Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)  (gelezen 5555 keer)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Gepost op: 2014/05/13, 11:09:21 »
Zo is het veiliger om bestandbeheer met rootbevoegdheid uit te voeren:
https://sites.google.com/site/computertip/faq2#TOC-Hoe-krijg-ik-in-Ubuntu-een-bestandsbeheerder-verkenner-met-rootbevoegdheid-almacht-
Punt 4 (19), linkerkolom.

Doe er je voordeel mee!  :)
« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 12:18:28 door Pjotr »

Re: Tip: veilig bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/13, 11:41:15 »
Daar snap ik niets van. Wat kan ik met Gnome-commander in sudo-modus niet wat ik met Thunar (op Xubuntu) wel zou kunnen?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veilig bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/13, 11:43:51 »
Daar snap ik niets van. Wat kan ik met Gnome-commander in sudo-modus niet wat ik met Thunar (op Xubuntu) wel zou kunnen?
Met Thunar (of Nautilus, of PCmanFM) in rootmodus, kan het o.a. makkelijker gebeuren dat je per ongeluk de rechten op bestanden en mappen in de war schopt. Die kans is kleiner met een geïsoleerde bestandbeheerder als GNOME Commander.  :)

Re: Tip: veilig bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #3 Gepost op: 2014/05/13, 11:51:15 »
Maar GNOME Commander leest toch hetzelfde als andere bestandsbeheerders? Ik heb hem laatst even uitgeprobeerd en dat was in ieder geval wel mijn ervaring. Maar wellicht zie ik iets technisch over het hoofd? ;)

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #4 Gepost op: 2014/05/13, 12:08:21 »
Leest inderdaad precies dezelfde bestanden, maar beïnvloedt geen instellingen voor je werkomgeving.  :)

Bestandbeheer als root met Nautilus, Thunar of PCmanFM is als rijden in een auto zonder ABS: je kunt er veilig en verantwoord in rijden, maar het is toch wel prettiger als je ook ABS hebt, voor het geval dat.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 12:18:38 door Pjotr »

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #5 Gepost op: 2014/05/13, 12:39:37 »
Heb het meteen toegepast op mijn werkpaard hier.
Soms even nodig, en als gnome-commander beter kan omgaan met de root: des te beter.

Thx voor de tip !  :)
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #6 Gepost op: 2014/05/13, 12:40:52 »
Heb het meteen toegepast op mijn werkpaard hier.
Soms even nodig, en als gnome-commander beter kan omgaan met de root: des te beter.

Thx voor de tip !  :)
Graag gedaan.  :)

En bovendien is dat dubbele venster wel zo handig, natuurlijk.....

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #7 Gepost op: 2014/05/13, 12:51:47 »
Niet alleen dat, ivm dubbele vensters, maar ook een nut van bladwijzers e.d. is een mooie meepakker.

Ik heb enkel opgemerkt dat de vertaling niet geheel in het Nederlands is (sommige menu-onderdelen (pop-up info) zijn nog in het Engels). Niet erg voor mij hoor, maar ik meld het liever even.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: veilig bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #8 Gepost op: 2014/05/13, 12:56:50 »
Daar snap ik niets van. Wat kan ik met Gnome-commander in sudo-modus niet wat ik met Thunar (op Xubuntu) wel zou kunnen?
Met Thunar (of Nautilus, of PCmanFM) in rootmodus, kan het o.a. makkelijker gebeuren dat je per ongeluk de rechten op bestanden en mappen in de war schopt.
Hoe gaat dat 'per ongeluk' dan precies? Dat je *zelf* dat per ongeluk doet of dat het *programma* (Nautilus) dat per ongeluk doet (bug of zo?)? Bij beiden kan ik me weinig bij voorstellen eerlijk gezegd....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #9 Gepost op: 2014/05/13, 15:59:36 »
Met Thunar (of Nautilus, of PCmanFM) in rootmodus, kan het o.a. makkelijker gebeuren dat je per ongeluk de rechten op bestanden en mappen in de war schopt.
Hoe gaat dat 'per ongeluk' dan precies? Dat je *zelf* dat per ongeluk doet of dat het *programma* (Nautilus) dat per ongeluk doet (bug of zo?)? Bij beiden kan ik me weinig bij voorstellen eerlijk gezegd....
Heeft mede te maken met sudo versus gksudo. Met sudo nautilus (of sudo thunar), wat in feite onjuist gebruik is, heb je een grotere kans om rechten in de thuismap in de war te sturen. Met gksudo kon je dat vroeger vermijden, maar aangezien men daarvan aan het afstappen is (gksu is zelfs  niet meer standaard geïnstalleerd), weet ik niet of dat tegenwoordig nog wel waterdicht is....

