Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Vervanger voor Adobe  (gelezen 5787 keer)

Vervanger voor Adobe
« Gepost op: 2014/06/28, 11:08:32 »
Hallo allemaal

Wat is een goede vervanger voor Adobe, zowel voor in Win7 als voor in Linux.
Met een goede vervanger bedoel ik dus ook kosteloze vervanger.
betalen doen we genoeg.
Al vast bedankt.
MVG
Jan Filarski  ^-^

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #1 Gepost op: 2014/06/28, 11:09:43 »
Hallo allemaal

Wat is een goede vervanger voor Adobe, zowel voor in Win7 als voor in Linux.
Met een goede vervanger bedoel ik dus ook kosteloze vervanger.
betalen doen we genoeg.
Al vast bedankt.
MVG
Jan Filarski  ^-^
Welke Adobe? Reader, Flash Player, .....

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #2 Gepost op: 2014/06/28, 11:16:25 »
Hallo Allemaal

Ja, neem me niet kwalijk.
Ik bedoel: Adobe Reader

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/28, 11:42:41 »
LibreOffice

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/28, 11:51:47 »
En hier , bv. Foxit reader:

http://www.computeridee.nl/achtergrond/de-beste-pdf-tools/

Blijkbaar kan die ook werken op Ubuntu:

https://help.ubuntu.com/community/Foxit
« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 12:20:10 door Progger »
Laptop MSI U123 (160 GB) 1 GB ramMint Cinnamon 18 LTS
Laptop Toshiba Tecra  (80GB) 2 GB ram Fedora 24
Dell Latitude D600 Pentium M 1400MHz 512MB ram
Bouwjaar 2003 met Debian 8 (Jessie)

Offline RikRik

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/28, 12:02:24 »
gewist
« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 12:04:30 door RikRik »

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/28, 12:05:21 »
In veel Linuxdistro's is Evince standaard aanwezig. Doorgaans doet die het goed, zodat je meestal geen behoefte hebt aan een andere pdf-lezer. Bij zeer grote pdf-documenten wil Evince zich weleens verslikken; in dat geval kun je xpdf erbij installeren, want die verslikt zich nooit, in mijn ervaring.

Aardig detail: er bestaat ook een Windowsversie van Evince: https://wiki.gnome.org/Apps/Evince/Downloads
Zo ook voor xpdf: http://www.foolabs.com/xpdf/download.html
« Laatst bewerkt op: 2014/06/28, 12:08:43 door Pjotr »

Offline edwinv

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/28, 22:34:16 »
persoonlijk vind ik master pdf editor de beste - kan je ook pdf mee bewerken - en is gratis in linux voor niet commerciele doeleinden

http://code-industry.net/free-pdf-editor.php

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/28, 23:16:49 »
Vooruit, ik doe ook een duit in het zakje.

Na jarenlang die Acrobat Reader gebruikt te hebben ben ik er een paar versies van Xubuntu mee gestopt dat logge stuk software te downloaden & te gebruiken. Xubuntu heeft de documentviewer en die doet het gewoon prima. Sterker nog: ik ben al jaren druk met Dtp werk via Scribus en zet menig foto om in een hoge resolutie pdf. Die printen beter en mooier via de documentviewer dan ooit via Acrobat Reader.

Dus ik zou zeggen: doe gewoon niks als je Xubuntu gebruikt. Je hebt het niet meer nodig. Sterker nog: het is slechter. Als ik het wel heb is die documentviewer Evince zoals hierboven al is gezegd. En mocht die het eens niet trekken - maak ik ook al nooit meer mee - , dan is één van de andere genoemde alternatieven voorhanden.

