Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu en NTFS  (gelezen 1322 keer)

Fijs

  • Gast
Ubuntu en NTFS
« Gepost op: 2007/05/01, 11:03:41 »
Sinds kort heb ik Ubuntu Feisty op m'n laptop geïnstalleerd. Ik heb ook nog een Windowspartitie (NTFS). Na wat proberen bleek dat ik niet kan schrijven naar deze schijf vanuit Ubuntu (idem met mijn externe hd). Na wat lezen bleek dat Linux niet kan schrijven naar NTFS.

Het is natuurlijk jammer dat ik vanuit Ubuntu niet kan schrijven naar deze twee schijven.
Er blijken drivers te zijn voor NTFS die (in zeer beperkte mate) kunnen schrijven naar NTFS, maar deze zouden zeer gevaarlijk zijn.

Iemand een oplossing voor mijn probleem?

Nizzle

  • Gast
Ubuntu en NTFS
« Reactie #1 Gepost op: 2007/05/01, 11:20:47 »
de drivers zijn tegenwoordig zeer stabiel heb ik gehoord :)

en anders je schijf omzetten naar fat32.. ubuntu en windows kunnen daar allebei naar schrijven

Fijs

  • Gast
Ubuntu en NTFS
« Reactie #2 Gepost op: 2007/05/01, 11:36:12 »
Is dat wel aan te raden een schijf van 300 GB die vol data staat te converteren naar fat32?

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu en NTFS
« Reactie #3 Gepost op: 2007/05/01, 11:42:46 »
Wert niet of dat wel kan, maar ik zou eerst de inhoud ergens ander cp ;)

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
Ubuntu en NTFS
« Reactie #4 Gepost op: 2007/05/01, 11:45:06 »
Citaat van: Fijs
Is dat wel aan te raden een schijf van 300 GB die vol data staat te converteren naar fat32?
Nee. Sterker nog: dat is zelfs onmogelijk.

Ik gebruik nu al een tijdje ntfs-3g die gewoon in de Ubuntu repositories zit (in Feisty in ieder geval) en die werkt prima om naar NTFS te schrijven :) en heel erg stabiel. Er werd nog geen enkele bug omtrent dataverlies gerapporteerd. En ik gebruik het nu ook al 2 maanden (ik schrijf wel niet vaak naar NTFS, maar ik heb er ook nog geen problemen mee gehad wanneer ik het wel deed)

Dus gewoon ntfs-3g en ntfs-config zoeken en installeren, en dan: gksu ntfs-config uitvoeren als commando. (of gewoon Toepassingen -> Systeemgereedschap -> NTFS Configuratie tool)
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

Fijs

  • Gast
Ubuntu en NTFS
« Reactie #5 Gepost op: 2007/05/01, 14:51:25 »
Dat ziet er al veel beter uit! Ik kan nu al terug schrijven naar mijn windows schijf. Jammer genoeg wil de externe nog niet mee, hoewel ik die ook heb aangevinkt.

Toch alvast heel erg bedankt!

Offline zappa

  • Lid
    • http://www.c3c.be
Ubuntu en NTFS
« Reactie #6 Gepost op: 2007/05/02, 12:39:17 »
Heb het gisteren door dit draadje ook toevallig gebruikt voor een vriend die langskwam. Het belangrijke is dat de schijf in win ook werd verwijderd na een mooie unmount. ('Systray rechtsonder', hardware veilig verwijderen') Dan worden de 'closing bits' ook geschreven en heeft Linux geen problemen om ook aan de slag te gaan. Mooi stukje sofware overigens.