Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint  (gelezen 15222 keer)

Offline Para

  • Lid
Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Gepost op: 2012/01/15, 10:15:56 »
Welk van deze OS is het stabielst?
Kan ik deze op een en dezelfde PC draaien?

Offline Tom

  • Lid
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #1 Gepost op: 2012/01/15, 10:38:27 »
Ze zijn alle drie stabiel en ja je kunt die op een en de zelfde PC draaien ,wel ieder appart natuurlijk.
Het verschil tsja vraag eens via Google daar vind u genoeg antwoorden.
Mint is gebouwd op Ubuntu maar heeft alle codecs al in huis ,die je op Ubuntu nog extra erop moet zetten wat heel eenvoudig is.
Kubuntu heb ik zelf nog nooit gebruikt ,is eigenlijk ook Ubuntu maar dan met KDE windows manager en vele eigen programma´s.
Wat beter is moeilijk te zeggen ik ken uw smaak en voorkeuren niet in princip zijn ze alle drie goed. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #2 Gepost op: 2012/01/15, 10:42:40 »
Het is allemaal Ubuntu, de een met de Unity-desktop, de ander met KDE, Xubuntu met XFCE, Lubuntu met LXDE. Mint is Ubuntu met de Gnome3 desktop en heel wat aanpassingen die het systeem net een beetje meer af maakt.

De mogelijke verschillen in stabiliteit ontstaan door de verschillen. Op dit moment is KDE behoorlijk stabiel (heb zelf geüpgraded naar KDE 4.7.97, dus de 4.8 die binnenkort uitkomt). De andere zijn ook heel stabiel (aan Gnome3 en Unity wordt nog veel gesleuteld, maar het draait wel goed).

Andere verschillen, zoals b.v. het installatieprogramma, vind ik niet zo belangrijk. Het installatieprogramma van Ubuntu is wel iets beter dan die van Kubuntu.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #3 Gepost op: 2012/01/15, 10:44:24 »
Als aanvulling op Wanda en Ramana:
Ubuntu is het hart van de distributie, deze is tegenwoordig voorzien van Unity als Desktop.
Lubuntu heeft LXDE als desktop,
Kubuntu heeft KDE als desktop,
Xubuntu heeft XFCE als desktop.

LXDE is de kleinste desktop, hierdoor dus ook (vaak) de snelste.
KDE is de grootste desktop, deze heeft veel eigen programma's en is grafisch erg mooi.
XFCE is strak, zonder onnodige opsmuk en makkelijk aan te passen.

Welke je wilt gebruiken is een kwestie van smaak en hardware.
Mijn tip: Download ze alle 4 als live CD en bekijk wat jou het meeste aanspreekt.
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #4 Gepost op: 2012/01/16, 20:46:56 »
Hou er rekening mee dat Gnome3 shell niet op alle grafische kaarten van Ati stabiel draait. KDE en Unity hebben deze beperking (naar mijn weten) niet. Mint draait op dit moment standaard met Gnome shell, dus als je problemen hebt en je hebt een Ati kaart, dan weet je waar het van komt. Gewoon proberen dus.

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #5 Gepost op: 2012/01/20, 15:53:07 »
Welk van deze OS is het stabielst?
Kan ik deze op een en dezelfde PC draaien?

Stabiel, zoals iedereen al zei, zijn ze allemaal. Maar dat hangt ook van versies af. Een LTS-versie (Lange Termijn Support) is stabieler dan een tussenversie. Ook kan je hier zelf heel veel aan doen, niet te veel losse .deb bestanden installeren, maar zo veel mogelijk uit de standaard pakketbron (in het software center) installeren.

Mijn ervaring is dat Mint iets minder stabiel is (zeker de Gnome3 versies) maar daar kan je wel veel meer mee, terwijl je bij ubuntu de standaard programma's niet moet verwijderen. Puur omdat dit een samenhangend geheel is en het bij mint meer losstaande programma's zijn.

En op de vraag of je het allemaal op dezelfde PC kan draaien: alles kan :-) de vraag is of je dit wilt.

- Yoram

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #6 Gepost op: 2012/01/20, 20:15:01 »
Welk van deze OS is het stabielst?
Kan ik deze op een en dezelfde PC draaien?

Stabiel, zoals iedereen al zei, zijn ze allemaal. Maar dat hangt ook van versies af. Een LTS-versie (Lange Termijn Support) is stabieler dan een tussenversie. Ook kan je hier zelf heel veel aan doen, niet te veel losse .deb bestanden installeren, maar zo veel mogelijk uit de standaard pakketbron (in het software center) installeren.

Mijn ervaring is dat Mint iets minder stabiel is (zeker de Gnome3 versies) maar daar kan je wel veel meer mee, terwijl je bij ubuntu de standaard programma's niet moet verwijderen. Puur omdat dit een samenhangend geheel is en het bij mint meer losstaande programma's zijn.

