Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Laptop per ongeluk afgesloten tijdens upgrade naar 12.04  (gelezen 944 keer)

Laptop per ongeluk afgesloten tijdens upgrade naar 12.04
« Gepost op: 2012/04/29, 08:38:35 »
Hoi,

Gister wilde ik updaten naar 12.04, maar halverwege is door een fout mijn laptop afgesloten. De istallatie was nog niet compleet dus. Wanneer ik nu mijn laptop weer wil opstarten krijg ik een zwart scherm met de volgende tekst:
* Starting Bluetooth                                                             [OK]
* pulseAudio Configured for per-user sessions
saned disabled; edit  /etc/default/saned                     [OK]

En verder gebeurd er niks. Flink balen dus en ik ben bang dat ik mijn laptop nu verknalt heb. Ben niet heel technisch met Ubuntu, maar hoop toch dat iemand mij kan helpen. Zit momenteel in Australie en al mijn foto's van mijn reis rond de wereld, waarmee ik nu bezig ben, staan op mijn laptop. Hoop dus echt dat ik niet al mijn bestanden kwijt ben.

Ik heb geen cd-rom speler in mijn netbook, maar wel USB ingang. Kan ik wellicht vanaf een USB opstarten en zoja, hoe doe ik dat zonder dat ik via een andere computer met Ubuntu tot mijn beschikking heb. Wel windows computers met Internet.

Please kan iemand mij helpen?!?!?!?!

Bedankt alvast.

Groeten,
Arjan

Re: Laptop per ongeluk afgesloten tijdens upgrade naar 12.04
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/29, 09:41:58 »
Ik denk dat je met Photorec moet gaan werken om je oude bestanden (foto's) terug te vinden.

Mogelijk kan je via een Live-sessie je foto's ook nog terug vinden (maar dat is een gok, ik weet niet in hoeverre de upgrade alles overschreven heeft of niet). Dus maak met Unetbootin een bootable Stick aan met 12.04, en boot met Uitproberen van Ubuntu.
Probeer vervolgens te browsen op je harde schijf en terug te vinden als er al iets terug te vinden valt.

Anders m.b.v. Photorec kan je 'verloren' bestanden terug recupereren en ze wegschrijven op een extern medium.

Installeer in geen geval iets extra of schrijf in geen geval nog data weg op je harde schijf ! Dus eerst even proberen te recupereren met Photorec.

Mocht alles gelukt zijn, kan je alsnog je stick gebruiken om 12.04 te installeren op je computer.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline HarzG

  • Lid
Re: Laptop per ongeluk afgesloten tijdens upgrade naar 12.04
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/29, 10:59:14 »
Voor zover ik weet verwijdert een upgrade nooit de /home-map en ook geen bestanden daarin.
Bij een "schone" installatie moet je wel uitkijken omdat daar standaard het overschrijven aan staat als je voor een installatie in dezelfde partitie kiest.
Als ik je verhaal goed heb begrepen en een beetje erbij speculeer, kreeg je bij een 11.10-Ubuntu de melding "12.04 beschikbaar" en daar heb je gekozen voor "installeren". Klopt dat?

Voor iedereen die een upgrade (bijv. 12.04) wil installeren:
doe het NOOIT onderweg op reis en reken op 1,5u installatietijd ook bij een Intel i5 met 8GB RAM. Als je pech hebt worden dat ook meer dan 3u bij een zwakke internetverbinding c.q. een overbelaste Ubuntu-mirror/server in de regio waar je toevallig bent.

Volgens mij kan de netbook ook gestart worden met de recovery-modus (shift-toets indrukken bij de start).
In de recovery-modus zie je vervolgens een scherm met een paar opties. 1 daarvan is "repareer defecte pakketten (dpkg)". Het is dan misschien wel nodig dat je een internet-verbinding hebt (weet ik niet zeker). Nadat het repareren uitgevoerd is, kan je kijken of er weer een normale start kan worden uitgevoerd.
Normaal gesproken wordt de installatie pas gestart als alle nodige pakketten zijn gedownload. (Het zou dus ook zonder internetverbinding moeten werken.)
Dat zie je namelijk ook zo in het scherm staan (… uit mijn hoofd … → controle, download, installatie/configuratie, opruimen, herstarten).

Tip: laat desnoods de installatie/reparatie even liggen en koop/gebruik meerdere SD-kaarten voor je foto's. De bestanden zijn volgens mij niet weg, maar als er een hardware-probleem is, zou ik dat thuis bij een computerwinkel of een "kennis met kennis" laten nakijken.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/29, 11:06:40 door HarzG »
Xubuntu 20.04; siduction-15.1.0 Xfce

Offline redmar

  • Vertaalteam
Re: Laptop per ongeluk afgesloten tijdens upgrade naar 12.04
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/29, 14:43:10 »
En verder gebeurd er niks. Flink balen dus en ik ben bang dat ik mijn laptop nu verknalt heb. Ben niet heel technisch met Ubuntu, maar hoop toch dat iemand mij kan helpen. Zit momenteel in Australie en al mijn foto's van mijn reis rond de wereld, waarmee ik nu bezig ben, staan op mijn laptop. Hoop dus echt dat ik niet al mijn bestanden kwijt ben.
Ik verwacht ook dat de foto's nog gewoon op de laptop aanwezig zijn, en die kan je er vrij eenvoudig vanaf halen. Dus voorlopig hoef je niet met photorec aan de gang. Als eerste zou ik dus proberen om het advies van HarzG te volgen, als je geluk hebt kan je je systeem nog herstellen.

Citaat
Ik heb geen cd-rom speler in mijn netbook, maar wel USB ingang. Kan ik wellicht vanaf een USB opstarten en zoja, hoe doe ik dat zonder dat ik via een andere computer met Ubuntu tot mijn beschikking heb. Wel windows computers met Internet.
Via windows kan je met het programma 'Unetbootin' een opstart-usb aanmaken, als je dan 'ubuntu uitproberen' kiest kan je je foto's opzoeken en naar een andere schijf kopieren. Maar probeer dus eerst of je de huidige installatie kunt herstellen

Re: Laptop per ongeluk afgesloten tijdens upgrade naar 12.04
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/29, 23:08:40 »
@HarzG: Super bedankt! Word net wakker en hele nacht heeft laptop gedraaid. Vanochtend stond 12.04 erop en al mijn bestanden zijn veilig. Heb snel een backup op mijn iPod gezet!



Probleem is dus opgelost!