Enne, mocht je ooit het omgekeerde nodig hebben, dan print je in Linux elke gewenst document naar een pdf via het standaard afdrukvenster met de optie "Afdrukken naar bestand" en dan krijg je de keuze "pdf of ps". Een exemplaar van Acrobat XI kost 414 € en biedt dan in wezen hetzelfde als standaard Xubuntu, hier en daar geholpen door de hierboven al genoemde andere programma's. Ik werk er dagelijks mee voor het werk, maar privé heb je het echt niet nodig. Sterker nog, hebben we echt een serieus probleem met een pdf, dan los ik dat op met Xubuntu en iedereen heel blij.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/29, 08:57:12 »
Wat ik heel mooi vind bij acrobat reader is de mogelijkheid van het maken van
dubbelzijdig A5-formaat boekjes. Dus 4 pagina's op een blaadje. Ik heb dat met
Acrobat reader altijd vrij probleemloos kunnen doen op een enkelzijdige printer.

Ik vraag me af of die andere pdf-viewers dat ook zo goed kunnen.

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/29, 11:04:30 »
Wat ik heel mooi vind bij acrobat reader is de mogelijkheid van het maken van
dubbelzijdig A5-formaat boekjes. Dus 4 pagina's op een blaadje. Ik heb dat met
Acrobat reader altijd vrij probleemloos kunnen doen op een enkelzijdige printer.

Ik vraag me af of die andere pdf-viewers dat ook zo goed kunnen.

Master PDF Editor kan dat, geen idee welke andere dat kan.

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/29, 11:13:56 »
Dat werkt inderdaad heel mooi bij Acrobat (enige reden waarom ik hem soms nog gebruik...), ik ken geen andere PDF viewer dit dit ook kan.
LibreOffice kan het trouwens ook.

@Vistaus
Bij Master PDF kan ik het niet vinden; waar zit dat?
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 11:16:00 door VuurVosje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #12 Gepost op: 2014/06/29, 11:58:06 »
Wat ik heel mooi vind bij acrobat reader is de mogelijkheid van het maken van
dubbelzijdig A5-formaat boekjes. Dus 4 pagina's op een blaadje. Ik heb dat met
Acrobat reader altijd vrij probleemloos kunnen doen op een enkelzijdige printer.

Ik vraag me af of die andere pdf-viewers dat ook zo goed kunnen.

Dat zit standaard in het afdruk menu van Xubuntu 14.04 en volgens mij ook al lang in eerdere versies. Kies Afdrukken | Pagina-instellingen| Pagina's per zijde en zet die op 2 (twee). Om het uit te proberen, print naar bestand/pdf. [plaag]Weg met dat Acrobat Reader. Het is achterhaald! Doe maar gewoon normaal... .[/plaag]  8-)
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #13 Gepost op: 2014/06/29, 12:16:57 »
Wat ik heel mooi vind bij acrobat reader is de mogelijkheid van het maken van
dubbelzijdig A5-formaat boekjes. Dus 4 pagina's op een blaadje. Ik heb dat met
Acrobat reader altijd vrij probleemloos kunnen doen op een enkelzijdige printer.

Ik vraag me af of die andere pdf-viewers dat ook zo goed kunnen.

Dat zit standaard in het afdruk menu van Xubuntu 14.04 en volgens mij ook al lang in eerdere versies. Kies Afdrukken | Pagina-instellingen| Pagina's per zijde en zet die op 2 (twee). Om het uit te proberen, print naar bestand/pdf. [plaag]Weg met dat Acrobat Reader. Het is achterhaald! Doe maar gewoon normaal... .[/plaag]  8-)

Nee, dat is totaal iets anders. Dan zijn gewoon twee pagina's op één bladspiegel. Dat maakt nog geen boekje
Je schijnt het trouwens ook met pdfbook te kunnen doen. Ik vind Acrobat Reader nog altijd veruit de voorkeur hebben...
Adobe is niet voor niks de ontwikkelaar van postscript en pdf.

Onder wine heb ik trouwens gekozen voor Foxit omdat dat goed samenwerkt met mijn Bridge-programma (ook onder wine)
van Berry Westra.
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 12:20:03 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #14 Gepost op: 2014/06/29, 12:37:10 »
Nee, dat is totaal iets anders. Dan zijn gewoon twee pagina's op één bladspiegel. Dat maakt nog geen boekje
Je schijnt het trouwens ook met pdfbook te kunnen doen.
Nou ja zeg   :o . Wat is een boekje anders dan een stel bladspiegels met telkens twee pagina's? Bij een gewone printer zal je toch je papier opnieuw moeten inleggen. Ja, je kan het vanuit je luie stoel doen met Acrobat. Maar je kan het ook heel aardig vanuit die luie stoel met standaard middelen, hoor. En opstaan om je papier om te leggen blijft je nooit bespaard.