En op de vraag of je het allemaal op dezelfde PC kan draaien: alles kan :-) de vraag is of je dit wilt.

- Yoram

Kubuntu 11.10 is stabieler dan de 10.04 LTS. Zo'n beetje iedereen heeft dat al gemeld hier op het forum en op kubuntuforums.net
Als we dus over algemeen LTS vs tussen praten zonder Unity, dan is het dus niet per definitie zo.

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #7 Gepost op: 2012/01/20, 21:44:40 »
Kubuntu 11.10 is stabieler dan de 10.04 LTS. Zo'n beetje iedereen heeft dat al gemeld hier op het forum en op kubuntuforums.net
Als we dus over algemeen LTS vs tussen praten zonder Unity, dan is het dus niet per definitie zo.

Dan loop ik een stukje achter...

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #8 Gepost op: 2012/01/20, 22:53:55 »
Kubuntu 11.10 is stabieler dan de 10.04 LTS.
Dat zal dan te maken hebben met een nieuwe KDE release, waar in 2011 de nodige aanpassingen voor zijn gedaan. neem ik aan?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #9 Gepost op: 2012/01/20, 23:06:28 »
Er is per definitie verschil in stabiliteit tussen Debian Testing en Debian Unstable. Dus ook in de distro's die gebouwd zijn op de eerstgenoemde of de laatstgenoemde. Hoe je het ook wendt of keert.

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #10 Gepost op: 2012/01/21, 11:19:29 »
Er is per definitie verschil in stabiliteit tussen Debian Testing en Debian Unstable. Dus ook in de distro's die gebouwd zijn op de eerstgenoemde of de laatstgenoemde. Hoe je het ook wendt of keert.

Behalve het feit dat 10.04 met KDE 4.4 komt en 4.4 was nog niet helemaal compleet en geoptimaliseerd. KDE 4.7 is 11.10 is dat wel, dus draait het per definitie ook beter. Dat is hetzelfde met GNOME Shell, Nu draait dat nog niet helemaal goed, maar over 2 versies zal het vast top draaien.
Sterker nog: KDE in Kubuntu wordt niet geimporteerd uit Debian.
« Laatst bewerkt op: 2012/01/21, 11:21:04 door Vistaus »

Offline barthng

  • Lid
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #11 Gepost op: 2012/01/23, 16:07:49 »
De originele Ubuntu is de beste; alle afgeleiden vertonen één of meerdere problemen zoals het niet herkennen van een windows netwerk printer, falen van een release channel install van Firefox of Thunderbird. Ook de oorspronkelijke Debian laat dit soort problemen zien.
Hulde aan de ontwikkelaars van Ubuntu. Geknutsel aan het oorspronkelijke product leidt tot een minder bruikbare versie.
Als je geen Unity wilt gebruiken volg de aanwijzingen op: http://www.omgubuntu.co.uk/2011/12/how-to-make-ubuntu-11-10-look-and-feel-like-gnome-2/.

Desktop launchers: http://shuffleos.com/3708/how-to-create-desktop-launchers-right-click-context-menu-ubuntu-11-10/

Bart

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #12 Gepost op: 2012/01/23, 16:33:01 »
Geknutsel aan het oorspronkelijke product leidt tot een minder bruikbare versie.

"Knutselen aan het oorspronkelijke product" is de kern en het wezen van de open-brongedachte.... De bestaansreden van Linux en de GPL. Zodoende krijg je namelijk uiteindelijk de beste producten en de snelste vernieuwing.

Er zijn afgeleiden van Ubuntu, die qua technische kwaliteit niet onderdoen voor Ubuntu. Ubuntu zelf is trouwens een afgeleide van de oorspronkelijke Debian. En elke Linuxdistributie, ook oermoeder Debian, bestaat uit samengeknutselde elementen die men grotendeels bovenstrooms wegplukt, om te beginnen met de kernel.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #13 Gepost op: 2012/01/23, 16:44:37 »
EduBuntu, Kubuntu, Lubuntu en Xubuntu zijn geen algeleide systemen, het zijn volwaardige distributies, waaraan je dezelfde eisen mag stellen als aan Ubuntu.

o.a. Mint en Bohdi zijn wel een afgeleide systemen !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline MKe

  • Lid
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #14 Gepost op: 2012/01/23, 19:23:09 »
Dat snap ik niet. Is dat alleen omdat de eersten door Canonical erkent worden en Mint en Bodhi niet?

Overigens ben ik het eens met de stelling dat Kubuntu gelijkwaardig is aan Ubuntu in de 11.10 versie. In het verleden vond ik dit niet. Let wel, dat is mijn eigen ervaring. Xubuntu vond ik net wat minder af, moest er meer aan sleutelen, maar heb het wel met plezier gebruikt. In mijn ervaring is Kubuntu in11.10 zelfs stabieler dan de Unity versie.