Het risico op ongewenste bijwerkingen in de thuismap, lijkt me bij een eenvoudig, losstaand verkennertje als gnome-commander kleiner. Zowel bij sudo als bij gksudo. Simpelweg omdat het verder nergens in de werkomgeving is verweven, maar geheel op zichzelf staat.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/13, 16:01:49 door Pjotr »

Offline markba

  • Lid
    • http://markbaaijens.nl/
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #10 Gepost op: 2014/05/13, 16:31:20 »
Ah, weer dat gksudo vs sudo-verhaal: dacht dat nautilus de bosdoener was (zo zou je kunnen concluderen uit de titel). Persoonlijk lijkt het me nogal omslachtig allemaal om speciaal daarvoor een apart programma te installeren waar je ook nog eens aan moet denken als je (een keertje) sudo gebruikt!!!

Als ik wat moet doen op root-niveau, dan doe ik dat via de terminal. Makkelijk, snel, feilloos en werkt uit-de-doos.
Maar goed, smaken verschillen....

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #11 Gepost op: 2014/05/13, 16:37:39 »
Als ik wat moet doen op root-niveau, dan doe ik dat via de terminal. Makkelijk, snel, feilloos en werkt uit-de-doos.
Dat is natuurlijk het beste, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.  =D

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #12 Gepost op: 2014/05/13, 17:11:27 »
Citaat
Het risico op ongewenste bijwerkingen in de thuismap, lijkt me bij een eenvoudig, losstaand verkennertje als gnome-commander kleiner. Zowel bij sudo als bij gksudo. Simpelweg omdat het verder nergens in de werkomgeving is verweven, maar geheel op zichzelf staat.

Gaat dit dan ook op voor Midnight Commander? Ik denk het dan wel. Toch?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #13 Gepost op: 2014/05/13, 17:41:43 »
Citaat
Het risico op ongewenste bijwerkingen in de thuismap, lijkt me bij een eenvoudig, losstaand verkennertje als gnome-commander kleiner. Zowel bij sudo als bij gksudo. Simpelweg omdat het verder nergens in de werkomgeving is verweven, maar geheel op zichzelf staat.

Gaat dit dan ook op voor Midnight Commander? Ik denk het dan wel. Toch?
Jazeker.  :)

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #14 Gepost op: 2014/05/13, 17:46:27 »
Met sudo nautilus (of sudo thunar), wat in feite onjuist gebruik is, heb je een grotere kans om rechten in de thuismap in de war te sturen.
Maar ik welke situatie heb ik root-rechten nodig om in m'n eigen thuismap rechten te veranderen? Dat kan ik toch ook zonder root te zijn? En waarom zou ik überhaupt rechten in mijn thuismap willen veranderen? Om anderen toegang tot een gedeelde map te geven, bedoel je zoiets?

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #15 Gepost op: 2014/05/13, 17:48:24 »
Met sudo nautilus (of sudo thunar), wat in feite onjuist gebruik is, heb je een grotere kans om rechten in de thuismap in de war te sturen.
Maar ik welke situatie heb ik root-rechten nodig om in m'n eigen thuismap rechten te veranderen? Dat kan ik toch ook zonder root te zijn? En waarom zou ik überhaupt rechten in mijn thuismap willen veranderen? Om anderen toegang tot een gedeelde map te geven, bedoel je zoiets?
Dat gebeurt dan zonder dat je het weet, dat is het hele punt..... Lees dit draadje maar eens door:
http://forum.ubuntu-nl.org/index.php?topic=81554.0

Offline testcees

  • Documentatieteam
    • testcees
    • www.testcees.nl
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #16 Gepost op: 2014/05/13, 20:45:46 »
Als ik wat moet doen op root-niveau, dan doe ik dat via de terminal. Makkelijk, snel, feilloos en werkt uit-de-doos.
Dat is natuurlijk het beste, maar dat is niet voor iedereen weggelegd.  =D
Best jammer want sudo is eigenlijk niet bedoelt voor grafische programma’s.
In general the development team would prefer us not to use GUI applications as root but to use sudo and the command line instead.
Gaat dit dan ook op voor Midnight Commander?
Midnight Commander (mc) is een terminalvensterprogramma en kan dus worden gebruikt als root met sudo -i. Gebruik sudo -i voor een opdrachtregel als root. De -i optie is van belang om “echt” als root te werken (in de eigen map /root), gebruik je deze optie niet krijg je problemen als je mc wil gebruiken zonder sudo.
sudo -i
mc
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/WerkenMetDeTerminal#Midnight_Commander
Klik links bovenin op Documentatie

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #17 Gepost op: 2014/05/14, 13:26:22 »
Als ik de Wiki even volg met Midnight Commander, lijkt me Gnome-commander toch een heel stuk gebruiksvriendelijker dan die terminalachtige omgeving.
Bovendien heb je verstaanbare menu-onderdelen die zonder Wiki begrepen en meteen toegepast kunnen worden.
Meteen ook meer bruikbaar voor een breed publiek, publiek dat omwille van een tip of truc even onder de motorkap moet duiken.

