Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB apparaat verliest voeding  (gelezen 858 keer)

USB apparaat verliest voeding
« Gepost op: 2017/01/17, 23:00:08 »
Hallo. Ik werk pas sinds gisteren met Ubuntu en ben dus een echte leek. Ik heb versie 16.04 LTS kunnen installeren. Op het eerste zicht werkt alles goed, maar vandaag ben ik op een probleem gebotst:

Ik wil een Eid-kaartlezer installeren, waarvoor ik reeds de stappen gevolgd heb. Via Eid-viewer heb ik ook mijn gegevens kunnen inlezen. Echter valt de kaartlezer na een bepaalde tijd uit (alsof hij zijn voeding verliest) en is hij niet meer te gebruiken. Ook bij de andere USB-poorten is dit het geval. Dit heb ik geprobeerd met een vasco digipass 905. Hierna heb ik hetzelfde geprobeerd met de Belfius digipass (hier kan je ook een Eid mee inlezen). Dit is een vasco digipass 870. Ook hier gebeurt hetzelfde probleem. Meestal heeft de kaartlezer een 5-tal seconden voeding, waarna dit uitvalt, Na het uittrekken van de USB kabel, werkt hij weer opnieuw voor een zeer korte tijd.

Ik had dus bang dat mijn USB poorten defect zijn, maar het inlezen van een USB stick en een USB muis geeft dit probleem niet.

Zou hier een oplossing voor kunnen bestaan of kan Ubuntu gewoonweg niet tegoei om met deze kaartlezers?

Alvast bedankt!!

Offline peer

  • Lid
Re: USB apparaat verliest voeding
« Reactie #1 Gepost op: 2017/01/18, 08:31:12 »
een usb 2poort kan maar een bepaald amperage aan (ik dacht 0.5A). Als de kaartlezer meer stroom vraagt dan krijg je problemen. Daar past jouw beschrijving wel bij.
Je kan een usb 3 poort proberen. Die levert meer stroom.
Andere oplossingen zijn:
1. zet er een usb-hub tussen die een aprte voeding heeft.
2. gebruik een kabeltje dat gebruik maak van twee usb-poorten.  Omdat de voeiing uit twee poorten wordt gehaald heb je een maximum amperage van 1.A.

Ik heb van een interne harddisk een externe harddisk gemaakt door deze in een behuizing in te bouwen. Hierin zit ook wat hardware in zodat de externe disk aangesloten wordt op een usb poort. Het bijgaande kabeltje heeft twee usb-stekkers. Als ik beide stekkers gebruik dan werkt de externe disk prima. Als ik één stekker gebruik dan wordt de disk wel gezien maar valt die al heel snel uit.

Dus kijk bij de technische gegevens van de kaartleze hoeveel stroom die nodig heeft. Zit dat in de buurt van de 0.5 A dan zit daar waarschijnlijk de oorzaak

Re: USB apparaat verliest voeding
« Reactie #2 Gepost op: 2017/01/19, 07:06:07 »
@peer:

Ik heb gisteren naar de technische informatie gezocht, maar kon dit niet direct terugvinden. Wel heb ik deze kaartlezer vroeger perfect kunnen gebruiken onder Windows. Ik heb gisteren fedora geïnstalleerd om te kijken als dit een verschil geeft. Na het inteken van de kaartlezer, blijft hij nu gewoon voeding krijgen. Wel lukt het mij niet om de drivers te installeren.

Onder Ubuntu (wat ik veel fijner vind werken dan fedora) bleef de kaartlezer volgens mij ook in het begin voeding krijgen. Na het installeren van de drivers, werkte de kaartlezer even, maar daarna begon het probleem ook. Kan dit dus met het installeren van de drivers te maken hebben?


Offline peer

  • Lid
Re: USB apparaat verliest voeding
« Reactie #3 Gepost op: 2017/01/19, 08:52:51 »
als die het onder  windows gewoon doet dan is het geen voedingsprobleem via de usb.
Dan moet je het in de installatie zoeken. Kan iets met de drivers te maken hebben. Hoe je dit verder moet onderzoeken durf ik niet te zeggen.
Omdat fedora problemen geeft met de drivers zou ik het wel daar zoeken.
alternatief: installeer windows in virtualbox en gebruik de kaartlezer daar.
« Laatst bewerkt op: 2017/01/19, 08:55:13 door peer »

Re: USB apparaat verliest voeding
« Reactie #4 Gepost op: 2017/01/19, 09:31:11 »
Ik kan me niet voorstellen dat beide kaartlezers te veel stroom trekken.
Kun je niet eens Ubuntu op een USB stick zetten en daarvan opstarten en zien of de voeding dan ook uitvalt ?
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline softbart

  • Lid
Re: USB apparaat verliest voeding
« Reactie #5 Gepost op: 2017/01/19, 16:02:57 »
filesystem probleem?

groet,

Theo

Re: USB apparaat verliest voeding
« Reactie #6 Gepost op: 2017/01/20, 00:01:25 »
Ik ben niet zo zeer vertrouwd met Linux, maar zowel op Linux mint als Ubuntu gebeurt hetzelfde. Na het installeren van Ubuntu brandt het lampje van de kaartlezer (voeding OK). Hierna installeer ik de drivers zoals voorzien op de website van de fabrikant en fora. De kaartlezer werkt en leest mijn ID-kaart in. Direct daarna valt de kaartlezer uit. Vanaf dat moment blijft de uitval aanhouden (ook na het herstarten). Dit zou dus met de drivers te maken kunnen hebben?