Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: iconen op bureaublad  (gelezen 3110 keer)

gertjan

  • Gast
iconen op bureaublad
« Gepost op: 2007/03/12, 18:05:25 »
hoe verwijder je de icoontjes van de schijven die gemount zijn van het bureablad?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
iconen op bureaublad
« Reactie #1 Gepost op: 2007/03/12, 18:10:42 »
Rechtsklik muis op Toepassingen in menubalk - Menu's bewerken - Systeemgereedschap - vinkje zetten bij: Configuratie-editor.

Daarna Configuratie-editor openen (Toepassingen - Systeemgereedschap)

Daarna doorploegen naar: apps - nautilus - desktop. Daar vinkje weghalen bij: volumes visible.
Weg zijn ze!

Voeg daarna desgewenst een handige schijvenkoppelaar toe aan je onderste werkbalk. Handig voor USB-staven en zo. Als volgt: Rechtsklik muis op onderste werkbalk - Toevoegen aan paneel.... - Schijfkoppelaar.

Groet, Pjotr.

gertjan

  • Gast
iconen op bureaublad
« Reactie #2 Gepost op: 2007/03/12, 18:27:18 »
dank je

k had niet verwacht dat het zover verstopt zou zijn :D

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
iconen op bureaublad
« Reactie #3 Gepost op: 2007/03/12, 18:34:45 »
Graag gedaan!

In Linux is alles, maar dan ook echt alles, aan te passen..... al is het soms verstopt.   :-)

Offline mcgyver

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #4 Gepost op: 2007/03/12, 18:49:32 »
Schijfkoppelaar boven lijkt me handiger dan onder???

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
iconen op bureaublad
« Reactie #5 Gepost op: 2007/03/12, 18:50:45 »
Onder! Onder! Onder!   :-)

gertjan

  • Gast
iconen op bureaublad
« Reactie #6 Gepost op: 2007/03/12, 19:15:36 »
tja schijfkoppelaar ziet er op eerste zicht niet zo heel handig uit, allemaal dezelfde icoontjes :P

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
iconen op bureaublad
« Reactie #7 Gepost op: 2007/03/12, 19:16:42 »
Douw maar eens een USB-staaf in je PC, dan zie je meteen waarom het handig is....

Offline siegi

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #8 Gepost op: 2007/03/12, 19:19:15 »
Het kan handig zijn maar als je teveel partities hebt is het nogal stom.  
In kde kan je instellen dacht ik dat alleen usb en cd etc werden getoond.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
iconen op bureaublad
« Reactie #9 Gepost op: 2007/03/12, 19:26:07 »
Voor USB vind ik het onmisbaar, omdat je in Linux USB-staven altijd softwarematig moet ontkoppelen, voordat je de staaf lostrekt. Anders krijg je bestandscorruptie. Ontkoppelen kan heel handig met deze schijfkoppelaar.

Maar inderdaad, voor partities op de harde schijf is het eigenlijk overbodig.

Offline nor

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #10 Gepost op: 2007/03/12, 19:51:36 »
Ja, het is inderdaad handig om USB-icon op Desktop te hebben. Maar je wil geen partitie op Desktop hebben Dat kan je misschien oplossen door usbstick in /mnt te mounten, vervolgens geef je aan dat je USB-icon op Desktop wil zien. Alleen heb ik dat nog niet geprobeerd :(

Offline siegi

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #11 Gepost op: 2007/03/12, 19:55:22 »
Citaat van: pjotr123
Voor USB vind ik het onmisbaar, omdat je in Linux USB-staven altijd softwarematig moet ontkoppelen, voordat je de staaf lostrekt. Anders krijg je bestandscorruptie. Ontkoppelen kan heel handig met deze schijfkoppelaar.

Maar inderdaad, voor partities op de harde schijf is het eigenlijk overbodig.
dat ontkoppelen doe ik meestal gewoon vanuit nautilus, gewoon als je in /media/usbstick zit rechtse muisknop ontkoppelen.
Ik had liever gezien dat het venster dan verdween inplaats van naar /home/user te springen maarja.

