Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: [python] gegevens opslaan (xml, sqlite...)  (gelezen 1607 keer)

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
[python] gegevens opslaan (xml, sqlite...)
« Gepost op: 2008/11/24, 18:19:40 »
Hallo allemaal,

Ik heb alleen nog maar ervaring met C# in combinatie een mssql of mysql database op Windows.

Mijn vraag is nu wat de beste keuze is voor gegevensopslag in Python programmaatjes op Linux.

Ik wil niet dat gebruikers een extra programma moeten draaien voor de database (zoals je met mysql of mssql wel moet).

Ik las iets over sqlite, klopt het dat dit gewoon een enkel bestandje is en de gebruiker zelf niets hoeft te configureren of op te starten. is dit een goede keus?
En ik dacht ook nog aan opslag in xml bestanden, maar is dit met Python gemakkelijk? Kun je bijvoorbeeld eenvoudig alle personen selecteren die in plaats B wonen? Of de gegevens van Jantje wijzigen?

Wat zijn jullie voorkeuren?

Re: [python] gegevens opslaan (xml, sqlite...)
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/25, 16:29:43 »
Indien je met single user applicaties te maken hebt (dus niet meer dan 1 gebruiker die tegelijk moet gegevens kunnen wijzigen), dan is SQLite een goeie keuze. Je krijgt de voordelen van een relationele database zonder de extra rompslomp (alhoewel die goed meevalt :-)) van een volwaardige SQL server. Een heel goeie library is pysqlite.

XML bestanden zou ik afraden, die zijn heel goed om gegevens uit te wisselen met andere programma's maar raad ik niet om gegevens op te slaan.

Website van pysqlite
www.sinax.be
Open Source Integrators, consulting and custom development

Offline leendert

  • Lid
    • Dutchgimpers.nl
Re: [python] gegevens opslaan (xml, sqlite...)
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/25, 20:44:58 »
Bedankt Michael!

Kben een beetje met sqlite aan het spelen, en het is echt precies wat ik nodig hebt!