Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: een ubuntu pc bouwen  (gelezen 3367 keer)

Offline Jeroen

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Gepost op: 2006/10/22, 19:15:48 »
hoi allemaal,

ik wil over een tijdje een andere pc gaan bouwen, maar weet niet wat lekker loopt icm Ubuntu.

misschien kunnen we dit vast zetten om voor de toekomst voor ons allemaal een goed beeld te hebben wat wel werkt en niet....

een non games pc voor internet, ogg files video's kijken surfen mail cd's rippen branden dvd kijken branden enz

mijn vraag:
Amd of Intel?
dual core of single?
32 om 64 bit?
welk moederbord en vooral welke chipset?
welke video kaart? Ati? asus? nvidia? of lekker simpel onboard?
qua geluid een Soundblaster of vergelijkbaar of gewoon simpel ook een onboard kaartje?
printers?
scanner?
tekentablet?

enz enz enz enz

Groetjes jeroen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #1 Gepost op: 2006/10/22, 20:50:22 »
Algemene regel:
Ga niet voor de nieuwste electronica, maar kies spullen die al minimaal een half jaar op de markt zijn. Hardware-ondersteuning loopt altijd wat achter bij Linux, dankzij de duffe hardware-fabrikanten die in eerste instantie alleen aan Windowsstuurprogramma's denken.

Wil je geld besparen? Kies dan voor een massaleverancier als Dell (www.dell.nl). Meestal goedkoper dan zelfbouw tegenwoordig, zelfs als je de waarde van het (helaas) standaard meegeleverde Windows op nul zet.

Groet, Pjotr.

Offline Jeroen

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #2 Gepost op: 2006/10/22, 21:00:56 »
en welke pc zou dan geschikt kunnen zijn van Dell?

groetjes Jeroen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #3 Gepost op: 2006/10/22, 21:14:48 »
Ja hee, zo gedetailleerd weet ik het niet, hoor.....

Maar als je de algemene regel aanhoudt om niet het nieuwste van het nieuwste te kiezen, dan zit je altijd goed als je kiest voor de goedkoopste modellen (lees: oudste hardware) tot hooguit de middeldure.

De duurste zijn waarschijnlijk opgebouwd uit de nieuwste hardware. Ik vind de topmodellen trouwens sowieso eigenlijk geldverspilling, want de waardedaling van de nieuwste hardware gaat ijzingwekkend snel. Relatief veel sneller dan van iets oudere spullen.

Zelf kies ik meestal voor het goedkoopste model, dat ik volpomp met extra RAM (dubbel of driedubbel de standaard hoeveelheid), plus een videokaart met (alweer) dubbel zoveel RAM. Zo heb ik de meeste brute kracht voor m'n beperkte hoeveelheid euro's.

Die processorsnelheid, ach, dat scheelt niks. Ramkracht, daar gaat het om!

Groet, Pjotr.

budster

  • Gast
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #4 Gepost op: 2006/10/22, 21:32:36 »
linux draait als een raket op de aller aller aller langzaamste PC die je vandaag de dag nieuw kan kopen, enige preformance voordeel dat je kan halen is uit een snelle harddisk, (en als je het ook aanspreekt) meer geheugen.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #5 Gepost op: 2006/10/22, 21:56:13 »
Citaat van: budster
linux draait als een raket op de aller aller aller langzaamste PC die je vandaag de dag nieuw kan kopen, enige preformance voordeel dat je kan halen is uit een snelle harddisk, (en als je het ook aanspreekt) meer geheugen.
Amen, Budster! Mooier kan ik het niet zeggen!

Voor de grap heb ik pas nog een mini-Linux (Puppy Linux) op een Pentium 133 Mhz gezet (112 Mb EDO-RAM). Ongelofelijk, maar dit kleine grafische Linuxje werkt prima daarop. Niet supersnel, maar zeker aanvaardbaar! Staat nou op zolder als een reserve, voor het geval er een PC uitvalt.

De hardwarefabrikanten moeten wel een grote hekel aan Linux hebben, want wie heeft al die nieuwste spullen van hen, nou eigenlijk nodig?

Groet, Pjotr.

