Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)  (gelezen 1948 keer)

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Gepost op: 2011/04/12, 18:03:33 »
Hallo luitjes...

Ik begin hier langzaam echt door te draaien achter mijn pc. Sinds vanmorgen verdwijnen een heleboel bestanden op mijn externe hdd's, sneller dan de sneeuw voor de zon.
Waar ze heengaan mag joost weten, maar ik kan ze niet meer terug vinden.

Het eerste had mijn download partitie er last van (NTFS) vervolgens ging ik naar mijn JBOD (2x 74gb Raptors) om daar wat e-books te zoeken om op mijn Kindle te zetten.
De ene minuut zie ik ze er gewoon nog instaan, de andere minuut is alles verdwenen. Hetzelde voor mijn backup mappen, alles verdwijnt gewoon.

Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb, is dat ik gisterenavond / vannacht geprobeerd heb een nieuwe kernel te compileren voor mijn USB 3.0. Maar daar heb ik nergens foutmeldingen op gekregen of niets, weet natuurlijk niet of er op een dusdanige manier iets fout kan gaan en dat hij de bestanden blijft verwijderen...

Iemand een ideetje waar dit aan zou kunnen liggen? Is er wellicht een log binnen Ubuntu die dit bijhoudt, dat heet als er iets gewist wordt? Ik snap er echt geen ruk meer van om heel eerlijk te zijn. Kan ook niet echt iets inhoudelijks via google vinden.

Iemand?

Thanxx
Ubuntu user#: 24352

Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #1 Gepost op: 2011/04/12, 18:08:23 »
Externe schijven en dan dit na compileren kernel voor USB3.0 dat klinkt niet goed. Of ze worden daadwerkelijk verwijderd (wat niet logisch klinkt) of de communicatie verloopt niet goed waardoor je niet meer ziet wat er op staat.

Kun je nog booten met je vorige kernel? Shift ingedrukt houden tijdens booten om in GRUB menu te komen. Als je geluk hebt zie je dan misschien je bestanden weer. *fingers crossed*

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #2 Gepost op: 2011/04/12, 18:18:32 »
Hoi DirkJan,


thanxx voor de snelle reactie en tip.
Heb idd eens even een andere Kernell geladen, nu zijn de bestanden op de JBOD schijf weer gewoon te zien.
Alleen die op de partitie van mijn externe HDD zijn foetsie.
Ik zal testdisk eens laten lopen, kijken of dat nog wat opbrengt.

Als iemand nog een tip voor me heeft? Laat maar komen...

Thanxx
Ubuntu user#: 24352

Offline rja

  • Lid
Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #3 Gepost op: 2011/04/12, 20:19:40 »
Sluit die externe hardschijf met NTFS aan op een Windows computer en repareer die schijf in Windows.

Windows is beter in NTFS partities repareren als Linux.


Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #4 Gepost op: 2011/04/12, 20:37:26 »
......
Het enige wat ik eigenlijk gedaan heb, is dat ik gisterenavond / vannacht geprobeerd heb een nieuwe kernel te compileren voor mijn USB 3.0. Maar daar heb ik nergens foutmeldingen op gekregen of niets, weet natuurlijk niet of er op een dusdanige manier iets fout kan gaan en dat hij de bestanden blijft verwijderen...

.....

BMF,

USB 3.0 ondersteuning zit al in de kernel vanaf versie 2.6.31
Maw vanaf Ubuntu 9.10

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #5 Gepost op: 2011/04/12, 23:44:28 »

BMF,

USB 3.0 ondersteuning zit al in de kernel vanaf versie 2.6.31
Maw vanaf Ubuntu 9.10


Hoi Maurice, tja, dat dacht ik dus ook, maar het werkt alleen voor geen meter om heel eerlijk te zijn.
Wat ik ook doe, hij herkent mijn 500Gb USB3 schijf gewoon niet. In Windows doet ie het redelijk tot goed, vooral i.c.m. mijn SSD gaat het rap. Maar de USB 3.0 komt echt niet hoger dan mij eSATA II. En het rare hierbij is dat hij de eSATA II wel herkent! Maar met USB 3.0 is niets aan te vangen om heel eerlijk te zijn, althans niet onder Ubuntu, vandaar dat ik aan het knutselen was geslagen.

En waar ik ook kijk of zoek, krijg het gewoon echt niet aan het lopen...
Ubuntu user#: 24352

Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #6 Gepost op: 2011/04/13, 11:45:49 »
Ik raad je aan de schijf eens aan de tand te voelen met Systeem -> Beheer -> Schijfgereedschap. Aldaar kies je de externe hdd in de linker kolom.  Klik nu op de knop "SMART-gegevens". Hoeveel slechte sectoren worden er vermeld? Het is daarnaast raadzaam om een zelftest uit te voeren. De harde schijf controleert zichzelf dan op mankementen.

Als de SMART-functionaliteit niet beschikbaar is, houdt het helaas op.

Offline BMF

  • Lid
    • The Rock Temple
Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #7 Gepost op: 2011/04/14, 00:15:19 »
Ik raad je aan de schijf eens aan de tand te voelen met Systeem -> Beheer -> Schijfgereedschap. Aldaar kies je de externe hdd in de linker kolom.  Klik nu op de knop "SMART-gegevens". Hoeveel slechte sectoren worden er vermeld? Het is daarnaast raadzaam om een zelftest uit te voeren. De harde schijf controleert zichzelf dan op mankementen.

Als de SMART-functionaliteit niet beschikbaar is, houdt het helaas op.

Hoi Cumulus,

Net beide tests eens uitgevoerd, geen problemen gevonden, dat is net het vreemde. Kijk maar zelf



Ik zie gewoon dat er dingen ECHT weg zijn. De ruimte op de partitie is bijna gewoon de ruimte die ik heb toebedeeld aan de partitie, staat maar nog 1.2Gb aan bestanden op. 465Gb is vrij. En ik weet zeker dat er een paar honderd Gb opstond aan allerlei materiaal. Ik zal Windows maar eens gaan installeren eens kijken of die wat meer kan zien/vinden. Denk het zelf van niet...maar goed, eerst maar eens uitproberen...

Dank voor je reactie...

cheerz
Ubuntu user#: 24352

Offline heir4c

  • Lid
Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #8 Gepost op: 2011/04/16, 12:58:21 »
Misschien eens met de LiveCD (liveusb) opstarten en vandaar uit de HD benaderen. Zie je hier wel al die 'verdwenen' bestanden staan?
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Offline jan11000

  • Lid
Re: Bestanden verdwijnen van HDD (extern)
« Reactie #9 Gepost op: 2011/04/16, 14:54:14 »
Kan misschien zijn dat als je de schijf verschillend mount, dus aan verschillende mappen mount(of verkeerd mount).
Dan zie je de ene keer een lege map(niet gemount of verkeerd gemount) en de andere keer zie je de volle map(nu zie je de externe harde schijf).

Dus misschien zit je niet altijd in de goede(dezelfde) map.
Kontroleer met gparted(of disk utility) hoe en waaraan hij is gemount.