Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Diverse games erg donker, niet allemaal...  (gelezen 1858 keer)

Diverse games erg donker, niet allemaal...
« Gepost op: 2010/05/28, 19:40:56 »
Hallo allemaal!

Ik heb op het forum gezocht en op het orakel Google maar kan geen fix finden op mijn probleem.
Soms bestaat er, zoals ik wel eens met andere zaken heb gehad een soort fix door tijdelijk bijvoorbeeld ergens een ouder versie van te installeren of eerst een commando te gebruiken via terminal (neem nu het geluid probleem in Quake3 / Enemy Territory) maar met mijn huidig probleem kan ik weinig tot eigenlijk niets vinden.

Mijn probleem is in o.a. de games Open Arena en Assault Cube. Alien Arena lijkt vrij normaal.
Het is gewoon te donker in bepaalde maps en het is dan dus eigenlijk niet meer speelbaar.
Het aanpassen van de opties in-game helpt ook niet (gamma staat al voluit).

Heeft iemand hier wat meer kennis van dit probleem en eventueel een tijdelijke fix?  :rolleyes:
Voor elkaar, met elkaar... toch?

Re: Diverse games erg donker, niet allemaal...
« Reactie #1 Gepost op: 2012/10/30, 21:09:03 »
Zie na 2 jaar mijn eigen vraag, onbeantwoord. Weet inmiddels zelf het juiste antwoord:

Als de gamma van je game te donker is en de driver niet ondersteund is is je noodoplossing een terminal te openen en gebruik te maken van het commando:
sudo apt-get install xgamma

Gevolgd door een aanpassing op het gamma niveau:
xgamma -gamma 2

Dit zal de gamma waarde met 1 verhogen (1 is de norm, 2 is dus helderder) en je game is prima.

Succes!
Voor elkaar, met elkaar... toch?