Gnome-commander geeft me meer vertrouwen op dat vlak.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #18 Gepost op: 2014/05/14, 13:32:44 »
Ik vind GNOME Commander zelf niet helemaal gebruiksvriendelijk (muCommander en Emperor vind ik gebruiksvriendelijkere orthodoxe bestandsbeheerders) maar in vergelijking met MC vind ik het een heel stuk gebruiksvriendelijker, dat wel.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #19 Gepost op: 2014/05/14, 13:33:29 »
Als ik de Wiki even volg met Midnight Commander, lijkt me Gnome-commander toch een heel stuk gebruiksvriendelijker dan die terminalachtige omgeving.
Bovendien heb je verstaanbare menu-onderdelen die zonder Wiki begrepen en meteen toegepast kunnen worden.
Meteen ook meer bruikbaar voor een breed publiek, publiek dat omwille van een tip of truc even onder de motorkap moet duiken.

Gnome-commander geeft me meer vertrouwen op dat vlak.
Dat is ook mijn mening, ja.... Hoewel Midnight Commander, juist omdat het een terminalprogramma is, theoretisch beter is voor gebruik met rootbevoegdheid (eerlijk is eerlijk).

Mijn advies om GNOME Commander te gebruiken voor bestandbeheer met rootbevoegdheid is dus een compromis, waarbij gebruiksvriendelijkheid het wint van wat technisch de beste oplossing is. GNOME Commander is waarschijnlijk de "beste" oplossing voor *grafisch* bestandbeheer met rootrecht.

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #20 Gepost op: 2014/05/16, 13:54:05 »
Ik vind GNOME Commander zelf niet helemaal gebruiksvriendelijk (muCommander en Emperor vind ik gebruiksvriendelijkere orthodoxe bestandsbeheerders) maar in vergelijking met MC vind ik het een heel stuk gebruiksvriendelijker, dat wel.
Jammer is alleen dat muCommander Java nodig heeft. Emperor ziet er wel schoon en modern uit eigenlijk. Alleen ben ik dan weer bang dat Emperor half Gnome 3 meeneemt bij het installeren. Of is dat niet zo?
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #21 Gepost op: 2014/05/16, 15:23:35 »
Ja, dat is inderdaad het nadeel van muCommander. Aan de andere kant: als je alleen Java installeert (of OpenJDK) zonder de webbrowser-plugin en verder geen andere Java-programma's draait, dan is het wel veilig.

Emperor heeft (mits je geen KDE draait) weinig afhankelijheden, dus 'half GNOME 3' komt niet mee.

Re: Tip: veiliger bestandbeheer met almacht (rootbevoegdheid)
« Reactie #22 Gepost op: 2014/05/16, 21:31:12 »
Ja, dat is inderdaad het nadeel van muCommander. Aan de andere kant: als je alleen Java installeert (of OpenJDK) zonder de webbrowser-plugin en verder geen andere Java-programma's draait, dan is het wel veilig.

Tja, dat zou kunnen inderdaad. Maar ik zal toch eigenlijk de voorkeur geven boven programma's die niet in Java geschreven zijn. 't Is toch weer extra bagage die je mee installeert bij het gebruik van muCommander.

Emperor heeft (mits je geen KDE draait) weinig afhankelijheden, dus 'half GNOME 3' komt niet mee.

Emperor ga ik nog wel proberen later. Ik ben er wel benieuwd naar. Ben nu even aan het rommelen met Midnight Commander, en of dat ook werkbaar is. En daar lijkt het wèl op. Als je "sudo mc" doet, je gaat daarna naar een te wijzigen .conf-bestand en je drukt op F4, dan krijg je vanzelf vier opties te zien wat je wilt doen. Daar staat de optie om het bestand te bewerken met Nano (optie 2) ook tussen, waarbij er ook al achter staat dat dát de makkelijkste manier is om het bestandje te bewerken. Ik heb dat even geprobeerd, en dat werkt eigenlijk prima. Niet zo heel erg moeilijk eigenlijk. :)
I'm just a simple guy who uses open source software. What's your excuse?