Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: childsplay  (gelezen 1141 keer)

childsplay
« Gepost op: 2010/02/05, 20:32:28 »
hallo,
ik heb childsplay op m'n computer geïnstalleerd, maar wanneer de kleine ermee oefent komen er engels cijfers, engels gesproken letters uit.  Nu is mijn vraag : hoe krijg ik het Nederlands?
Ik ben al een hele tijd aan het zoeken, maar vind nergens iets terug ?  Wanneer ik op een site kom om het juiste pakket te installeren, hoe krijg ik dat dan in childsplay?
bedankt voor jullie advies.

Re: childsplay
« Reactie #1 Gepost op: 2010/02/05, 20:58:11 »
Op deze plaats vind je de Nederlandse spraak van de oude childsplay...

De nieuwe childsplay is van schoolsplay en daarvoor vind je alle files HIER Onderaan die pagina vind je ook de languagepacks... Met deze link als directe download voor het Nederlands.

EDIT: overigens zit childsplay ook gewoon in Synaptic, zij het dan versie 1.3 ipv 1.4, en zijn er daar ook de taalpakketten te vinden.
Je kan dus het simpelste gewoon in een terminal (via Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminaalvenster) intikkensudo apt-get install childsplay childsplay-alphabet-sounds-nlBespaart je een hoop moeite... XD
« Laatst bewerkt op: 2010/02/05, 21:07:06 door Prosper »
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: childsplay
« Reactie #2 Gepost op: 2010/02/05, 22:20:41 »
OK, ik heb er nog eens naar gekeken en met de versie die in Synaptic staat, kreeg ik dus ook het Nederlands niet aan de praat.

Met de iets recentere versie vanop Sourceforge lukt dat wel, mar dan moet je wel wat in de terminal en in je navigatiebeheerder duiken.

Volledige instructies:
Begin met het verwijderen van de oude versie via Synaptic: aanvinken voor volledige verwijdering: childsplay childsplay-alphabet-sounds-nl
Klikken op Toepassen. Sluiten
Surf naar:
https://sourceforge.net/projects/schoolsplay/files/Je zult je misschien eerst moeten registreren, maar dat is een kleine moeite en Sourceforge is dan toch wel één van de meer serieuze sites... XD
Klik daar op het driehoekje voor de naam "childsplay_sp" en dan op dat voor "1.4"
Klik op de blauwe titel "childsplay-1.4.tgz"
Sla die file ergens op in je home directory (ik heb daarvoor een directory "Downloads").
Doe hetzelfde met het driehoekje voor "alphabet-sounds", klik nog eens op het driehoekje voor 0.9
Klik op de blauwe titel "alphabet_sounds_nl-0.9.tgz. Sla die op in diezelfde map.
Ga nu via "Locaties" naar die map "Downloads, klik rechts op de file childsplay... en kies voor "hier uitpakken.
Doe hetzelfde met die van alphabet-sounds.
Open nu een terminal via Toepassingen-->Hulpmiddelen-->Terminaalvenster.
Navigeer naar die map cd Downloads/child[TAB]Met [TAB] bedoel ik dat je enkel de eerste letters van de naam tikt en dan op de TAB-toets drukt, waardoor hij zelf aanvult en je geen tikfouten maakt. Wel zo handig.
Voer nu in:sudo python setup.py installgevolgd door ENTER. Geef je paswoord in, weer ENTER (je ziet je paswoord niet verschijnen, dat hoort zo.)
Ga nu naar de map van de alphabet-sounds en installeer dat ook:cd ../alph[TAB]
sudo python install.py
Je kan nu childsplay starten vanuit een terminal. Die blijft dan wel altijd open terwijl je speelt, dus is het handiger om dit te doen vanuit een zelfsluitende terminal (zo noem ik dat).
Je mag ondertussen alles sluiten dat je wil, het mag ook openblijven, dat maakt allemaal niks uit.
Druk tegelijkertijd ALT+F2. Er komt nu een klein venstertje en je tikt in de bovenste lijn in: "childsplay" zonder aanhalingstekens.
Gewoon klikken op Uitvoeren.... Spelen maar... XD

Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Re: childsplay
« Reactie #3 Gepost op: 2010/02/05, 22:41:22 »
bedankt, want al die stappen die je eerst vermelde had ik al gedaan, en zit waarschijnlijk met een hoop rotzooi die ik niet moet / kan  gebruiken.  Ik ga het es probern op de tweede manier die je me meegeeft, en hopelijk is het ok tegen dat de kleine morgen opstaat.
thx

Re: childsplay
« Reactie #4 Gepost op: 2010/02/05, 23:16:05 »
geef het op voor vandaag.  morgen es met goede frisse moed proberen te herbeginnen.  nu loopt alles in het 100

Re: childsplay
« Reactie #5 Gepost op: 2010/02/07, 20:03:12 »
dat is allemaal nogal omslachtig, ik krijg het niet goed hier.  Bestaat er geen minder omslachtige manier om het toch juist te krijgen?

Re: childsplay
« Reactie #6 Gepost op: 2010/02/08, 00:05:46 »
Veel duidelijker kan ik het echt niet maken, hoor. Doe gewoon regeltje per regeltje wat ik geschreven heb. Op het einde kan je wel nog ipv opstarten va ALT+F2 eerst een starter aanmaken in het menu of op je bureaublad of in het paneel, maar die instructies geef ik dan wel als je zover bent...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

Offline jhabets

  • Lid
Re: childsplay
« Reactie #7 Gepost op: 2013/03/30, 10:40:13 »
Waarschijnlijk landen mensen met een Engelstalige installatie op dit topic... Mocht iemand net als ik nog een oplossing zoeken, volgt hieronder mij oplossing:

Open een terminal venster (bash shell):

1) Installeer Nederlandse locale:
sudo apt-get install language-pack-nl

2) Controleer:
locale -a

Bovenstaande moet naast bijv en_US.utf8 nu ook nl_NL.utf8 weergeven.

3) Voor de zekerheid, zorgen dat de Nederlandse geluiden etc. voor childsplay geinstalleerd zijn:
sudo apt-get install childsplay-alphabet-sounds-nl

3) Activeer voor childsplay (ik hou graag de rest in het Engels ;) en start childsplay
export LANG=nl_NL.utf8
childsplay &