Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: USB poorten vallen uit  (gelezen 5924 keer)

Offline jan12345

  • Lid
USB poorten vallen uit
« Gepost op: 2011/06/15, 09:59:03 »
Hallo,

Ik heb het volgende probleem:
Mijn computer werkt op een KVM-switch.
Na opstarten werkt dit goed, echter na een uur?? werken muis en toetsenbord niet meer.
Plug ik de muis en het toetsenbord direct in de computer dan werkt alles weer.
Echter na een uur?? werkt dit ook niet meer. :'(
Waar kan zoiets aan liggen? Temperatuur, chipset, drivers?

Plug ik een PS2 toetesenbord/muis in dan werkt dit wel goed. Andere KVM-switches geven overigens hetzelfde probleem, ook zonder KVM-switch heb ik dit probleem.
  :-[

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #1 Gepost op: 2011/06/15, 15:45:31 »
1 pc eraan hangen, wat gebeurd er? De andere pc loskoppelen.
De andere pc eraan hangen, wat gebeurd er?
Heeft je kvm ook en voeding aansluiting?
Gebruik andere muis toestenbord?

Offline jan12345

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #2 Gepost op: 2011/06/16, 13:52:04 »
Waarschijnlijk ligt dit niet aan de KVM-switch.
Verschillende KVM-switchen gebruikt, ook verschillende toetsenborden en muizen.
Het is waarschijlijk een USB probleem.

Overigens heeft de KVM-switch geen voeding.

Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #3 Gepost op: 2011/06/16, 19:38:20 »
En andere hardware, die via USB wordt aangesloten, valt die ook uit?
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline jan12345

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #4 Gepost op: 2011/06/17, 23:34:46 »
Heb vandaag alles nog eens laten gebeuren. Na een paar uur liggen alle USB poorten eruit,  een USB-afstandsbediening werkt b.v. ook niet, een ander USB-toetsenbord ook niet.
Monitor kreeg ook geen signaal meer. PS2 muis ook niet.
Na een herstart doet alles het weer en de temperatuur van de CPU is 38 graden en die van het mobo 42 graden, lijkt me geen probleem.

Tja?

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #5 Gepost op: 2011/06/18, 06:25:41 »
Je monitor geen signaal meer? Die werkt toch niet via USB?
Als echt alles uitvalt is er wellicht meer aan de hand. Kapotte voeding, videokaart of moederbord, dat soort dingen.
Of test je dit nog steeds met de KVM switch ertussen? Dan kan het nog steeds aan die switch liggen.

In dit soort gevallen is het handigst om zoveel mogelijk componenten uit te sluiten en systematisch te kijken wanneer het fout gaat.
Haal alle KVM switches, USB hubs, webcams en andere overbodige randapparatuur weg en kijk of het dan nog gebeurt.
Is alles dan OK? Dan ligt het aan 1 van die onderdelen. Sluit alle randapparatuur 1 voor 1 aan en kijk steeds of het dan nog goed gaat.
Zo niet, dan heb je de boosdoener gevonden.

Gaat het zonder de randapparatuur ook fout, dan zou je kunnen denken aan een memtest (24 uur laten lopen! 1 foutje is al teveel), het tijdelijk afkoppelen van cd/dvd en andere overbodige hardware, het testen met maar 1 geheugenlatje er in, dat soort dingen.

Offline jan12345

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #6 Gepost op: 2011/06/18, 09:01:50 »
De monitor loopt via de KVM-switch en die heeft wel een USB verbinding met de computer (om hem aan te schakelen).
De computer wordt eigenlijk alleen gebruikt om te downloaden (een atom bordje). Verder hangt er niet veel aan, geen printer, geen webcam enz. Alleen een monitor, toetsenbord en een muis.

Misschien is het toch een temperatuurprobleem? Video is overigens onboard.
Wat ik zo maf vindt dat als ik de computer uit zet met de powerknop en direct weer aan zet dat alles weer prima werkt, dus het lijkt me ook geen temperatuurprobleem, want zo snel daalt de temperatuur niet.
Het lastige is bij allerlei dingen uitproberen is dat bij elk testje je weer een halve dag verder bent.

