Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geluid in 8.04  (gelezen 2573 keer)

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Gepost op: 2008/06/28, 13:37:56 »
Ik heb in Ubuntu ineens geen geluid meer.
In eerste instantie heb ik besloten Ubuntu te installeren omdat mijn geluid in windows niet meer werkte, dat heb ik toch weten te repareren door de drivers van een cd te installeren. Deze CD bevat echter geen drivers voor Linux.

Volgens bepaalde commandoś in terminalvenster heb ik een Creative soundblaster Audigy 1 kaart, maar volgens windows meen ik mij te herrinneren dat ik een Audigy 2 kaart had... Mijn dualboot is helaas verdwenen dus dat kan ik niet echt controlleren.
Daarnaast heb ik ook nog een (onboard?) geluidskaart, een Camedia C8738.

Ik hoop dat iemand mij de juiste weg naar driver of andere oplossing kan wijzen, want de drivers die ik heb weten te vinden werkten allemaal niet, ik ben dus bang dat het probleem misschien wel ergens anders zou kunnen zitten.

Ik heb niet echt een voorkeur voor de creative of de onboard kaart aangezien ik toch geen surroundset heb, elk geluid is welkom!

BVD.
Groeten, Ivo.

Geluid in 8.04
« Reactie #1 Gepost op: 2008/06/28, 13:55:41 »
Als het toch niet uit maakt, haal dan eens die Creative eruit!

Wil je van Windows af en alleen Ubuntu installeren? Ik zou dan een nieuwe install doen!

Geluid in 8.04
« Reactie #2 Gepost op: 2008/06/28, 14:07:12 »
Probeer eens naar systeem>voorkeuren>geluid te gaan. Probeer het geluid te testen en probeer ook eens een andere geluidsserver. Toen ik mijn geluidsserver op PulseAudio zette, werkte mijn geluid ook opeens goed.

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Reactie #3 Gepost op: 2008/06/28, 15:27:05 »
Nou, ik had liever niet meteen helemaal van Windows af gewild, maar na een nieuwe install was ik mijn dualboot dus al kwijt (met al mijn gegevens:S).

Ik ga nu dan wel eens proberen mijn Creative kaart er uit te trekken.

Systeem > voorkeuren > geluid enz had ik overigens al eens geprobeerd.

mvg, Ivo.

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Reactie #4 Gepost op: 2008/06/28, 15:52:33 »
Ik heb nu de Creative kaart uit mijn pci slot getrokken, maar ook nu werkt mijn onboard geluid niet.

wat ik nu wel gemeld krijg als ik via systeem > voorkeuren > geluid ga testen dat bij Audio  conferencing > sound caputere, met de C-media PCI IEC958 is het volgende: 'Failed to construct test pipeline for 'gconfaudiosrc ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink profile=chat'

Maargoed, soundcapure is niet echt een prioriteit voor mij. Als mijn boxen maar gewoon herrie maken... (ook met een losse koptelefoon werkt het niet, en boxen werken op mp3-speler wel, dus daar zit het probleem niet)

Nu krijg ik overigens ook nog een andere melding, Namelijk wanneer ik onder Default mixertracks C-media C8738 (alsa Mixer) aanklik bij het testen de volgende melding krijg. :"
audiotestsrc wave=sine freq=512 ! audioconvert ! audioresample ! gconfaudiosink profile=music: Could not open audio device for playback. Device is being used by another application."

Maar ik zou echt niet weten waar het "audio device" dan mee bezig is...

mvg, ivo.

Geluid in 8.04
« Reactie #5 Gepost op: 2008/06/28, 16:09:31 »
Sluit alle programma's eens op je computer, dus ook firefox enzo, behalve dat voorkeurenvenstertje,.

Geluid in 8.04
« Reactie #6 Gepost op: 2008/06/28, 18:55:10 »
ik had ook zon probleem. heb alsamixergui gedownload en daar stond 1 kanaal helemaal dicht mischien is dat het
Ik begrijp er weer eens geen zak van. Maar da maak ni uit.. trek in een koekje:P:P

Acer aspire 3620: ubuntu hardy- Windows xp home

paradigit enforcer:
core2quad processor
nvidea geforce gtx 260
4 gig ddr2 ram
750 gb hd
22" beeldscherm

Geluid in 8.04
« Reactie #7 Gepost op: 2008/06/28, 21:20:23 »
Misschien moet je kiezen voor ALSA of OSS.

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Reactie #8 Gepost op: 2008/06/30, 17:55:15 »
er staan in die alsa mixer inderdaad een aantal kanalen niet open (de schuifbalkjes tenminste) maar ik krijg die schuifjes niet omhoog.
En bij het testen zag ik dat het geluidsicoontje in totem mediaplayer niet meer klikbaar is ineens en rytembox zegt :"couldn't stop playback."

zou dat misschien toch kunnen liggen aan dat ik mijn creative kaart heb verwijderd? Alsa mixer ziet wel alleen de CMedia chip.

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Reactie #9 Gepost op: 2008/06/30, 18:47:59 »
Hmm ik heb nu weer een nieuwe breaktrough (of hoe je zoeiets noemt) mijn boxen beginnen nu wel herrie te maken wanneer ze dat zouden moeten doen bij filmpjes van het internet. Helaas is dat nog geen muziek oid, alleen een gekraak alsof je de radio niet op een zender hebt staan...
Maar de software heeft nu iig wel door dat er iets aan de hand is, dat is dan wel weel leuk nieuws...
Helaas ben ik nog niet verder dan dit storende geluid.

Geluid in 8.04
« Reactie #10 Gepost op: 2008/06/30, 19:01:47 »
Heb je een Live CD? Probeer eens te booten vanaf die Live CD.
Desnoods weer met die Creatieve kaart erin.
Je zou dan toch geluid moeten krijgen?

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Reactie #11 Gepost op: 2008/07/04, 13:08:39 »
Helaas niet.
Ik wil toch inmiddels eigenlijk maar weer terug naar dat ene met die raampjes...
Maar na de nieuwe install van Ubuntu ben ik mijn Dualboot kwijtgeraakt. En daarbij al mijn gegevens en partities. Ik ben nu wel bang om windows te installen omdat ik gan echt wel vrij definitief mijn gegevens kwijt ben.
Ik wil eigenlijk wel graag weer een dualboot, kan iemand mij misschien een tip geven om mijn verloren data nog weer terug te vinden, fotoś en muziek ed... Als het goed is heb ik die data nog niet overschreven.
Als ik mijn data terug heb wil ik graag proberen om alles (na backup) weer te formatteren en dan maar kijken of geluid dan wel wil...

mvg ivo.

Offline ivotb

  • Lid
Geluid in 8.04
« Reactie #12 Gepost op: 2008/07/24, 13:30:06 »
Ik heb tegenwoordig weer geluid, Na een zoekopdracht in google heb ik een goede pagina gevonden voor mijn probleem, het blijkt dat ik een bepaald kanaal UIT moest zetten zodat het geluid weer werkt...

bij deze de link: http://ubuntuforums.org/archive/index.php/t-463921.html

groeten ivo.