image verplaatsen: alleen fstab en grub?
« Reactie #2 Gepost op: 2012/11/10, 09:33:46 »
@Jan,  verplaatsen op zich gaat wel lukken (gebruik fsarchiver daarvoor), dus de partitieindeling en de beginnende sector op de SSD veranderd niet.

Denk ook dat aanpassen fstab (en grub op de juiste plek zetten) voldoende is, maar ik vraag me af hoe het met die UID's in grub zit.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Image verplaatsen: alleen fstab en grub?
« Reactie #3 Gepost op: 2012/11/10, 09:43:34 »
Denk dat uid niks uitmaakt, als je alles kopieert.
Indien grub niet zou werken, dan van alle hd's proberen te booten, in de bios instellen.
En supergrub bij de hand houden, om grub te herinstalleren.

Wel de oude hd geheel wissen(ivm uid), of eruit halen, bij de 1e keer booten. Dan weer de hd toevoegen aan je systeem.
« Laatst bewerkt op: 2012/11/10, 09:45:17 door jan11000 »

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Image verplaatsen: alleen fstab en grub?
« Reactie #4 Gepost op: 2012/11/10, 11:07:54 »
In fstab kan je ook de oude notitie gebruiken /dev/sd.......
wanneer je de "oude" installatie laat zitten, dan kan je daar van opstarten, een sudo update-grub doen, en de volgende keer opstarten van de "nieuwe" installatie.
Daar type je dan sudo update-grub && sudo grub-install /dev/sdx en je bent klaar.
Dit heb ik een keer zo gedaan, met een 2e HD, maar ik ben er niet zeker van, dat er niets meer werd gebruikt van de "oude" HD.
Eigenlijk niet goed getest door mij dus ...........
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.