Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu verplaatsen naar andere HD  (gelezen 1941 keer)

Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Gepost op: 2009/12/26, 19:20:32 »
Hallo allemaal,

Ik heb een HD van 40 GB met daarop een partitie van 10 GB voor mijn systeem (Ubuntu 9.10), een home-partitie van 28 GB en een swap-partitie van 1,7 GB.(zie ook afbeelding in bijlage) Nu heb ik een HD van 160 GB uit een digicorder gevezen en die zou ik willen aansluiten op mijn computer.

Maar nu komt het probleem: ik kan ze niet beiden aansluiten wegens plaatsgebrek in mijn computer. Ik zal dus moeten kiezen welke schijf ik wil aansluiten. Ik wil natuurlijk wel de grootste schijf, maar mijn os staat daar niet op en ik heb niet veel zin om alles opnieuw te installeren. Ik heb namelijk minder als een maand geleden al eens een schone installatie uitgevoerd en nu is mijn os ongeveer zoals ik het wil. :D Kan ik dan mijn os verplaatsen van de ene schijf naar de andere als ik ze even beiden aansluit op mijn computer (met de kap open of zo)?
En nog een bijkomende vraag: Bestaat er zoiets als een verlengkabel voor IDE? ??? Dan kan ik de tweede schijf extern aan mijn computer hangen.
"Free as in freedom"

Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/27, 17:47:01 »
niemand?  ???
"Free as in freedom"

Offline Dave

  • Lid
Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/27, 18:15:01 »
Hoe klein is dat computertje wel niet dat er geen 2e schijf in past of is het een laptop.
Hoeft niet perse in het frame geschroefd worden hoor.
Al hang je die maar met een trekbandje vast.
Of is het een laptop.

Offline joop13

  • Lid
Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/27, 20:01:35 »
Hallo allemaal,

Ik heb een HD van 40 GB met daarop een partitie van 10 GB voor mijn systeem (Ubuntu 9.10), een home-partitie van 28 GB en een swap-partitie van 1,7 GB.(zie ook afbeelding in bijlage) Nu heb ik een HD van 160 GB uit een digicorder gevezen en die zou ik willen aansluiten op mijn computer.

Maar nu komt het probleem: ik kan ze niet beiden aansluiten wegens plaatsgebrek in mijn computer. Ik zal dus moeten kiezen welke schijf ik wil aansluiten. Ik wil natuurlijk wel de grootste schijf, maar mijn os staat daar niet op en ik heb niet veel zin om alles opnieuw te installeren. Ik heb namelijk minder als een maand geleden al eens een schone installatie uitgevoerd en nu is mijn os ongeveer zoals ik het wil. :D Kan ik dan mijn os verplaatsen van de ene schijf naar de andere als ik ze even beiden aansluit op mijn computer (met de kap open of zo)?
En nog een bijkomende vraag: Bestaat er zoiets als een verlengkabel voor IDE? ??? Dan kan ik de tweede schijf extern aan mijn computer hangen.
Er is wel een usb aansluiting te koop voor externe schijven, ik gebruik hem zelf ook.
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/27, 21:03:20 »
Je hebt geen erg preciese antwoorden gekregen, wellicht omdat het technisch al vrij moeilijk is om dit te doen. Mocht je voldoende ervaring hebben, je zou dit niet vragen. Nu je het wel vraagt, raad ik het je af omwille van te technisch.

Je kan ook op een eenvoudiger manier zowat het meeste van je configuratie meenemen naar een verse installatie. Dit kan door je home directory op een correcte manier te backuppen (behoud van permissies, eigenaars, links, hardlinks). Dan een verse installatie, dan kopie van home terugplaatsen en eventueel bijkomende programma's opnieuw installeren.

Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/28, 18:54:56 »
Hoe klein is dat computertje wel niet dat er geen 2e schijf in past of is het een laptop.
Hoeft niet perse in het frame geschroefd worden hoor.
Al hang je die maar met een trekbandje vast.
Of is het een laptop.
Nee, het is geen laptop. Het is een desktopcomputer van Dell, maar hij is volledig volgepropt. ;) Maar ik heb nog eens nagedacht en ik ga misschien op de plaats van mijn diskettestation de HD plaatsen. Ik gebruik dat diskettestation toch niet.
"Free as in freedom"

Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/28, 18:58:11 »
Je hebt geen erg preciese antwoorden gekregen, wellicht omdat het technisch al vrij moeilijk is om dit te doen. Mocht je voldoende ervaring hebben, je zou dit niet vragen. Nu je het wel vraagt, raad ik het je af omwille van te technisch.

Je kan ook op een eenvoudiger manier zowat het meeste van je configuratie meenemen naar een verse installatie. Dit kan door je home directory op een correcte manier te backuppen (behoud van permissies, eigenaars, links, hardlinks). Dan een verse installatie, dan kopie van home terugplaatsen en eventueel bijkomende programma's opnieuw installeren.

Ok, ik dacht wel al zoiets. Maar hoe kan je de home directory correct backuppen?
"Free as in freedom"

Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/28, 18:59:49 »
Er is wel een usb aansluiting te koop voor externe schijven, ik gebruik hem zelf ook.
Is dat dan een usb kabel die uitkomt op een IDE kabel?
"Free as in freedom"

Offline joop13

  • Lid
Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/28, 19:49:01 »
Er is wel een usb aansluiting te koop voor externe schijven, ik gebruik hem zelf ook.
Is dat dan een usb kabel die uitkomt op een IDE kabel?
Inderdaad!
Door gebrek aan visie gaat het volk ten onder, een keur van raadgevers brengt het tot bloei.

Twee laptops 16.04 Ubuntu, 1 laptop Linux Mint,

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu verplaatsen naar andere HD
« Reactie #9 Gepost op: 2009/12/28, 20:04:41 »
Citaat
Maar hoe kan je de home directory correct backuppen?
Ik denk dat "rsync -av <bron> <bestemming>" al kan volstaan voor een /home. Met de bijkomende opties HAX vertraagt het kopieerproces, maar worden ook harde links en andere eigenaardigheden overgenomen. Uiteraard moet de bestemming ook alle linuxattributen ondersteunen (lees, moet ook ext3 of ext2 of ext4 zijn).
.gvfs wordt onder geen enkel beding overgenomen, maar dat is geen enkel probleem.