Dat pdfbook is een mooie tip. Txs! Ik ben al gaan zoeken, het blijkt onderdeel van Pdfjam. Dat ga ik eens proberen. Net de beschrijving even gelezen. Veelbelovend!
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #15 Gepost op: 2014/06/29, 12:54:38 »
Nee, dat is totaal iets anders. Dan zijn gewoon twee pagina's op één bladspiegel. Dat maakt nog geen boekje
Je schijnt het trouwens ook met pdfbook te kunnen doen.
Nou ja zeg   :o . Wat is een boekje anders dan een stel bladspiegels met telkens twee pagina's? Bij een gewone printer zal je toch je papier opnieuw moeten inleggen. Ja, je kan het vanuit je luie stoel doen met Acrobat. Maar je kan het ook heel aardig vanuit die luie stoel met standaard middelen, hoor. En opstaan om je papier om te leggen blijft je nooit bespaard.


Nee, een boekje in A5 formaat is niet zo simpel om te printen op een enkelzijdige printer en is zeker niet
alleen een kwestie van 2 A5'jes op één A5-je. Ga maar eens in gedachten na hoe je bv 17 pagina's A4 in een A5-boekje
krijgt en wel zo dat de nummering nog klopt. En hoe  moet je de blaadjes omdraaien als één kant geprint is.
 Nog moeilijker is bv. 203 pagina's en die wil je niet rechttoe rechtaan op 26 blaadjes omdat dat moeilijk te vouwen is,
maar wel bv op 5 boekjes van 5 blaadjes (+1). ???  ???  ???
Kortom, zo simpel is het niet.

Vroeger deed ik het met "psbook" en "psnup" (postscript-bestanden). Met pdfbook heb ik het zelf nog
niet geprobeerd, maar dat zal wel overeenkomen.

Met Acrobat reader kon ik bovenstaande wel.....

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #16 Gepost op: 2014/06/29, 13:44:42 »
Kortom, zo simpel is het niet.

Haha, nee ik heb heel wat lopen prutsen met 'booklets' vooral ook omdat de instellingen niet duidelijk en consistent zijn en altijd weer net even anders qua naamgeving/vertaling....  >:(

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #17 Gepost op: 2014/06/29, 13:50:26 »
Ik weet wat een inslagschema is. Maar nu praten we over heel bijzondere technieken. Mijn boodschap was simpel: je kan prima uit de voeten zonder die Reader. Daar wil ik het verder maar bij laten. Het kunnen printen van boeken met 100 pagina's en alles wat daarbij hoort, dat je daar dan Reader wel goed bij kan gebruiken, OK hoor.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #18 Gepost op: 2014/06/29, 14:59:10 »
-weggejorist-

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #19 Gepost op: 2014/06/29, 15:05:31 »
Om pdf's te lezen, voldoet de standaard ingebakken evince voor mij eigenlijk altijd; ook bij grote bestanden gaat het allemaal goed, in mijn ervaring ben ik daar nooit een probleem tegengekomen (mijn idee: los pas een probleem op als je het hebt, en niet als je denkt het ooit tegen te gaan komen).

En als je firefox gebruikt, dan krijg je de daarin ingebouwde pdf-lezer, zodat je eigenlijk de pdf in de browser leest; dan heb je ook geen externe lezer als bv evince nodig; het kan wel (als je wilt), maar het hoeft niet.

Heel veel berichten hierboven gaan over het bewerken van pdf's, maar dat was volgens mij niet de vraag c.q. behoefte van de vraagsteller. Het maakt alles nodeloos ingewikkelder: om met een editor iets te gaan lezen is niet echt handig en zeker niet nodig.

