Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Cliëntserver vanuit XP?  (gelezen 1138 keer)

Offline ArjenD

  • Lid
Cliëntserver vanuit XP?
« Gepost op: 2010/05/26, 11:49:35 »
Dit is mijn eerste post hier dus ik hoop dat ik de juiste vragen op de juiste plaats stel. Normaliter voel ik niet zo'n behoefte om een vraag te posten, er is al zoveel info op internet en dit forum.

Ik heb toch een situatie waar ik jullie mening over zou willen weten. Ik heb thuis 2 laptops en één desktop. De desktop ben ik aan het inrichten als server, denk dan met name aan bestandopslag, en de laptops worden gebruikt om eigenlijk op te werken. Ik doe veel aan fotobewerking en opslag op de laptop, tekstverwerking en muziek opslag.
Nu is een laptop verouderd en draait op een celeron processor (2004?) en ik heb erg veel problemen om ubuntu geinstalleerd te krijgen én draaiende te houden. Dus ik wil mijn originele W*nd*ws XP weer herinstalleren en de laptop vanuit die positie te gaan gebruiken als cliënt. De desktop wordt dan een cliëntserver. Ik neem aan dat het mogelijk is, maar is het ook raadzaam? Ik zou namelijk vanuit mijn XP install willen inloggen, of is dat geen optie?


Het installeren en configureren lijkt me wel een duidelijk verhaal, maar is vooral gericht van Linux naar Linux. Ik weet wel dat ik een Ubuntu GUI zal moeten installen op de server. Maar dat is geen probleem. Ik ben alleen benieuwd of dit goed samengaat met de bestandsserver zoals ik die nu heb draaien  :)

Ik hoop dat jullie willen en kunnne helpen!  8)

Offline FratzBC

  • Lid
    • zomg.eu
Re: Cliëntserver vanuit XP?
« Reactie #1 Gepost op: 2010/05/26, 12:19:56 »
als ik je verhaal goed begrijp wil je gewoon van je desktop een fileserver maken?
Dit kan je dmv samba doen en dan een share aanmaken in samba waarmee je met je XP laptop kan verbinden.

Quick & Dirty setup:
http://www.linux.com/archive/feature/58593
« Laatst bewerkt op: 2010/05/26, 12:27:46 door FratzBC »

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: Cliëntserver vanuit XP?
« Reactie #2 Gepost op: 2010/05/26, 12:31:52 »
Je kunt mbv VNC remote Desktop (bureaublad op afstand) gebruiken.
Verder is er ook zoiets als XWin 32.

Persoonlijk vind ik dat minder fijn werken. Remote is altijd trager dan gewoon local werken.

Als je perse op Ubuntu wilt werken. Misschien is het beter uit te zoeken wat het probleem met die laptop precies is. Want in principe moet Ubuntu prima draaien op zulke laptops. Desnoods kun je een lichtere grafische schil gebruiken; Xubuntu of Lubuntu. Die hebben minder rekenkracht nodig, dus dat zal beter performen....
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline ArjenD

  • Lid
Re: Cliëntserver vanuit XP?
« Reactie #3 Gepost op: 2010/05/26, 12:52:15 »
Thanks voor de snelle responsen!

Ik heb de desktop nu als ubuntu server draaien. Die is ingesteld als samba server, met diverse shares. Het probleem is dat ik de laptop niet lekker geconfigureerd krijg, met name doordat hij updates niet goed verwerkt. Ubuntu 9.10 draait relatief goed, maar ik moet dus erg uitkijken met updates. Xubuntu komt niet verder dan installscherm en dan loopt de installatie cd vast. De DVDspeler in dit ding is erg slecht dus kan ook daarmee te maken hebben.

Dus ik wilde mijn laptop niet afserveren, maar misschien kan hij nog wel prima dienst doen als thincliënt. er is een progje voor, ik dacht ltsp.org o.i.d.
Alleen vraag ik me af of mensen ervaring hebben hiermee. kan ik bijvoorbeeld blijven Samba-en en tegelijkertijd met de cliënt werken.
Praktische vraag, hebben mensen hier een oude laptop welleens als cliënt geconfigureerd, en dat vanuit XP.

Phew, ik hoop dat ik mijn vraag nu iets verduidelijkt heb.