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #15 Gepost op: 2012/01/23, 20:04:38 »
Dat snap ik niet. Is dat alleen omdat de eersten door Canonical erkent worden en Mint en Bodhi niet?
Ja en nee :lol:
Ubuntu is het onderliggende fundament, dat is goed en stabiel.
Door Ubuntu wordt daar als GUI Unity op gezet (= optimaal aangepast).
De Lubuntu, Kubuntu en Xubuntu werkers zetten daar resp. LXDE, KDE en XFCE op (= optimaal aangepast).
Edubuntu heeft als extra's een hoop programma's t.b.v. onderwijs.
Wat Mint en Bohdi doen, is ook (desnoods) het fundament aanpassen, iets dat de stabiliteit niet ten goede komt.

Nu weet ik dit niet 100% zeker, iemand anders wel ?
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #16 Gepost op: 2012/01/23, 20:05:58 »
EduBuntu, Kubuntu, Lubuntu en Xubuntu zijn geen algeleide systemen, het zijn volwaardige distributies, waaraan je dezelfde eisen mag stellen als aan Ubuntu.

o.a. Mint en Bohdi zijn wel een afgeleide systemen !

+100
Maar zelfs dat zegt niet veel want Bodhi is een goed bruikbaar systeem en ik neem aan Mint ook gezien de populariteit.
Goed, Bodhi is niet 100% stabiel, maar dat komt ook omdat E17 nog niet final is (zit nu bij RC). Maar voor dagelijks gebruik stabiel genoeg.

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #17 Gepost op: 2012/01/23, 20:07:25 »
Dat snap ik niet. Is dat alleen omdat de eersten door Canonical erkent worden en Mint en Bodhi niet?
Ja en nee :lol:
Ubuntu is het onderliggende fundament, dat is goed en stabiel.
Door Ubuntu wordt daar als GUI Unity op gezet (= optimaal aangepast).
De Lubuntu, Kubuntu en Xubuntu werkers zetten daar resp. LXDE, KDE en XFCE op (= optimaal aangepast).
Edubuntu heeft als extra's een hoop programma's t.b.v. onderwijs.
Wat Mint en Bohdi doen, is ook (desnoods) het fundament aanpassen, iets dat de stabiliteit niet ten goede komt.

Nu weet ik dit niet 100% zeker, iemand anders wel ?

Wat Mint doet weet ik niet, maar Bodhi pas het fundament niet aan. Het enige wat Bodhi doet is hetzelfde als wat Kubuntu en Xubuntu doen: neem een release en pleur daar een andere Desktop Environment bovenop met wat eigen artwork (in dit geval 10.04 als release).

Offline Tom

  • Lid
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #18 Gepost op: 2012/01/23, 20:21:50 »
En van de Topic starter hoor je niks meer. :)
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #19 Gepost op: 2012/01/23, 20:26:10 »
En van de Topic starter hoor je niks meer. :)

Ligt niet aan ons:
Laatst actief:    15 januari 2012, 20:37:52

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #20 Gepost op: 2012/01/23, 20:27:40 »
Kubuntu 11.10 is stabieler dan de 10.04 LTS.
Dat zal dan te maken hebben met een nieuwe KDE release, waar in 2011 de nodige aanpassingen voor zijn gedaan. neem ik aan?


Precies. KDE 4.4 in 10.04 is niet zo af en meer geheugenvretend dan de laatste 2 releases (te vinden in resp. 11.04 en 11.10).

Offline Ron

  • Forumteam
    • r0n
    • Over Tholen
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #21 Gepost op: 2012/01/23, 20:32:03 »
Dan mogen we dus aannemen, dat 12.04 voor alle versies de beste en mooiste ooit wordt !
Openstandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData voorstander.
Xubuntu gebruiker en voorstander
Er is ook nog een andere hobby.

Offline asphyxia

  • Forumteam
Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #22 Gepost op: 2012/01/23, 20:33:41 »
En over LMDE (Mint Debian) hebben we het nog niet eens gehad... even nóg meer keus voor de TS  ;)
(Toegegeven, dat is geen ubuntoïde. Maar wel erg stabiel.)
Als de werkelijkheid er niet was, zou de wereld er heel anders uitzien. [Theo Maassen]
Alles is te kraken, niets is veilig, zorg dus voor zoveel mogelijk niets. [Ramana]

Re: Welk is het verschil tussen ubuntu, kubuntu en Linux Mint
« Reactie #23 Gepost op: 2012/01/23, 23:56:12 »
Dan mogen we dus aannemen, dat 12.04 voor alle versies de beste en mooiste ooit wordt !

Precies! :)