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #20 Gepost op: 2014/06/29, 19:19:59 »
Mijn conclusie is uit de antwoorden dat er met een andere pdf-reader dus geen boekje te maken is.

Het antwoord met de nodige "plaag" tekens sloeg dus nergens op. En dat je dat "achterhaald"
Acrobat reader moet vergeten slaat ook nergens op. Wat is er tegen Acrobat reader ?
Naar mijn mening de beste en nog steeds te installeren en te gebruiken. hoewel het misschien niet
de laatste versie is.

Maar als een ander genoegen neemt met een andere reader is dat prima. Wanneer maak je nu helemaal een boekje ?...
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 19:36:29 door aartje »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #21 Gepost op: 2014/06/29, 20:18:45 »
Citaat
Om pdf's te lezen, voldoet de standaard ingebakken evince voor mij eigenlijk altijd; ook bij grote bestanden gaat het allemaal goed, in mijn ervaring ben ik daar nooit een probleem tegengekomen (mijn idee: los pas een probleem op als je het hebt, en niet als je denkt het ooit tegen te gaan komen).

Hier ben ik het helemaal mee eens!!

Juist, ja. Ook helemaal mee eens, maar dat zal nu wel duidelijk zijn.
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021

Offline aartje

  • Lid
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #22 Gepost op: 2014/06/29, 22:22:02 »
Conclusie is dus dat ieder zijn eigen kleine meninkjes heeft en zijn eigen voorkeurtjes
en niet open staat voor een andere mening....
Ik geloof direct dat ieder gelijk heeft, maar nogmaals...... wat is er tegen  acrobat reader ??  :) :)
« Laatst bewerkt op: 2014/06/29, 22:24:40 door aartje »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #23 Gepost op: 2014/06/30, 00:05:54 »
Ik geloof direct dat ieder gelijk heeft, maar nogmaals...... wat is er tegen  acrobat reader ??  :) :)
Wat is er niet op tegen? Het is gesloten software, het draait onder wine en het is idd een log programma. Om die reden gebruik ik het zelf nog niet eens onder Windows.....

Gaan we nu terug naar de basis: er wordt gevraagd om een programma om PDF's te lezen. Waarom zou je iets anders willen als de standaard (evince) je dat allemaal biedt? Niet meer en niet minder.....

Citaat
Conclusie is dus dat ieder zijn eigen kleine meninkjes heeft en zijn eigen voorkeurtjes
en niet open staat voor een andere mening....
Hmmm, heb toch de stellige indruk dat het precies omgekeerd is.....
« Laatst bewerkt op: 2014/06/30, 07:33:10 door markba »

Offline jvecht

  • Lid
    • Just Vecht
Re: Vervanger voor Adobe
« Reactie #24 Gepost op: 2014/06/30, 00:14:32 »
Ik geloof direct dat ieder gelijk heeft, maar nogmaals...... wat is er tegen  acrobat reader ??  :) :)
Wat is er niet op tegen? Het is gesloten software, het draait onder wine en het is idd een log programma. Om die reden gebruik ik het zelf nog niet eens onder Windows.....

Gaan we nu terug naar de basis: er wordt gevraagd om een programma om PDF's te lezen. Waarom zou je iets anders willen als de standaard (evince) je dat allemaal biedt? Niet meer en niet minder.....

Citaat
Conclusie is dus dat ieder zijn eigen kleine meninkjes heeft en zijn eigen voorkeurtjes
en niet open staat voor een andere mening....
Hmmm, heb toch de stellige indruk dat het precies omgekeerd is.....

Juist. Helaas heb ik net eenzelfde antwoord geprobeerd te dichten met een tikje diplomatie. Die heb ik maar weggegooid. Ik ben het helemaal met Markba eens.

Even terzijde: die Reader draait toch niet via Wine? Of tegenwoordig wel?
GIMP bundel 2018  38 cursussen met mooi oefenmateriaal. Lekker lezen of er wat van opsteken!
  Boekje "Werken met Xubuntu" 5000+ downloads!
     Het Helpmij Magazine Mei 2021