Offline profoX

  • Lid
    • wesley
    • Lionslink
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #6 Gepost op: 2006/10/22, 22:56:12 »
AMD of Intel: maakt niet veel uit
32bit of 64bit: maakt ook niet veel uit, maar voorlopig is het beter (lees: makkelijker) om de 32bit versie van ubuntu te gebruiken (minder problemen met hardware die geen 64bit drivers levert en commerci
Human Knowledge Belongs To The World -- Antitrust (2001)
Nederlandstalige Ubuntu documentatie van Ubuntu-NL (wiki)

FrankVdb

  • Gast
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #7 Gepost op: 2006/10/22, 23:01:10 »
Weet iemand toevallig hoe dat nu precies zit wanneer je een PC wilt kopen zonder Windows? Heb je dan recht op een korting als de PC m

budster

  • Gast
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #8 Gepost op: 2006/10/22, 23:13:09 »
Nope, er zijn een klein aantal bedrijven waarbij je gedeeltelijk geld terug krijgt, ook schijnt het zo te zijn (van horen zeggen) dat je telefonisch bij Dell computers zonder windows kan bestellen. Er staan hier ergens op de site wel bedrijven die complete systemen met preinstalled Ubuntu verkopen, zelfs laptops (die zijn lastig te vinden zonder windows)

FrankVdb

  • Gast
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #9 Gepost op: 2006/10/22, 23:36:58 »
PC's heb ik genoeg maar mijn laptop is ondertussen een jaar of drie oud en de batterij houdt het alles samen nog een goed uur vol, is nochtans al mijn tweede... Het eerste wat aan vervanging toe zal zijn, is dus mijn laptop...

budster

  • Gast
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #10 Gepost op: 2006/10/23, 00:24:24 »
dan kan je hier eens kijken: http://mingos.nl/

Offline Jeroen

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #11 Gepost op: 2006/10/23, 12:52:55 »
hoi allemaal,

ik heb nu een probleem dat veel terminaler is....

mijn processor wordt ontzettend warm en dan schakeld mijn pc zich zelf uit vroeger wel es gehad na dikke windows games..

maar nu heb ik het ook un buntu helaas...

zijn er ook pc winkels waar je puur linux orientated pc's kunt kopen?

Gr Jeroen

Offline woteb

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #12 Gepost op: 2006/10/23, 13:23:43 »
Citaat van: Jeroen
hoi allemaal,

ik heb nu een probleem dat veel terminaler is....

mijn processor wordt ontzettend warm en dan schakeld mijn pc zich zelf uit vroeger wel es gehad na dikke windows games..

maar nu heb ik het ook un buntu helaas...

zijn er ook pc winkels waar je puur linux orientated pc's kunt kopen?

Gr Jeroen
Is waarschijnlijk de coolfan van je processor kapot. Heb ik ook gehad, een nieuwe fan eriop gemonteerd, en probleem opgelost.
Laptop, HP 550, Dual Core 1 GB RAM/2 Ghz:: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie) Fluxbox / IceWM / XFCE4 / Openbox / LXDE.
3 Werkstations + 1 laptop: Debian 5.0 Testing (Squeeze)  (lite-blokkendoos editie Gnome/XFCE/IceWM)
Server: Debian 5.0 Stable (Lenny)

Offline Soul-Sing

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #13 Gepost op: 2006/10/23, 14:36:52 »
@jeroen
bij: http://www.ikbenstil.nl/  bouwen ze ubuntu desktops. sommige 64 bits hoor! deze mensen zijn bekwaam en serieus, en ik heb dezelfde vraag die jij stelt, telefonisch aan een van de medewerkers gesteld. zou dat ook eens doen!

succes :)

ben zelf erg gecharmeerd ben een pc met de weinig exclusieve titel: IKBENSTIL Silent PC "Frikandel" - Ubuntu OS....:)

Offline Soul-Sing

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #14 Gepost op: 2006/10/23, 21:03:53 »
http://system76.com/index.php/cPath/2_52

bouwt ook pc's rond linux UBUNTU.

michiel

  • Gast
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #15 Gepost op: 2006/10/25, 12:31:35 »
je kan het ook gewoon makkelijk zelf samenstellen.
het in elkaar steken van de onderdelen is eigenlijk ontzettend simpel.

Offline Jeroen

  • Lid
een ubuntu pc bouwen
« Reactie #16 Gepost op: 2006/10/25, 13:16:26 »
hoi allemaal

ik heb voor 225euro een upgrad gekocht.. gigabyte mobo met sempron 2800 en een apone kast

lekkah stil en mijn oude kast voor 120euro kunnen verpatsen

werkt weer als een kogel

mijn smepron is nu zelfs sneller dan mijn Athlon Xp

sys temps weet ik niet..

Groetjes jeroen