Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd  (gelezen 1084 keer)

Offline tty3

  • Lid
Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd
« Gepost op: 2011/05/23, 02:17:12 »
Hallo,

Na wat rondgekeken te hebben voor een beginners distro kwam ik bij Ubuntu terecht.
Ik lees dat er een cyclus is van 6 maand dan komt er weer een nieuwe versie.
Formatteren we de pc en installeren we de nieuwste ubuntu of doen we een update van (sommige) programma's ?

Want elke half jaar wanneer je net ingewerkt bent bij het gebruikt van (de huidige) ubuntu komt er weer een nieuwe versie uit ... en begint alles opnieuw of zie ik dit verkeerd ?

Hoe doen jullie dit ? Want als je zo een jaar en een half dezelfde ubuntu gebruikt loop je eigenlijk achter (qua versie, ...).

bedankt voor de hulp
tty3

DarkEra

  • Gast
Re: Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd
« Reactie #1 Gepost op: 2011/05/23, 03:13:56 »
Je bent niet verplicht elk half jaar te upgraden. Het is dat wat je zelf wil.

Ik gebruik nu weer de 10.04 LTS versie voor vast en zal LTS versies blijven gebruiken op de "werk"systemen. Steeds het nieuwste van het nieuwste willen hebben is kul en brengt soms wel eens de nodige problemen met zich mee. Het moet goed werken en dan maakt het mij totaal niets uit als ik achter loop op programma's of Ubuntu versies.

Liever dus een LTS versie waarmee ik met de desktop editie 3 jaar lang vooruit kan en wat ook stabiel werkt dan steeds het nieuwste van het nieuwste met soms de nodige gebreken. Ik neem wel een kijkje bij nieuwere versies om bij te blijven en draai ze proef via een usb stick of installeer het even op het netbookje.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd
« Reactie #2 Gepost op: 2011/05/23, 07:25:36 »
-Elke 6 maanden komt een nieuwe versie uit, deze wordt geupdate tav veiligheids update(dus geen software update), duur van update's is 18 maanden.
Dus je hoeft niet meteen te upgraden naar de nieuwe versie.

-Dan heb je nog de 3 jaar versie(LTS), dit is ubuntu 10.04.
Dus 3 jaar niet upgraden.
Ook hier worden alleen veiligheids update's gedaan.

-Dan heb je nog de server editie, deze is 5 jaar.

-Naar een nieuwe versie gaan moet normaal mogelijk zijn, maar kan fout gaan, dus eerst een backup maken van belangrijkste files.
-Schoon installeren is soms het beste , zeker als er veel gewijzigd wordt in ubuntu.
-Met een nieuwe even wachten met installeren, meestal zitten er veel fouten in, dus forums in de gaten houden, en na 1 of 2 maanden pas updaten. Dit moet niet maar is vaak beter.

Hier is een site met veel info, bewaar deze goed, en lees de hele site door.
http://sites.google.com/site/computertip/

Indien je een rolling release wilt gebruiken, dit is een linux die je niet opnieuw hoeft te installeren, deze update zichzelf naar de nieuwste versie met kleine stapjes, dus 1x installeren en daarna nooit meer.
Dit is linux mint debian (LMDE), ziet er zoals ubuntu uit.
« Laatst bewerkt op: 2011/05/23, 07:28:43 door jan11000 »

Offline JvH

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd
« Reactie #3 Gepost op: 2011/05/23, 09:10:36 »
DarkEra +1.
Ik ben zelf ook teruggegaan naar 10.04. Deze kun je gebruiken tot april 2013, m.a.w. een jaar na het uitkomen van de volgende LTS, 12.04.
Ik zit er zelf over te denken om 10.04 aan te houden tot de eerstvolgende puntuitgave van 12.04. Een puntuitgave is wat een Service Pack is voor Windows: alle updates tot dat moment gebundeld. Als ik me niet vergis heb je elk half jaar een puntuitgave van de LTS.
Met deze aanpak hoef je maar 1× per 3 jaar te upgraden. Persoonlijk ga ik dan altijd voor een schone installatie. Ruimt lekker op :)

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd
« Reactie #4 Gepost op: 2011/05/23, 10:05:53 »
JvH +1

groet,

Theo


Offline tty3

  • Lid
Re: Ubuntu 11.04 na 6 maand alweer verouderd
« Reactie #6 Gepost op: 2011/05/24, 18:40:29 »
bedankt voor de hulp. ubuntu is geinstalleerd en loopt vlot.
opgelost !

« Laatst bewerkt op: 2011/05/25, 00:05:20 door tty3 »