Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Geen verbinding met samba vanuit huis  (gelezen 2713 keer)

Offline noobatron

  • Lid
Geen verbinding met samba vanuit huis
« Gepost op: 2011/08/19, 12:17:40 »
Beste mensen,

Ik heb onlangs een vps aangeschaft met een ubuntu 10.04 installatie.
De hoofd reden hiervoor, gewoon om een beetje te spelen met linux gezien ik hier niet veel ervaring mee heb.

Nu is het probleem dat ik een Samba installatie heb gedaan. Deze installaties heb ik meerdere keren uitgevoerd en steeds ook anders geconfigureerd omdat het maar niet wilde werken.

Ik was er achter gekomen dat het probleem waarschijnlijk bij mijn thuisnetwerk ligt. Het is namelijk zo dat ik een vriend van me heb laten kijken of hij wel in mijn Samba installatie kan komen en hem lukte dit wel (ik zag ook de files die hij er in heeft gegooid).

Het lukt mij ook niet om vanuit een computer bij mij thuis in de samba installatie van hem te komen, terwijl we beide een vps hebben staan. En hij dus in zowel zijn eigen samba en mijn Samba server kan komen.

Bij Windows 7/vista/xp krijg ik de melding 'network path not found' en op de iMac krijg ik een melding dat de server niet gevonden wordt terwijl hij toch echt online staat.

Ik vraag mij dus af wat er voor kan zorgen dat ik geen connectie kan maken met Samba.

Firewalls staan uit en ik heb gekeken in de router en modem maar voor zover ik kan zien wordt er niks geblokkeerd.
Wij hebben thuis KPN met een Thomson TG789vn modem.

Ik hoop dat iemand mij hier mee kan helpen ik zit hier nu drie dagen mee te kloten en het begint me echt heel erg te irriteren.

Bijvoorbaat dank!

Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #1 Gepost op: 2011/08/19, 17:18:56 »
Volgens mij wordt toegang tot externe samba door een aantal internetproviders geblokkeerd "om beveiligingsredenen".

Laat Netalyzr eens over je internetverbinding draaien, het is een java-applet van de universiteit van Berkeley (betrouwbaar):
http://netalyzr.icsi.berkeley.edu/
Dit kan trouwens wel even duren (+/- 7 min, of langer)

In het report van Netalyzr kijk je bij Reachability Tests – TCP connectivity wat deze zegt over "access to remote SMB servers". Dit is het protocol dat samba gebruikt. Bij mij staat daar:

Citaat van: Netalyzr report
Direct TCP access to remote SMB servers (port 445) is blocked.
This is probably for security reasons, as this protocol is generally not designed for use outside the local network.
Ik heb ook KPN, Internet+Bellen, het voormalige "HetNet", ADSL. Redelijke kans dat ze het bij u dan ook geblokkeerd hebben.

Je zou kunnen proberen om samba op een andere poort te draaien, zo "kan" je internetprovider "niet" "zien" dat het SMB betreft. Hopelijk is dat ook de clients bij te brengen, maar ik vrees van niet (dat ze altijd over poort 445 willen)

Andere optie is een VPN, bijvoorbeeld OpenVPN. Hierover is op internet diverse informatie te vinden.
« Laatst bewerkt op: 2011/08/19, 17:27:13 door overdenkamp »

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #2 Gepost op: 2011/08/20, 13:51:48 »
Samba zou ik niet doen over internet, indien je het wel wilt moet je iets met ssh(samba over ssh) gaan doen, anders hacken ze je samba.

Beter kun je ftp doen met filezilla(windows en linux), maar dan wel de secure ftp.(sftp dus ook ssh).
Op youtube staan voorbeelden hoe het gaat en op google natuurlijk ook.

Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #3 Gepost op: 2011/08/20, 16:53:29 »
Nadeel van al die zaken die geen samba gebruiken is dat het minder integreert in Windows...

Offline noobatron

  • Lid
Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #4 Gepost op: 2011/08/22, 17:59:28 »
Bedankt voor de reacties!

Ik heb nu ftp geïnstalleerd ja, maar het ging me er meer om dat het niet lukte om Samba werkend te krijgen en dat wil ik niet zomaar opgeven.

Volgens de Netalyzr Scan:

"Direct TCP access to remote NetBIOS servers (port 139) is blocked.
This is probably for security reasons, as this protocol is generally not designed for use outside the local network."

Volgens mij draait Samba op port 137 - 140, source: http://www.lb.shuttle.de/apastron/ports.htm

Dus dat zou betekenen dat KPN het blokkeert.
Bedankt voor de hulp! Ik denk dat ik het maar bij ftp houd.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #5 Gepost op: 2011/08/22, 18:53:23 »
Ik hoop dat je sftp bedoelt, dus met encryptie.

Offline ruujan

  • Lid
Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #6 Gepost op: 2011/08/23, 16:06:38 »
Een VPN zou uitkomst bieden. Je maakt eerst een VPN-tunnel en daardoorheen gebruik je samba.

Offline softbart

  • Lid
Re: Geen verbinding met samba vanuit huis
« Reactie #7 Gepost op: 2011/08/23, 20:14:49 »
wordt poort 445 ook geblokt?
Heb als proef mijn "nasje" 445 "geforward"
Is te bereiken als:
 smb://IP op de webbrowser
En als locaties => verbinden met server => windows-netwerk => IP  (is eigenlijk ook smb://IP)

groet,

Theo