Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [OPGELOST] accu problemen laptop  (gelezen 4359 keer)

Offline RuudH

  • Lid
[OPGELOST] accu problemen laptop
« Gepost op: 2010/01/17, 20:39:38 »
Ik gebruik met veel plezier Ubuntu 9.10 als Wubi installatie naast een Windows XP installatie op mijn Acer Aspire One D150-1Bb netbook. Alles werkt prima, alleen als ik op netstroom werk en ik trek de stekker eruit om op accustroom te gaan, dan gaat mijn laptop uit (of in slaapstand). Heeft er iemand een suggestie om dit probleem op te lossen? Heb zelf al gekeken bij 'Energiebeheer', maar daar zag ik geen opties die dit probleem zouden kunnen verhelpen. Heb de zoekfunctie van het forum gebruikt maar zag geen topics die mij konden helpen :)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/19, 06:33:07 door RuudH »
So long and thanks for all the fish!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: accu problemen laptop
« Reactie #1 Gepost op: 2010/01/17, 21:20:53 »
Vreemd... Zou perfect moeten werken op dat netboekje (ik heb zelf een AAO A150, die is grotendeels identiek).

Probeer eens een overstap van Wubi naar een normale tweevoudige opstart:
http://sites.google.com/site/computertip/installeren
« Laatst bewerkt op: 2010/01/17, 21:23:29 door Pjotr »

Offline RuudH

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #2 Gepost op: 2010/01/18, 08:51:20 »
Vond het ook nogal vreemd ;)

Momenteel wil ik mijn wubi installatie nog behouden. Zou een 'normale' GRUB installatie dit probleem moeten verhelpen? Of zijn er nog andere mogelijkheden om dit probleem op te lossen? Anders ga ik misschien een normale installatie overwegen.
So long and thanks for all the fish!

Offline joop13

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #3 Gepost op: 2010/01/18, 10:23:07 »
Als ik dat zo bekijk zal het energiebeheer van Windows roet in het eten gooien. Want Wubi is een programma binnen Windows dus zal Windows het energiebeheer regelen. En zal het energiebeheer van Ubuntu niet 'de baas' zijn.

Verder lijkt me ook een dual boot meer zekerheid geven.....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline RuudH

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #4 Gepost op: 2010/01/18, 11:23:02 »
Mijn collega gaf ook al de tip om van wubi af te stappen. Ga van de week even mijn gegevens van linux backupen en een verse dual boot installatie doen. Wordt vervolgd!  =D
So long and thanks for all the fish!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: accu problemen laptop
« Reactie #5 Gepost op: 2010/01/18, 11:34:46 »
Succes!  :)

Vergeet niet, om eerst Wubi te verwijderen vanuit Windows, via Configuratiescherm - Software installeren/verwijderen. Zo verwijder je niet alleen Wubi van de schijf, maar maak je ook de Windows-opstartlader schoon (daar staan nu Ubunturegels in).

Offline RuudH

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #6 Gepost op: 2010/01/18, 11:44:14 »
Bedankt voor de tip
So long and thanks for all the fish!

Offline RuudH

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #7 Gepost op: 2010/01/18, 18:20:13 »
Doe je netjes een uninstall in Windows XP, blijft de bootmanager Ubuntu weergeven  :evil:
Het volgende is zichtbaar na aanklikken Ubuntu:

Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand
is beschadigd of niet kan worden gevonden:
<windows-hoofdmap>\system32\hal.dll
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw.


wat hier beschreven staat werkt niet want ik heb geen boot.ini in m'n root staan op de Windows schijf.

*EDIT*

Het antwoord op de vraag staat hier
Na beetje googlen toch gevonden  :D Op na de nieuwe versie Ubuntu install  ;)
« Laatst bewerkt op: 2010/01/18, 18:48:01 door RuudH »
So long and thanks for all the fish!

Offline RuudH

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #8 Gepost op: 2010/01/18, 21:48:38 »
Nu heb ik een normale dual boot installatie van Ubuntu 9.10 die prima werkt maar het probleem omtrent de accu is niet verholpen. Dat probleem is exact hetzelfde als met de wubi installatie. Vind het wel een irritant probleem
So long and thanks for all the fish!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: accu problemen laptop
« Reactie #9 Gepost op: 2010/01/18, 21:51:18 »
Nu heb ik een normale dual boot installatie van Ubuntu 9.10 die prima werkt maar het probleem omtrent de accu is niet verholpen. Dat probleem is exact hetzelfde als met de wubi installatie. Vind het wel een irritant probleem

Vervelend.... Probeer eens of een BIOS update helpt? Kun je doen vanuit Windows. Op de webstek van Acer kun je kijken, of er een nieuwer BIOS beschikbaar is voor je flaptop.

