Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Python Pygame installeren  (gelezen 3994 keer)

Janozua

  • Gast
Python Pygame installeren
« Gepost op: 2008/05/19, 18:16:49 »
Ik zal heel graag Pygame willen installeren zodat ik in IDLE met Python games kan gaan maken. Nu is mijn probleem dat ik geen idee heb hoe ik hem moet installeren en dat niet lukt. Op de website van Pygame (www.pygame.org) heb ik al geprobeerd het bestand te downloaden. Helaas is de download link dood (van Pygame voor Ubuntu), of kan ik gewoon die pagina niet laden. Nu heb ik dus de standaard tar.gz gedownload (bovenaan op de download pagina) en alvast uitgepakt, maar verder kom ik nu ook niet... Wie heeft hier toevallig verstand van, want ik zal heel graag spellen willen maken met Python aangezien Game Maker niet werkt op Linux (al hoewel ik toch al toe was aan een professionelere programmeertaal).

Python Pygame installeren
« Reactie #1 Gepost op: 2008/05/19, 18:40:11 »
sudo apt-get install python-pygame

Janozua

  • Gast
Python Pygame installeren
« Reactie #2 Gepost op: 2008/05/19, 18:53:39 »
Aah, zo simpel, maar ik ben nu toch zo dankbaar. :P Hartstikke bedankt. Maar toch nog een vraagje: Wat nou als ik een ander programma oid. vind, hoe kan ik er achter komen hoe ik die kan installeren zodat ik het niet steeds hoef te vragen.

Python Pygame installeren
« Reactie #3 Gepost op: 2008/05/19, 19:36:00 »
geen probleem :) ge moet het maar weten.

eerst kijken bij systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer
als het daar niet bijstaat, dan ergens kijken zoals op www.getdeb.net
als ge het dan nog niet vind, even googlen op "naam van pakket + ubuntu". of iets in die aard. (denk eraan dat ubuntu met .deb bestanden werkt).

hebt ge het nog niet, dan kunt ge inderdaad gaan compileren, maar dat zal niet altijd even simpel gaan. als ge zo een tar.gz (of tar.bz2) bestandje hebt, even uitpakken en de README of INSTALL lezen, daar staat meestal in wat nog nodig is. dan is het meestal dit:
./configure
make
sudo make install


wat nog een optie is, maar niet altijd zal werken, is ergens een .rpm zoeken en deze omzetten naar een deb-bestand.

Janozua

  • Gast
Python Pygame installeren
« Reactie #4 Gepost op: 2008/05/19, 20:56:45 »
Citaat van: Nunslaughter
eerst kijken bij systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer
Weet ik, doe ik ook altijd als eerste.
Citaat van: Nunslaughter
als het daar niet bijstaat, dan ergens kijken zoals op www.getdeb.net
Kende ik nog niet, bedank voor die site. :P
Citaat van: Nunslaughter
als ge het dan nog niet vind, even googlen op "naam van pakket + ubuntu". of iets in die aard. (denk eraan dat ubuntu met .deb bestanden werkt).
Jep, doe ik ook, maar dan als 2de stap.
Citaat van: Nunslaughter
hebt ge het nog niet, dan kunt ge inderdaad gaan compileren, maar dat zal niet altijd even simpel gaan. als ge zo een tar.gz (of tar.bz2) bestandje hebt, even uitpakken en de README of INSTALL lezen, daar staat meestal in wat nog nodig is. dan is het meestal dit:
./configure
make
sudo make install
Ja, zoiets had ik gelezen. Maar dat snapte ik niet. Wanneer kun je dit invullen? Want als je terminalvenster opent en dit invult gebeurt er niets en krijg je een error. Kun je dit (of iemand anders) dit even uitleggen.
Citaat van: Nunslaughter
wat nog een optie is, maar niet altijd zal werken, is ergens een .rpm zoeken en deze omzetten naar een deb-bestand.
Oké, wist ik niet. Maar dat zal ik denk ik niet vaak nodig hebben.

