Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Evolution mail en attachments extern opslaan  (gelezen 1819 keer)

Evolution mail en attachments extern opslaan
« Gepost op: 2011/02/17, 08:30:10 »
Een paar vragen over Evolution, imap en het opslaan van attachments en mail.

Ik heb 4 computers die rouleren over 2 lokaties. (werk en huis). Op die pc's heb ik evolution, met pop accounts en op alle 4 ingesteld "leave mail on server". Zo heb ik altijd op alle pc's alle inkomende mail. Uitgaand is wel een probleem. Dat heb ik opgelost door een bcc aan mezelf te sturen. Zo vind ik uitgaande mail onder mijn eigen naam in de inbox. Niet ideaal allemaal.
Nu wil ik overstappen op imap. Dan schijnt alle inkomende en uitgaande mail op de server te blijven staan. Evolution wordt dan voor alle 4 de pc's een soort webmail applicatie.
De ervaring is dat de server in ongeveer een jaar tijd volloopt. Dan wis ik um. De mail was het voorgaande jaar al gedownload en staat op 4 pc's. Hoeveel back-up wil je hebben. ;-)
Onder imap schijnt dat een beetje anders te gaan. Dan moet je eerst nog je mail downloaden. Dat schijnt te gaan door mail te archiveren in mappen. Zodra je het in je mail programma uit je inbox haalt, haal je het ook van de server af.
Die map staat lokaal in evolution. Ik kan dus maar op 1 pc een archief aanmaken. Namelijk de pc waarop ik in evolution de mappen aan maak.
Nu heeft evolution de optie "opslaan als". Daarmee kun je buiten evolution opslaan. bijvoorbeeld in Ubuntu-One. Het lukt mij niet hele mappen of meerdere mails tegelijk zo op te slaan.
Voorts worden bijlagen opgeslagen als tekst.

Ik heb nu een paar vragen.
- Heeft er iemand ervaring met imap? werkt dat inderdaad prettig met meerdere pc's?
- Kun je in evolution een regel aanmaken, of optie aanzetten, om automatisch bijlagen ergens buiten evolution op te slaan? (niet als tekst, ;-) maar zoals de bijlage bedoelt is)
- En kun je in Evolution hele mappen met inhoud elders (buiten evolution) opslaan?

Andere tips om mail handig te maken zijn ook welkom.

groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...

Offline vanadium

  • Lid
Re: Evolution mail en attachments extern opslaan
« Reactie #1 Gepost op: 2011/02/17, 18:35:26 »
Citaat
- Heeft er iemand ervaring met imap? werkt dat inderdaad prettig met meerdere pc's?
IMAP is het "moderne" email protocol. Je hebt zelf reeds de voordelen aangegeven. Je "werkt" rechtstreeks met mail die op de server staat.
Citaat
- Kun je in evolution een regel aanmaken, of optie aanzetten, om automatisch bijlagen ergens buiten evolution op te slaan? (niet als tekst, ;-) maar zoals de bijlage bedoelt is)
Ik denk het niet.
Citaat
- En kun je in Evolution hele mappen met inhoud elders (buiten evolution) opslaan?
Hier gaat het over je archiefprobleem. Archiveren doe je inderdaad door de mail van de IMAP account elders te verplaatsen. Als dat een lokale folder is, dan staan die mail op één computer. Als dat moet gesynchroniseerd worden met drie andere computers, dan kan dat niet veel anders dan handmatig. Anders doe je dat best op één computer (voorzien van een goede backup).
Een te overwegen mogelijkheid is te archiveren op een gmail account. Die bieden heel wat ruimte aan, goed voor enkele jaren archiveren.

Re: Evolution mail en attachments extern opslaan
« Reactie #2 Gepost op: 2011/02/17, 19:56:16 »
Het verplaatsen van een e-mail vanuit een IMAP-map naar een lokale map hoeft niet per sé verplaatsen te zijn. Je kunt het ook kopiëren. Houd maar eens CTRL ingedrukt tijdens het verslepen, en kijk waar het staat...

Evolution zelf heeft ook een backup-functie. Doe maar eens Bestand>Backuparchief aanmaken. Dan worden in ieder geval de lokale mappen gebackupt. Of dat ook met de IMAP-mappen gebeurt zou ik niet weten, kwestie van uitproberen.

Gebruik zelf IMAP voor mijn Gmail-account, werkt goed. Ken ook mensen die het in evolution gebruiken, en zo nu en dan op een andere computer via webmail inloggen.
« Laatst bewerkt op: 2011/02/17, 19:58:55 door overdenkamp »

Offline Jan E.

  • Lid
Re: Evolution mail en attachments extern opslaan
« Reactie #3 Gepost op: 2011/02/17, 21:04:36 »
Lees deze blogjes maar even na... Zeeeeer informatief!

http://lcardinaals.wordpress.com/2010/09/26/ubuntu-de-perfecte-desktop-instellen-van-evolution-voor-imap-en-pop-e-mailaccounts/

Elders op deze blog staat ook hoe je Evolution met de Google Agenda kunt gebruiken.

ḱ Heb hem zelluf ook!  =D


Dell Vostro 3360
Ubuntu 20.04

Re: Evolution mail en attachments extern opslaan
« Reactie #4 Gepost op: 2011/02/18, 09:16:38 »
bedankt voor het commentaar.
Ga er van het weekend mee spelen.

Groeten,
Peter
Gemiddeld leeft een mens 28000 dagen.
Eigenlijk ook maar weinig...