Offline mcgyver

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #12 Gepost op: 2007/03/13, 12:05:03 »
Krijg steeds meer  de indruk dat  mijn smaak veel verschilt van de rest. ("ieder zijn meug", zei het boertje, en hij kuste het varken)

Ik heb 7partities die om logisch/functionele reden zijn aangemaakt. Ook moet ik vaak in "my documents" zijn (ook aparte partitie) Ik heb dus minimaal 5 partities in mijn schijfkoppelaar in mijn bovenpanel. Dat is zeer handig (vind ik). Ik heb ze in alfabetische volgorde en weet dus welke welke is. Als je het niet weet is dat nog geen probleem want als je er met je cursor op gaat staan dan zie je de naam.

1 In mijn onderste paneel verschijnen de programmas die open zijn. Waarom zou daar nog een schijfkoppelaar bij moeten?

2 Waarom zou je het icoontje op je desktop prefereren boven het plaatsen in je panel? Is toch moeilijker om erbij te komen?

3 Waarom zou je een omweg nemen als het rechtstreeks kan (
Citaat
dat ontkoppelen doe ik meestal gewoon vanuit nautilus, gewoon als je in /media/usbstick zit rechtse muisknop ontkoppelen
Ik ben graag benieuwd naar goede argumenten.

Offline siegi

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #13 Gepost op: 2007/03/13, 12:25:30 »
Citaat van: mcgyver
3 Waarom zou je een omweg nemen als het rechtstreeks kan (
Citaat
dat ontkoppelen doe ik meestal gewoon vanuit nautilus, gewoon als je in /media/usbstick zit rechtse muisknop ontkoppelen
Ik ben graag benieuwd naar goede argumenten.
Dit gaat niet over een omweg als ik de usb stick insteek start nautilus toch op, en als ik gedaan ben met werken op die usb stick dan doe ik gewoon in dat venster ontkoppelen.

Offline mcgyver

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #14 Gepost op: 2007/03/13, 12:43:32 »
Ok

Offline Dave

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #15 Gepost op: 2007/03/13, 13:06:50 »
ik ontkoppelde nooit omdat het niet weer automatisch aangekoppeld werd.
Nam de foutmelding maar op de koop.
Maar blijkbaar is dat nu inmiddels of vanwege gebruik edgy verbeterd en gebeurd nu wel automatisch.
Weer wat verder.

Offline Jelle

  • Lid
iconen op bureaublad
« Reactie #16 Gepost op: 2007/03/14, 09:21:35 »
Citaat van: Dave
ik ontkoppelde nooit
Dat leerde ik af door 1 kwartaal aan fotomateriaal kwijt te raken. Die had ik gekopieerd naar een USB schijf waarna ik de originele partitie waar ze op stonden ging formatteren.
Helaas was ik zo onwetend om gewoon de usb stekker uit de pc te rukken (in die tijd kreeg je dan nog geen foutmelding in Dapper). Later bleek dat de foto's dus mooi niet op de USB schijf stonden. Dat kopieren wordt vaak pas echt definitief bij het ontkoppelen.

Ik was toen heel boos op Ubuntu. Een weekje later meldde Edgy bij het uitrukken van een usb stickje dat dat niet zo verstandig van mij was omdat daardoor bestandscorruptie kon optreden.
Toen was ik weer gewoon boos op mijzelf. I.i.g. vergeet ik nu nooit weer om te ontkoppelen.

artvds2708

  • Gast
iconen op bureaublad
« Reactie #17 Gepost op: 2007/11/03, 17:20:25 »
Daarna doorploegen naar: apps - nautilus - desktop. Daar vinkje weghalen bij: volumes visible.
Weg zijn ze!

Dat klopt...weg zijn ze
En dus ook mijn Audioschijf icoon !!!
Kan ik deze nog handmatige toevoegen ??