Offline Typhoner

  • Lid
    • http://typhoner.blogspot.com/
Python Pygame installeren
« Reactie #5 Gepost op: 2008/05/19, 21:31:13 »
Citaat van: Janozua
Ja, zoiets had ik gelezen. Maar dat snapte ik niet. Wanneer kun je dit invullen? Want als je terminalvenster opent en dit invult gebeurt er niets en krijg je een error. Kun je dit (of iemand anders) dit even uitleggen.
Je moet eerst met de terminale bladeren naar de map waar het make-bestand staat. Standaard zit de terminal in je /home-map, maar als het programma bijvoorbeeld in de map /home/janozua/programma staat moet je eerst
cd programma
invullen, en pas de rest.

Met het commando ls kun je kijken of je in de juiste map zit.

Offline stani

  • Lid
    • http://pythonide.stani.be
Python Pygame installeren
« Reactie #6 Gepost op: 2008/05/20, 00:39:05 »
Citaat van: Nunslaughter
geen probleem :) ge moet het maar weten.

eerst kijken bij systeem=>beheer=>synaptic pakketbeheer
In synaptic heb je een zoekfunctie. Die je moet vooral gebruiken.
Citaat
als het daar niet bijstaat, dan ergens kijken zoals op www.getdeb.net
De packages van getdeb zijn niet van mindere kwaliteit als die bij Ubuntu in de repositories zitten. Van de getdeb website zelf: "However when new packages are developed or major upgrades are performed we do not follow a strict quality assurance process, this is the accepted cost required to achieve shorter release times."

Janozua

  • Gast
Python Pygame installeren
« Reactie #7 Gepost op: 2008/05/20, 21:04:31 »
Citaat van: Typhoner
Je moet eerst met de terminale bladeren naar de map waar het make-bestand staat. Standaard zit de terminal in je /home-map, maar als het programma bijvoorbeeld in de map /home/janozua/programma staat moet je eerst
cd programma
invullen, en pas de rest
Cd programma?
Dat snap ik niet.

Python Pygame installeren
« Reactie #8 Gepost op: 2008/05/20, 21:11:09 »
cd is het commando om van map te veranderen in de terminal. Bijvoorbeeld, je hebt een bestand gedownload dat myapp-1.2.3.tar.gz heet. Daarna moet je dat dus uitpakken met file-roller, en krijg je een map die myapp-1.2.3 heet. In de terminal typ je dan:
cd myapp-1.2.3
./configure --prefix=/usr
make
make install

Je kan ook gewoon ./configure draaien (ipv ./configure --prefix=/usr), met de extra parameter wordt het programma bij de andere programma's (die uit synaptic komen) geïnstalleerd, maar het is niet strict noodzakelijk.

Meestal staat er in de map van het programma ook een bestand dat README heet, lees dit voor alle zekerheid of als dingen niet werken, meestal werken bovenstaande commando's.
I use a Unix-based system, that means I'll get laid as often as I have to reboot.
LibSylph
SeySayux.net

Janozua

  • Gast
Python Pygame installeren
« Reactie #9 Gepost op: 2008/05/20, 21:47:19 »
Oké, bedankt. Dat is me nu wel duidelijk. Maar nu heb ik wat andere tar.gz-tje, en ik krijg nu steeds dit te zien:
Citaat
checking for a BSD-compatible install... /usr/bin/install -c
checking whether build environment is sane... yes
checking for gawk... no
checking for mawk... mawk
checking whether make sets $(MAKE)... yes
checking how to create a ustar tar archive... gnutar
checking whether to enable maintainer-specific portions of Makefiles... no
checking for style of include used by make... GNU
checking for gcc... gcc
checking for C compiler default output file name... configure: error: C compiler cannot create executables
See `config.log' for more details.
Hoe zit dit nou?

Python Pygame installeren
« Reactie #10 Gepost op: 2008/05/21, 08:35:19 »
hebt ge al build-essential geinstalleerd?

sudo apt-get install build-essential

Janozua

  • Gast
Python Pygame installeren
« Reactie #11 Gepost op: 2008/05/21, 15:59:17 »
Nope, doet het nu wel. Bedankt. ;)