Offline joop13

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #10 Gepost op: 2010/01/18, 21:56:27 »
Nu heb ik een normale dual boot installatie van Ubuntu 9.10 die prima werkt maar het probleem omtrent de accu is niet verholpen. Dat probleem is exact hetzelfde als met de wubi installatie. Vind het wel een irritant probleem
Je hebt wel weer in Ubuntu gekeken naar het energiebeheer? Dat die niet verkeerd staat zodat bij werk op de accu hij uit gaat?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline RuudH

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #11 Gepost op: 2010/01/18, 22:11:18 »
Updaten van v1.05 naar v1.11 was de oplossing! Kan gewoon de stekker eruit trekken en alles blijft werken. Bedankt!
So long and thanks for all the fish!

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: accu problemen laptop
« Reactie #12 Gepost op: 2010/01/18, 23:40:19 »
Updaten van v1.05 naar v1.11 was de oplossing! Kan gewoon de stekker eruit trekken en alles blijft werken. Bedankt!

Mooi zo! Graag gedaan.  :)

Het aardige is natuurlijk, dat er waarschijnlijk nog meer fouten in het BIOS zijn verholpen door deze BIOS-update. Je netboekje zal dus op meerdere punten wat beter gaan presteren.... Dat is dan mooi meegenomen.

Offline joop13

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #13 Gepost op: 2010/01/18, 23:42:21 »
Wil je ook even aangeven in de eerste post van het draadje dat het opgelost is?
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Els

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #14 Gepost op: 2010/01/18, 23:56:12 »
Mag ik hier even bij aansluiten (ook al is de oorspronkelijke vraag opgelost)? Ik heb ook accuproblemen, maar iets andere. Als de batterij soms als leeg en soms als vol wordt aangegeven (terwijl hij altijd vol is), kan dat ook met het BIOS te maken hebben of is dat eerder een los contactje ???

Offline joop13

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #15 Gepost op: 2010/01/18, 23:59:54 »
Lijkt me eerder een los contactje dan een Bios probleem.....
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline Els

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #16 Gepost op: 2010/01/19, 00:01:39 »
Was ik al bang voor... terug naar de leverancier dan maar... :(

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: accu problemen laptop
« Reactie #17 Gepost op: 2010/01/19, 11:03:24 »
Was ik al bang voor... terug naar de leverancier dan maar... :(

Het kan geen kwaad, om eerst eens te proberen of een BIOS-update helpt...

Neem wel de gebruikelijke voorzorgsmaatregelen, want een mislukte BIOS-update kan een moederbord onbruikbaar maken: hang je flaptop aan de lader, schakel virusscanners uit (indien je de BIOS-flits in Windows uitvoert), lees de instructie van de flaptopfabrikant voor het flitsen van je BIOS goed door (zit meestal bij het nieuwe BIOS-bestand)....

Offline ivo

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #18 Gepost op: 2010/01/19, 14:57:03 »
Mag ik hier even bij aansluiten (ook al is de oorspronkelijke vraag opgelost)? Ik heb ook accuproblemen, maar iets andere. Als de batterij soms als leeg en soms als vol wordt aangegeven (terwijl hij altijd vol is), kan dat ook met het BIOS te maken hebben of is dat eerder een los contactje ???

Els, dit topic is [OPGELOST]. Dus er zullen niet zoveel mensen meer in kijken. Daarom is het niet handig om dan hier verder te gaan met bovendien een ander probleem. Je kunt beter een nieuw topic aanmaken.
There are only 10 types of people in the world; those who understand binary and those who don't.

Offline Els

  • Lid
Re: accu problemen laptop
« Reactie #19 Gepost op: 2010/01/19, 18:56:08 »
Je kunt beter een nieuw topic aanmaken.
Dan mag iemand deze splitsen (dat kan hier toch?) nu het hier eenmaal staat, dubbel posten is vast een nog grotere zonde... Er stond trouwens nog geen opgelost toen ik mijn vraag schreef.

@Pjotr, dat hoopte ik, dat het geen kwaad kon om een BIOS-update te proberen; maar op een onbruikbaar moederbord zit ik nu ook weer niet te wachten... Ik zal eens zoeken of ik iets kan vinden hoe het überhaupt moet, ik heb alleen XP in VirtualBox dus vandaaruit zal het wel niet gaan. Bedankt voor de tip.

Offline Lexaldo

  • Lid
Re: [OPGELOST] accu problemen laptop
« Reactie #20 Gepost op: 2010/01/19, 19:06:57 »
Over dat probleem met die battery indicator zijn bug reports op launchpad. Soms worden dit soort problemen door een update opgelost.

Bijvoorbeeld:   https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/devicekit-power/+bug/405148

Misschien weet iemand nog wel een oplossing, eventueel op het Amerikaanse Ubuntu-forum.
« Laatst bewerkt op: 2010/01/19, 19:11:32 door Lexaldo »

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: accu problemen laptop
« Reactie #21 Gepost op: 2010/01/27, 12:03:34 »
Als ik dat zo bekijk zal het energiebeheer van Windows roet in het eten gooien. Want Wubi is een programma binnen Windows dus zal Windows het energiebeheer regelen. En zal het energiebeheer van Ubuntu niet 'de baas' zijn.
Kul, alleen het Wubi installatieprogramma draait in Windows, na de installatie heb je een normale dual-boot. En, zoals de topicstarter meld was dat ook niet het probleem.
Klik links bovenin op Documentatie