Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: ubuntu op bios of uefi  (gelezen 1395 keer)

Offline Jordan

  • Lid
ubuntu op bios of uefi
« Gepost op: 2014/12/01, 10:36:38 »
Ik wil nu ook ubuntu of xubuntu/lubuntu installeren op mijn laptop het is een laptop die ik toen gekocht heb met standaard windows 8.
Omdat ik toen (nu nog steeds)helemaal niet blij was met windows 8 heb ik windows 7 er toen op laten zeten.

Dus ze hebben er wel iets aan moeten veranderen omdat windows 7 niet op een uefi maar op een bios draait, denk ik zo.
Als ik nu de laptop aanzet en ik druk aan het begin op f2 kom ik ook in een bios en geen uefi.

Ik start ubuntu op via usb en kies dan ubuntu proberen krijg dan ook een vraag of het een gpt schijf is, wat bedoelen ze daar mee?


Vorig jaar heb ik ubuntu op mijn oude computer gezet en dat ging goed dat is nog een met BIOS maar dit werkt weer anders en ik weet niet zeker of dat het draait op BIOS of UEFI.

Misschien dat hier iemand is die mij verder kan helpen

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #1 Gepost op: 2014/12/01, 10:40:24 »
Het maakt niet zoveel uit. Bij UEFI moet je alleen door wat meer hoepels springen dan bij BIOS, om Ubuntu naast Windows te installeren.

Maar als het UEFI is ingesteld om zich te gedragen als BIOS, wat in jouw geval waarschijnlijk zo is, dan kun je het gewoon behandelen als BIOS en hoef je je niet druk te maken om die extra hoepels.   :)

Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #2 Gepost op: 2014/12/01, 11:37:44 »
Bij nieuwere Windows 8-computers moet je soms de installatieUSB van Ubuntu in GPT-indeling formatteren. Dat was bij mij het geval met mijn Surface Pro 3. Pas toen ik de stick in GPT indeelde, kon ik booten en installeren. Op Windows 8 kun je daarvoor het open source-programma Rufus gebruiken (http://rufus.akeo.ie/). Daar selecteer je GPT als indeling en bij ISO-icoontje selecteer je gewoon het ISO-bestand van Ubuntu. Dan kies je de juiste USB-stick en klaar is kees :) (zeg ik uit ervaring dus!)
« Laatst bewerkt op: 2014/12/01, 11:39:21 door Vistaus »

Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #3 Gepost op: 2014/12/01, 12:32:51 »
En als je een 'GPT stick' onder Linux wilt maken?

Offline PKing

  • Lid
Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #4 Gepost op: 2014/12/01, 13:07:34 »
Een stick GPT indeling geven kan toch gewoon onder gparted dacht ik?
Hoofdmachine AMD t1055 6core 8gb mem 1333DDR3 Xubuntu 18.04 64bit/HP SFF desktop Windows 10 Pro/Acer aspire 5310(T7600 CPU) 2GB Xubuntu 18.04

Offline Jordan

  • Lid
Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #5 Gepost op: 2014/12/01, 16:17:30 »
Zo goed met computers ben ik nu ook weer niet ik heb wel ubuntu geinstaleerd naast windows 7 op een bios systeem maar dit is heel iets anders of zegik nu iets raars?

Als ik gparted open en ik wil een nieuwe partitie aanmaken komt er deze tekst in beeld

/dev/sda contains GPT signatures, indicating that it has a GPT table.  However, it does not have a valid fake msdos partition table, as it should.  Perhaps it was corrupted -- possibly by a program that doesn't understand GPT partition tables.  Or perhaps you deleted the GPT table, and are now using an msdos partition table.  Is this a GPT partition table?
Yes or No?

Dat GPT heeft wat te maken met uefi maar mijn laptop die heb ik aanschaf waarop windows 8 toen stond en ik daar niet blij mee was ik wilde windows 7 er op hebben dat heeft die man dus gedaan, waar ik deze laptop van heb.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is?
 

Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #6 Gepost op: 2014/12/01, 20:09:00 »
Dus dan heb je een GPT-indeling. Je moet dan Rufus gebruiken om een USB te maken, zoals ik in mijn vorige post aangaf. Ik ben ook geen techneut, maar als je een Live USB kunt maken (zoals jij kunt) dan is Rufus geen probleem want dat is gewoon eenzelfde tooltje om dat mee te doen.

Offline Jordan

  • Lid
Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #7 Gepost op: 2014/12/03, 13:48:49 »
Ik had toch nog even een vraag welk bestand systeem moet je gebruiken, ik dacht ext4  maar die zie ik er niet tussen staan bij rufus

nu ik toch vraag wat is de gpt partitisie  indeling ?





Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #8 Gepost op: 2014/12/03, 13:50:21 »
Bestandssysteem wordt automatisch ingesteld door Rufus, dus maar je daar maar geen zorgen over :) Kies gewoon GPT als indeling en het ISO-bestand, zoals ik je eerder uitlegde en dan komt het goed :)

Wat de GPT-partitieindeling precies inhoudt, weet ik niet. Zo technisch ben ik ook weer niet.

Offline EZ-man

  • Lid
Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #9 Gepost op: 2014/12/03, 15:11:58 »
nu ik toch vraag wat is de gpt partitisie  indeling ?

GPT/UEFI/BIOS, je kan er een hele studie van maken. Is de windows-versie 32- en 64-bits? 
Ik link je door naar Wikipedia: https://en.wikipedia.org/wiki/GUID_Partition_Table#Windows:_64-bit_versions

Offline Jordan

  • Lid
Re: ubuntu op bios of uefi
« Reactie #10 Gepost op: 2014/12/03, 16:25:22 »
64 bits