Ik probeer nog eens wat.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/18, 09:06:31 door jan12345 »

Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #7 Gepost op: 2011/06/18, 20:08:12 »
Waarschijnlijk is alles wat op de USB hangt te zwaar voor het ATOM Bordje.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline jan12345

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #8 Gepost op: 2011/06/18, 20:14:06 »
Maar eigenlijk hangt er niets aan, behalve een muis en toetsenbord? (en die KVM switch)
Dat zijn toch geen stroomvreters o.i.d.?
Zou dat al teveel zijn.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #9 Gepost op: 2011/06/18, 20:47:58 »
Misschien is 1 van die apparaten kapot en maakt daardoor af en toe kortsluiting?
Dan schakelt de USB waar hij op zit en alle andere poorten op die controller uit.

Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #10 Gepost op: 2011/06/18, 21:02:07 »
telkens na een uur ?

check energiebeheer, schakel daar alles uit ( op nooit ) en zie of het probleem blijft.

Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #11 Gepost op: 2011/06/18, 21:34:49 »
Ik heb een ATOM mini ITX bordje als server draaien. Als ik op deze iets wil doen dmv een USB toetsenbord, dan kan ik dat vergeten. USB toetsenbord werkt er zeer slecht op. Er komt niets op het scherm, of zeer langzaam.

Server draait als een tierelier, configureren doe ik remote. Zoals gezegd, USB toetsenbord werkt er niet op.
Server: Ubuntu 14.04 server edition
1 x Desktop: Mint 17.1
Netbook: Acer Aspire One Xubuntu 12.04.
Laptops: 1 x Asus Linux Mint 17.1, 1 x Acer XUbuntu 12.04

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #12 Gepost op: 2011/06/19, 09:08:37 »
Je kan ook nog kijken of er verschil is "usb op de achterkant" of op het moederbord heb je ook nog usb aansluitingen(deze zijn meestal aan de voorkant van de pc aangesloten via een kabel).

Offline jan11000

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #13 Gepost op: 2011/06/19, 09:16:18 »
Misschien energie beheer.
Je zou nog kunnen kijken of er meer mensen met problemen zijn met je moederbord en ubuntu, zoek eens met google.

Je kan nog proberen met "boot opties" zoals noacpi, forceacpi, force acpi, etc (google hier op voor meer opties).
Deze kun je eenmalig in grub zetten, na reboot is deze weer weg, dus gemakkelijk om te testen.
Voorbeeld:
Dit is een voorbeeld voor videokaart, dus niet deze boot optie gebruiken, maar hier kun je zienhoe je deze erbij zet.
http://sites.google.com/site/computertip/geenbeeld
Met "sudo update-grub" zet je deze vast voor altijd, dus met testen dit niet doen.

Offline brent8800

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #14 Gepost op: 2011/06/22, 16:22:23 »
Ik heb de laatste week ook inderdaad veel uitval van usb poorten. Met een trust usb hub met 7 poorten die op een usb 3.0 op het mobo is aangesloten.

In de hub zitten mijn toetsenbord en muis en een extrene hdd.
« Laatst bewerkt op: 2011/06/22, 16:25:19 door brent8800 »
Ubuntu 14.04 LTS

Offline jan12345

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #15 Gepost op: 2011/06/23, 09:20:04 »
Dag allemaal,

Ben nog een beetje aan het experimenteren geweest.
Ik heb de kast open gemaakt en heb er een huis-, tuin- en keukenventilator opgezet.
Na een dag draait de computer prima en kan ik mijn toetsenbord en muis nog gebruiken. :D

Toch weer de temperatuur die voor het probleem zorgt? Ik zal eens kijken of ik of ik extra verkoeling in de kast kan brengen met een extra case-fan o.i.d..
Waarschijnlijk zorgt de heat flow van de voeding voor een te hoge temperatuur.

Toch vindt ik het maf, omdat de belasting van de betreffende chips vrij laag is en omdat het totale energie gebruik ook zeer laag is.


Offline jan12345

  • Lid
Re: USB poorten vallen uit
« Reactie #16 Gepost op: 2011/10/08, 16:01:05 »
Nog even een update.
Uiteindelijk werd de intel 80801g ich chipset te warm, boven deze chip was een serieele kaart geïnstalleerd die voor een slechte airflow zorgde.
Misschien heeft iemand hier nog wat aan.