Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: KVM oplossingen.  (gelezen 893 keer)

KVM oplossingen.
« Gepost op: 2016/07/23, 16:11:41 »
Hallo jongens,

Ik heb al ergens sinds 2007 kvm in gedachten. Sinds 2008 ben ik Ubuntu gaan gebruiken, maar ik heb de gedachten over KVM nooit vergeten.

Waarom is hele gedachte over KVM weer opgekomen? Ik heb een NAS in elkaar gezet, maar zoals de naam al zegt, Network Attached Storage, is het alleen verbonden aan het netwerk en krijgt het stroom. Soms mocht ik wat gedaan hebben blijft het hangen bij GRUB. Enige wat ik uiteraard hoef te doen is op <ENTER> te drukken. Soms heeft een andere hardwarematige probleem, waardoor ik niet weet het het is. Daardoor moet ik de NAS uitzetten en aan een monitor vastmaken om te weten wat er nou aan de hand is, aangezien SSH dan ook niet werkt. Dit probleem speelt al sinds toen al, maar ik ging het maar iedere keer maar aan een monitor koppelen met een toetsenbord eraan.

Ik heb nu gezocht naar VERSCHILLENDE KVM oplossingen.

- AMT (Intel® Active Management Technologie) - Mijn moederbord is Asus Z87i-PRO. Deze heeft geen chip die AMT ondersteunt. Dus deze oplossing valt helaas af.
- Asus ASMB8-iKVM (en hele reeks ervan) - Mijn moederbord heeft geen connector om daarop aan te sluiten. Deze zijn voor Asus server moederborden. Dus deze oplossing valt helaas ook af.
- Intel Remote Management Module AXXRMM4R (en andere versies van deze module) - Mijn moeder heeft ook hiervan geen connector om aan te sluiten, aangezien deze ook voor server moederborden gemaakt zijn.
- Aten IP8000 Remote Management PCI Card - Mijn moederbord heeft maar 1 PCI-e slot en daar heb ik een SATA-controller kaart ingedaan voor extra SATA aansluitingen. Daarnaast wat betreft de kosten van dit ding, niet 1 rib ben ik kwijt, het neemt mijn hele ribbenkast mee.
- KVM Over IP switches - Deze dingen ZIJN DUUUUUUUURR!!!..

Heeft een van jullie misschien een andere oplossing? Is er een opensource software of iets dergelijks dat je op een USB-stick zet die vervolgens zelfde functionaliteit biedt over IPMI techniek of iets anders? Maakt overigens ook niet uit dat het eventueel geld zou kosten, als het maar een kleine rib kost.

Een monitor en toetsenbord eraan, is niet echt een oplossing, want dan haal ik hele gedachten van een NAS weg. Gewoon achter de laptop via een client-viewer UEFI kunnen updaten/instellingen wijzigen, troubleshooten. Dit stopt ook hele procedure van grijze haren kweken  :P.

Alvast bedankt voor de tijd en moeite.





Offline jan11000

  • Lid
Re: KVM oplossingen.
« Reactie #1 Gepost op: 2016/07/23, 16:21:42 »
Je verteld niet waarom het blijft hangen, bijv grub en dan hardware defect of zoiets.
Vertel eens precies wat gebeurd is en hoe of wat, want wij weten niet wat gebeurd.

Welke software heb je geïnstalleerd?

Misschien echte nas software gebruiken?
Waarvoor gebruik je je nas software?


Openmediavault is redelijk eenvoudig, maar hier kun je bijv niet alles doen, is debian dacht ik.
Enigste wat moeilijk is de firewall, dus goed in de forum zoeken, hoe je deze kunt instellen.

Re: KVM oplossingen.
« Reactie #2 Gepost op: 2016/07/23, 17:30:54 »
Je verteld niet waarom het blijft hangen, bijv grub en dan hardware defect of zoiets.
Vertel eens precies wat gebeurd is en hoe of wat, want wij weten niet wat gebeurd.

Welke software heb je geïnstalleerd?

Misschien echte nas software gebruiken?
Waarvoor gebruik je je nas software?


Openmediavault is redelijk eenvoudig, maar hier kun je bijv niet alles doen, is debian dacht ik.
Enigste wat moeilijk is de firewall, dus goed in de forum zoeken, hoe je deze kunt instellen.

Ik heb niet goed vertelt. Het is niet dat ik het constant ervaar of zo. Gewoon in het verleden dat bijv. eens hardware failure plaats vindt, waardoor ik het moet ontkloppen van zijn plek moet halen dan aan een monitor moet koppelen om te weten welke hardware failure is. Dan uiteraard het probleem opgelost en weer ontkoppelen en weer naar zijn plek brengen en aansluiten.

Dan weer andere probleem dat bijv. door het verkeerd configuren of iets dergelijks, het blijft hangen bij het opstarten, maar weer moet ontkoppelen en aan een monitor moet koppelen om probleem op te lossen omdat SSH toegang niet mogelijk is vanwege dat Ubuntu niet correct is opgestart. Dus gewoon algemeen qua problemen oplossen maar SSH toegang niet mogelijk is, dus alles weer handmatig via een monitor etc. moet oplossen.

Ik heb geen NAS software opstaan, maar gewoon Linux Ubuntu Server. Elke 2 jaar installeer ik nieuwere LTS versie op. Momenteel heb ik 16.04 op staan. NAS Software heeft meestal nog zijn beperkingen, terwijl gewoon volwaardige Linux Ubuntu Server alles kan instellen hoe ik wil instellen.

Hoop dat het wat duidelijker is.