Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: meerdere accounts voor meer veiligheid?  (gelezen 464 keer)

Offline Ventje

  • Lid
meerdere accounts voor meer veiligheid?
« Gepost op: 2014/03/15, 22:05:53 »
In  windows heb ik meerder accounts (met beperkte rechten), één voor gewoon surfen, en één die ik alleen voor internetbankieren gebruik. Als ik  malware zou oplopen door te surfen, is de kans kleiner dat de andere account (die ik voor bankieren gebruik) daar ook door besmet is.
Er is ook een map gedeelde documenten waarop alle accounts kunnen lezen en schrijven (maar niet elkaars files overschrijven).

Ik heb nu xubuntu 12.04 geinstalleerd, en zou graag hetzelfde principe toepassen: een account om te surfen, met zo weinig mogelijk rechten, en een andere account alleen voor internetbankieren.

Doen jullie ook zoiets?
Hoe zou ik dat best aanpakken?
Ik heb gezien dat er een gast-account bestaat, met beperkte rechten (die zelfs geen sudo kan uitvoeren denk ik). Maar die heeft het nadeel dat de home-dir enkel in RAM zit en bij rebooten alles weg is. Ik zou wel willen kunnen dingen blijvend bewaren (op een soort "Gedeelde Documenten") .

Re: meerdere accounts voor meer veiligheid?
« Reactie #1 Gepost op: 2014/03/15, 22:16:45 »
Malware op Linux is zeer, zeer schaars. 0,001%. Dus ik zou zeker geen aparte accounts gaan aanmaken om zoiets te voorkomen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: meerdere accounts voor meer veiligheid?
« Reactie #2 Gepost op: 2014/03/15, 22:40:40 »
Zoals Vistaus al zegt, inderdaad niet nodig. Zelfs de beheerder moet zich namelijk aanmelden met gewone gebruikersrechten; voor beheershandelingen moet de beheerder altijd zijn wachtwoord inkloppen. Een ijzersterke beveiliging.

Meer over veiligheid in *buntu:
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
« Laatst bewerkt op: 2014/03/15, 22:59:03 door Pjotr »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: meerdere accounts voor meer veiligheid?
« Reactie #3 Gepost op: 2014/03/16, 00:43:19 »
Het kan geen kwaad een apart account te gebruiken voor bijzondere taken. Of de (weinig?) extra veiligheid opweegt tegen de (zware?) last en discipline opnieuw aan te melden kan je betwijfelen.

Een apart account heeft als (klein) voordeel (voor sommigen een nadeel) dat allerlei persoonlijke instellingen (bijvoorbeeld privacyinstellingen) en persoonlijke toevoegingen (bijvoorbeeld browser add-ons) in je "normale" account geen invloed hebben op het bijzondere account.  Wijzigingen op systeemniveau (bijvoorbeeld installeren via Ubuntu softwarecentrum) zijn wel van invloed op beide accounts.
een soort "Gedeelde Documenten"
Standaard deel je in Ubuntu alle documenten met andere gebruikers, je kan elkaars “persoonlijke map” lezen.
https://sites.google.com/site/computertip/veiligheid
Beetje offtopic,
Citaat van: Virusscanner
Hoofdzakelijk hierom: om zich te installeren op uw computer, heeft een virus uw wachtwoord nodig. En dat heeft hij niet. Daarom zijn er ook geen Linuxvirussen in het wild te vinden.
Of dat de reden is betwijfel ik, een Windows virus weet mijn Windows wachtwoord ook niet. Door de goede scheiding tussen root (sudo) is het voor een virus lastiger een systeem op systeemniveau te infecteren. Aan de andere kant kunnen in Ubuntu alle gebruikers iets (een script, programma, add-on of een virus) installeren in de “persoonlijke map” (/home). Dit (script, programma, add-on of virus) kan (voor deze gebruiker) prima functioneren (ook zonder sudo of root wachtwoord).
Citaat van: Virusscanner
Waar u natuurlijk wel voorzichtig mee moet zijn, is het installeren van programma's die niet in de pakketbronnen zitten. Maar dat spreekt eigenlijk vanzelf.
Vanzelfsprekend een belangrijke reden waarom er veel minder kans op malware is.
The use of software repositories significantly reduces any threat of installation of malware
Met als leuke bijkomstigheid dat ook een virusscanner dan niet nodig is.
As a side effect, many systems that have these capabilities do not require anti-malware software such as anti-virus software.
« Laatst bewerkt op: 2014/03/19, 07:19:17 door testcees »
Klik links bovenin op Documentatie

Offline vanadium

  • Lid
Re: meerdere accounts voor meer veiligheid?
« Reactie #4 Gepost op: 2014/03/16, 18:10:45 »
Geen enkel probleem om zoiets te realiseren op Linux als dat is wat je wil.
Citaat
Doen jullie ook zoiets?
Ik mag er niet aan denken.
Citaat
Hoe zou ik dat best aanpakken?
Eenvoudig meerdere accounts aanmaken. Via linux rechten kan vrij fijn ingesteld welke account waar toegang heeft.