Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?  (gelezen 732 keer)

Offline Jenske

  • Lid
Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Gepost op: 2016/03/04, 22:51:29 »
Ik gebruik al een aantal jaar Freeplane als mindmap-programma met veel mogelijkheden.

Je vindt op het internet ook hier en daar wel eens een antwoord op een vraag en soms helpen die antwoorden me wel verder, maar ...
ik voel met mijn kleine teen dat er heel wat mogelijkheden in het programma zitten die ik eigenlijk niet ken.  :rolleyes:

Daarom ben ik op zoek naar een soort handleiding die écht uitgebreid ingaat op alle mogelijkheden.

Dat hoeft niet per se in het Nederlands, maar mag in het Engels of Frans.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #1 Gepost op: 2016/03/04, 23:00:11 »
Hallo, "freeplane tutor" in een zoekmachine geeft aardig wat - voornamelijk Franstalige - links terug. Dat is niet wat je zoekt kennelijk?

En trouwens, je voelt met je grote teen dat er mogelijkheden zijn die je niet kent. Dit soort uitspraken intrigeert me. In welke hoek voelt je teen iets wat je niet kent?
« Laatst bewerkt op: 2016/03/04, 23:02:04 door Paul Matthijsse »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #2 Gepost op: 2016/03/04, 23:07:38 »
(...)
En trouwens, je voelt met je grote teen dat er mogelijkheden zijn die je niet kent. Dit soort uitspraken intrigeert me. In welke hoek voelt je teen iets wat je niet kent?

Da's een uitdrukking uit Vlaanderen, die ik een beetje vervormd heb. Te vinden op http://www.vlaamswoordenboek.be/definities/term/teen,+ik+voel+het+aan+mijne+kleine+~

Maar het betekent dus: "aanvoelen dat iets er is, maar het niet met zekerheid kunnen aantonen".

En nu ga ik eens kijken naar uw suggestie voor Freeplane-informatie, want daar was het 'em me in eerste instantie natuurlijk om te doen.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #3 Gepost op: 2016/03/04, 23:41:11 »
Maar het betekent dus: "aanvoelen dat iets er is, maar het niet met zekerheid kunnen aantonen".
Ja ja, dat had ik als (ex)'Ollander precies zo begrepen! Mijn vraag ging over "in welke richting dat aanvoelen der grote teen ging". Dit is geen woordgrap of zo. Mindmapping of je ideeën/gedachten opschrijven is één, maar wat zouden dan extra, onbegrepen dingen op dit vlak kunnen zijn, vraag ik me af.

https://www.google.fr/search?client=ubuntu&channel=fs&q=freeplane+tutoriel+fran%C3%A7ais&ie=utf-8&oe=utf-8&gfe_rd=cr&ei=HA_aVraCIqes8we3ma2oCQ
« Laatst bewerkt op: 2016/03/04, 23:53:45 door Paul Matthijsse »

Offline Jenske

  • Lid
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #4 Gepost op: 2016/03/04, 23:55:04 »
Wel, er zitten in freeplane nogal wat mogelijkheden voor automatische vormgeving van knopen op basis van bv. knoopdetails.

Maar er zit ook een soort scripting taal in die ik door nogal wat mensen gebruikt zie worden om bijvoorbeeld een "sjabloon" van een tak te maken, die ze dan kunnen gebruiken bij meeting-notities.
En ik vermoed dat het ook mogelijk moet zijn om ervoor te zorgen dat alle kinderen van een knoop, die automatisch een bepaalde opmaak heeft gekregen (bv. als er in de details #todo is geschreven) op hun beurt ook allemaal tot op het einde een bepaalde opmaak krijgen.
Ik weet niet waarom die knoopattributen zouden kunnen worden gebruikt én ... of je bv. met invulformulieren of -velden kan werken.
En tot slot denk ik aan bv. het filteren van bepaalde knopen en deze dan rechtstreeks in een todo-lijst laten exporteren. Dat gaat nu ook wél, maar het zou handig zijn mocht dit wat geautomatiseerd kunnen verlopen.

Maar ik heb dat dus nog niet kunnen ontdekken.
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #5 Gepost op: 2016/03/05, 00:05:24 »
Okay, ik heb even wat verder gekeken en er zijn inderdaad legio mogelijkheden om van alles te doen, al dan niet half-geautomatiseerd. Als ik jou was zou ik me toch eens flink in een tutorial verdiepen, het is mogelijk de moeite waard.

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #6 Gepost op: 2016/03/05, 08:50:34 »
Maar het betekent dus: "aanvoelen dat iets er is, maar het niet met zekerheid kunnen aantonen".
Dat heet: intuïtie. Weinigen durven zich daaraan over te geven.

Frederik

  • Gast
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #7 Gepost op: 2016/03/05, 12:46:54 »
Off-topic

Dat heet: intuïtie. Weinigen durven zich daaraan over te geven.

Integendeel, zal niet ongeveer 70% van de wereldbevolking geloven in 'ik voel gewoon dat er meer is tussen hemel en aarde' en daar vervolgens een religie aan ophangen?
Een wereld zonder dat zou een stuk aangenamer zijn  O0

Offline jolo

  • Lid
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #8 Gepost op: 2016/03/05, 17:29:27 »
Hoe had je Freeplane eigenlijk geïnstalleerd? Want als je Freeplane had geïnstalleerd via Ubuntu' Softwarecentrum en de Beoordelingen op Nederlands had staan, dan staat er in die Nederlandstalige beoordeling van Tikkel een hyperlink naar een Nederlandstalige Tutorial http://freeplane.sourceforge.net/wiki/index.php/Mind_Map_Gallery/Dutch
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #9 Gepost op: 2016/03/12, 14:45:12 »
Tja, maar behalve wat mooie screenshots zie je eigenlijk niet écht hoe je die MM moet maken.
Zo vind ik wél allerlei informatie over die attributen, maar nergens een goede reden om die te gebruiken, noch een systeem om (bijvoorbeeld) een lijst te trekken uit een mindmap waarin telkens de inhoud van het veld "due date" in de attributentabel wordt weergegeven.
Zo is het me ook nog altijd niet duidelijk of je nu een arm en al zijn kinderen een bepaalde formattering kan geven op basis van een kenmerk van de details in de hoofdknoop van die arm.

Freeplane is zo'n beetje alsof men een leek in een doe-het-zelf-zaak plaatst en dan zegt: "hier, zoek hier maar uit wat je eventueel kan gebruiken. Je krijgt er wél nergens voorbeelden bij, laat staan dat iemand je uitleg komt geven".
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline Jenske

  • Lid
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #10 Gepost op: 2016/03/12, 14:49:22 »
Tja, die site is wel interessant, maar als je ergens op klikt krijg je de vraag om een login en paswoord in te geven.
En zelfs dan is deze site vooral een showcase van allerlei toepassingen, zonder ook maar enige verdere uitleg bij het hoe en waarom.

Hoe had je Freeplane eigenlijk geïnstalleerd? Want als je Freeplane had geïnstalleerd via Ubuntu' Softwarecentrum en de Beoordelingen op (...)
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline jolo

  • Lid
Re: Freeplane: waar vind je écht veel informatie?
« Reactie #11 Gepost op: 2016/03/12, 19:47:16 »
Verder zijn er ook nog Tutorials te vinden op YouTube. Bijvoorbeeld deze Freeplane Tutorial  https://www.youtube.com/watch?v=AKt9Bm9krBM
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM