Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: rsync default stopped  (gelezen 949 keer)

Offline Shan

  • Lid
rsync default stopped
« Gepost op: 2020/02/08, 17:20:36 »
Hallo, bij het uitvoeren van van de backup krijg ik te zien wat hij zou moeten gaan doen maar geeft te zien :
 " rsync default stopped " . Wat doe ik niet goed ?
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #1 Gepost op: 2020/02/08, 17:32:38 »
We hebben geen idee wat je wel doet. Derhalve kunnen we ook  niet weten wat je niet goed doet.

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #2 Gepost op: 2020/02/08, 18:02:13 »
@ Vanadium : Ik heb de Bron  en het  Doel ingevuld , een dryrun gedaan en kon zien wat hij zou gaan doen en tenslotte laten uitvoeren. Deed het niet want "  overdracht is alleen mogelijk met versie 2.6.1 ... "
Ik heb versie 1.2.6.1 .  Waar vind ik  die 2.6.1 ? 
1.2.6.1 dunkt mij is niet hetzelfde als  2.6.1.
Als dat wel zo is doe ik iets niet goed maar kom er niet achter.
Op het web zie ik allerlei voor mij verwarrende berichtgeving waardoor ik niet weet wat te doen.
Weet jij raad in deze ?


De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #3 Gepost op: 2020/02/08, 18:17:34 »
Gaat dit over rsync? Probeer het eens aan de terminal rechtstreeks met het commando:

rsync -av --dry-run <bron> <bestemming>
<bron> is de folder die je wil backuppen, bijvoorbeeld "/home/shan/Documenten"; <bestemming> is waar de backup moet aangemaakt worden, bijvoorbeeld "/media/shan/backupschijf".

Met die onderstellingen ziet het commando er uit als:

rsync -av --dry-run /home/shan/Documenten /media/shan/backupschijf
De optie "--dry-run" zal ervoor zorgen dat er niets echt gebeurt: het is enkel een simulatie, maar zonder de optie zou de bronfolder "Documenten" aangemaakt worden in de hoofdfolder van "backupschijf".

Geef anders eens exact aan wat je als "Bron" en wat als "Doel" aangeduid hebt.

Meldingen en eventuele foutmeldingen verschijnen in de terminal en kunnen een beter idee geven van wat mogelijks fout gaat. Je kan dit hier posten als verdere hulp nodig is. Post in dat geval zowel je commando als de (relevante) uitvoer, en plaats dat tussen code tags in je bericht (gebruik het knopje "#").

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #4 Gepost op: 2020/02/08, 19:01:16 »
Allereerst laat ik in 2 bijlagen zien wat ik heb ingevuld en wat de dryrun te zien gaf.
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #5 Gepost op: 2020/02/08, 19:15:42 »
Perfect. Ik zie daarin evenwel niets fout gaan. Doe nu ook eens het commando met als bron en doel wat je in GRSync hebt meegegeven. Kopieer anders ook eens de tekst in de "rsync: default stopped" dialoog en plak die in een bericht tussen code tags zodat we het volledige commando zien.

Ik vraag mij nu wel af waarom GRsync rsync als beheerder uitvoert. Niet nodig voor wat jij doet

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #6 Gepost op: 2020/02/08, 19:18:15 »
Perfect. Ik zie daarin evenwel niets fout gaan (bevestigd ook door het "Error status 0"). Wat houd je tegen om het eens "echt" te doen, dus géén dry run?

Kopieer anders ook eens de tekst in de "rsync: default stopped" dialoog en plak die in een bericht tussen code tags zodat we het volledige commando zien.

Ik vraag mij nu wel af waarom GRsync rsync als beheerder uitvoert. Niet nodig voor wat jij doet

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #7 Gepost op: 2020/02/10, 15:44:34 »
@Vanadium :
Als ik met de muis op op  de balk " Voortgang " ga staan krijg ik in  een zwart tekstvak de volgende mededeling :
# Algemene voortgang van de overdracht : werkt alleen met rsync versie 2.6.1 of later en kan onjuiste waarden tonen afhankelijk van de mate waarin rsync de benodigde tijd vooraf kan inschatten .#

Mijn eerste gedachte was : ik heb 1.2.6.1 , dat is dus niet een juiste versie. ?????
Belangrijker lijkt mij de volgende tekst ( in rood) :
#Rsync: mkdir " /media/Hans/PHILIPS/Ebook " no such file or directory (2)
Rsync error : error in file IO (code 11) at main.c (675) [receiver=3.1.2] Exitstatus van Rsync-proces: 11#

Make directory  Ebook ? Die folder staat wel op het Philips device . Of die map wordt niet gezien als directory of is geen directory. ?

Een dry run in de terminal gaf te zien welke  ODS documenten zouden worden overgebracht. M.a.w. wel m.b.v. een terminal opdracht.

N.B. : Ik heb een paar teksten tussen hekjes gezet. Is dat de manier ?

« Laatst bewerkt op: 2020/02/10, 16:01:40 door Shan »
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #8 Gepost op: 2020/02/10, 21:39:45 »
Doe eens rechtstreeks rsync in de terminal als volgt:

rsync -av --dry-run /home/hans/Documenten/ODS /media/hans/PHILIPS/Ebook

Lukt dat, dan kan je eens de --dry-run achterwege laten en dan gaat de kopie effectief door.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #9 Gepost op: 2020/02/10, 21:56:59 »
Wel schrijfrechten op het doel?
Doel mogelijk een niet netjes (door windows) afgesloten NTFS partitie?
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline jan11000

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #10 Gepost op: 2020/02/11, 05:37:50 »
# Algemene voortgang van de overdracht : werkt alleen met rsync versie 2.6.1 of later en kan onjuiste waarden tonen afhankelijk van de mate waarin rsync de benodigde tijd vooraf kan inschatten .#

Dit betekend, dat de balk die je ziet tijdens gebruik, niet laat zien hoe het echt is tav de tijd, omdat je de verkeerde versie hebt. Dus het werkt wel voor de rest.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #11 Gepost op: 2020/02/11, 09:14:45 »
Groeit bij mij het gevoel dat je bij de software ergens achterloopt.
Welke versie Ubuntu gebruik je? is e.e.a. updated?
Bij mij staat rsync 3.1.2-2.1ubuntu1 geïnstalleerd,
en de overlay grsync 1.2.6-1.
« Laatst bewerkt op: 2020/02/11, 09:21:30 door DeBaas »
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #12 Gepost op: 2020/02/11, 10:25:40 »
@debaas
Quote : Bij mij staat rsync 3.1.2-2.1ubuntu1 geïnstalleerd,
en de overlay grsync 1.2.6-1.
Mijn versie = Ubuntu 18.04.04. En grsync 1.2.6.1   
Rsync weet ik niet . Is dat te vinden ?

Overigens is een back up via een terminal cmd (van Vanadium) wèl geslaagd. !
Vreemd dat het niet lukte via grsync. ???

De back up is wel een rommeltje geworden omdat ik de map Documenten heb ge-backupped. Daarmee zijn n.m.m. wel alle bestanden meegenomen maar niet de mappen waarin ze zitten. ? Ws staan er nu dubbele bestanden in de backup omdat ik eerder wel mappen heb gekopieerd. Enfin, dat zoek ik op en uit.
Wellicht met fdupes
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #13 Gepost op: 2020/02/11, 11:58:42 »
De back up is wel een rommeltje geworden omdat ik de map Documenten heb ge-backupped.
Dan is dat niet met mijn commando gebeurt. Mijn commando moet ervoor gezorgd hebben dat een kopie van de folder /home/hans/Documenten/ODS onder /media/hans/PHILIPS/Ebook terechtgekomen is. Als je datzelfde commando herhaalt, dan worden enkel die bestanden die gewijzigd zijn in de bron, weer eens overgekopieerd.

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #14 Gepost op: 2020/02/11, 16:02:22 »
@Vanadium : nee,  zeker niet door hetgeen  jij hebt aangegeven . Ik zie nu in dat mijn opmerking " van Vanadium " een totaal verkeerde indruk maakte. Mea culpa.  Dát was niet de bedoeling !
Als ik exact hetzelfde gedaan zou hebben zoals door jou  aangegeven, zou dat zeker goed gegaan zijn.
Nee, ik heb een ' ruimere' opdracht ingetikt.
Ik heb de directory Documenten (sec) ingetikt in de verwachting dat hij alle mappen (ODS , PDF en nog een paar ) elk afzonderlijk zou meenemen. Maar ik heb de nu nog de vage indruk dat wel alle bestanden zijn meegegaan maar niet netjes met en in de genoemde mappen.
Vandaar ook mijn opmerking naar dubbele bestanden te willen zoeken omdat ik de indruk heb dat niet alleen de inmiddels gewijzigde en nieuwe documenten zijn ge-backupped.
Mijn excuus voor de verwijzing naar jou waarmee  ik  bedoelde te zeggen dat je eerder in de discussie  zo goed had geholpen .
Hgr Hans
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #15 Gepost op: 2020/02/11, 18:55:25 »
Geen probleem, maar dan heb je inderdaad wellicht niet de goede opties (of géén opties) meegegeven met het commando. Je ziet in de uitvoer van Grsync dat die heel wat opties meegeeft. Dergelijke opties zijn nodig om het programma de ganse bestandstructuur te doen kopiëren.

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #16 Gepost op: 2020/02/12, 09:53:45 »
Dankje. Ik heb ws niet voldoende aangegeven. Na.  " ......./Documenten /  "  niets vermeld. Ik ging ervan uit dat dan elke map compleet meegenomen zou worden.
Ik heb sterk de indruk dat dat niet het geval is. Ik vind n.l. op de externe hd wel de documenten maar niet de mappen terug.  Bij de allereerste backup heb ik de mappen met inhoud gekopieerd naar de extern hd.
De backup met Rsync liet de mappen voor wat ze waren maar nam wel de documenten mee. (Voor zover ik kon zien).
Vandaar mijn vervolgvraag of er een prog is waarmee dubbele bestanden gevonden kan worden.
Is die er? 
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #17 Gepost op: 2020/02/12, 10:49:33 »
Zonder het hele commando te zien, kan ik daar niets over zeggen.

Achteraan een "/" of niet, bijvoorbeeld "Documenten" of "Documenten/" heeft een andere betekenis, en dat kan verwarrend zijn. Mét de slash wordt de onderliggende inhoud alleen bedoeld. Zonder de slash bedoel je de folder zelf (met zijn inhoud).

Let heel goed op met de instellingen als je GRSync gebruikt. De instellingen die ik kan zien in je schermafdruk, nl "-r -n -t -v --progress -u --existing -b -s" leiden *niet* tot een backup. Die instellingen zorgen volgens mij enkel voor éénrichtings-synchronisatie van bestanden *die reeds bestaan in de bestemming*.

- Nieuwere bestanden in de bron worden overgekopieerd naar de bestemming, bestanden in de bron die ouder zijn, niet ("-u" optie, "sla bestanden die nieuwer zijn op de bestemming, over").
- Bestanden die niet in de bestemming bestaan, worden *niet* overgekopieerd ("--existing optie: maak in de bestemming geen nieuwe bestanden aan")

Als er op de bestemming niets staat, dan is het normaal dat er met die instellingen niets overgekopieerd wordt.

Voor een echte backup gebruik ik de "-a" ("archive") optie, die een korte schrijfwijze is voor "-r -l -p -t -g -o -D" (wat ook mag voorgesteld worden als "-rlptgoD"). Die optie is enkel geschikt als ook de bestemming een bestandssyteem is dat Linux permissies ondersteunt. Die optie zorgt ervoor dat alle bestanden in de bron overgekopieerd worden naar de bestemming, en op de bestemming dezelfde eigenschappen, eigenaars en tijdstempel behouden: een identieke kopie, dus. Standaard krijgt een kopie de tijdstempel van het moment van de kopie, en is de persoon die kopieert eigenaar.


Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #18 Gepost op: 2020/02/12, 16:51:25 »
Wow ,  van al die toevoegingen weet ik helemaal niks. Fijn om te lezen allemaal en te gaan bestuderen in grsync. Jouw uitleg kopieer ik steeds en sla ze op in een bestand. Mijn z.g. " Ubuntu Kennisbank. "  :)
Bedankt ."
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.

Offline vanadium

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #19 Gepost op: 2020/02/13, 09:48:08 »
Fijn te horen. rsync (en grsync) kan op veel manieren gebruikt worden: het is zeer belangrijk dat je goed voor ogen houdt wat je wil bereiken, en de opties in functie daarvan instelt.

Offline Shan

  • Lid
Re: rsync default stopped
« Reactie #20 Gepost op: 2020/02/13, 10:29:06 »
Aldoende en met de nodige hulp kom ik ér wel.
Bedankt. Weer een probleem opgelost.
Gr Hans
De mensen zouden langzamer moeten luisteren.