Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: backup bij upgrade.  (gelezen 1418 keer)

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
backup bij upgrade.
« Gepost op: 2011/03/24, 10:56:10 »
Als ik een ubuntu versie upgrade doe ik meestal een schone versie.

De bestanden van de progs even ergens parkeren, nieuwe versie erop en dan alle programma's weer opnieuw installeren en mijn bestandjes er weer in zetten. Ik hoop dat jullie mij kunnen volgen..

Welnu bestaat er ook een mogelijkheid een backup te maken van alle progs zodat je die niet allemaal weer moet installeren.

Ik heb het backup progje Time Drive gevonden en daar kun je alles mee doen. Vraag is dus waar vind ik de geinstalleerde mappen van bijv Googleearth, kompozer, thunderbird enz en kan ik die  opslaan en bij de nieuwe versie terugzetten, zonder dat ik mozilla thunderbird, eerst weer moet installeren.

Het zou veel tijd schelen.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Re: backup bij upgrade.
« Reactie #1 Gepost op: 2011/03/24, 11:16:57 »
Je zou met RemasterSys kunnen werken en zo een ISO- file kunnen maken van je systeem.
Werkt heel goed en is betrouwbaar.

Dus met een 'schone' installatie heb je ineens alles wat je hebt geïnstalleerd en ingesteld.
Gubuntu 17.04 wegens verdwijnen Unity binnenkort

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #2 Gepost op: 2011/03/24, 11:21:52 »
Je zou met RemasterSys kunnen werken en zo een ISO- file kunnen maken van je systeem.
Werkt heel goed en is betrouwbaar.

Dus met een 'schone' installatie heb je ineens alles wat je hebt geïnstalleerd en ingesteld.


Ik snap dit niet. Wat moet ik backuppen was eigenlijk mijn vraag. Dus waar staan ze en wat voor file zijn het.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline Rachid

  • Lid
    • rachidbm
    • Mijn blog
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #3 Gepost op: 2011/03/24, 11:29:10 »
Kort antwoord:
Alles wat je nodig hebt staat in je homedir (/home/GEBRUIKER)

Lang antwoord:
Er is een verschil tussen programma's en data. Bij programma's kun je denken aan Thunderbird, en dat staat ergens in /.
Je data van Thunderbird zijn je instellingen en je mails, en die staan ergens in /home.
Als je naar een nieuwere Ubuntu versie gaat, wil je in principe alleen je data meenemen. Want bij de nieuwere Ubuntu, worden ook meestal nieuwere versies van alle programma's geïnstalleerd.

Ik heb /home op een aparte partitie. Als ik dan een nieuwe Ubuntu installeer zeg ik tijdens de installatie op welke partitie /home staat. Als ik klaar ben met installeren heb ik bijna al mijn oude instellingen nog. Let wel op op, 9 van de 10 keer gaat dit vlekkeloos. In principe kun je op deze manier niet echt dingen stuk maken, maar het kan zijn dat bepaalde programma's dusdanig veranderd zijn dat ze niet meer lekker werken met de oude instellingen. Je zou dan hoogstens alle data van dat programma uit je homedir moeten verwijderen.

Wat Time Drive precies doet weet ik niet. Ik gok dat deze voordat je gaat upgraden kijkt welke programma's je geïnstalleerd hebt, en na de upgrade kan Time Drive denk ik al die programma's weer voor je installeren.
Zoiets kun je ook met de hand doen.
Ben je ook blij dat Ubuntu zo toegankelijk en gratis is, en wil je graag net als ik iets terugdoen, kijk dan eens rond bij mwanzo, dé poort naar het bijdragen aan Ubuntu en haar gemeenschap!

Offline Ramana

  • Lid
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #4 Gepost op: 2011/03/24, 11:32:36 »
De bestanden staan voornamelijk in /usr/bin, maar ook op andere plaatsen als /opt (b.v. progje van google). Systeemprogramma's staan b.v. ook in /sbin. Afhankelijkheden kunnen weer elders staan. Backup op deze manier is dus niet zo eenvoudig en ietwat riskant.

Wat wel een gedaan wordt is een script maken om alle extra gewenste programma's na installatie toe te voegen...

Edit: en, als je het over data en instellingen van programma's hebt, zie antwoord hierboven  :)
« Laatst bewerkt op: 2011/03/24, 11:37:01 door Ramana »

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #5 Gepost op: 2011/03/24, 11:43:31 »
Kort antwoord:
Alles wat je nodig hebt staat in je homedir (/home/GEBRUIKER)

Lang antwoord:
Er is een verschil tussen programma's en data. Bij programma's kun je denken aan Thunderbird, en dat staat ergens in /.
Je data van Thunderbird zijn je instellingen en je mails, en die staan ergens in /home.
Als je naar een nieuwere Ubuntu versie gaat, wil je in principe alleen je data meenemen. Want bij de nieuwere Ubuntu, worden ook meestal nieuwere versies van alle programma's geïnstalleerd.

Ik heb /home op een aparte partitie. Als ik dan een nieuwe Ubuntu installeer zeg ik tijdens de installatie op welke partitie /home staat. Als ik klaar ben met installeren heb ik bijna al mijn oude instellingen nog. Let wel op op, 9 van de 10 keer gaat dit vlekkeloos. In principe kun je op deze manier niet echt dingen stuk maken, maar het kan zijn dat bepaalde programma's dusdanig veranderd zijn dat ze niet meer lekker werken met de oude instellingen. Je zou dan hoogstens alle data van dat programma uit je homedir moeten verwijderen.

Wat Time Drive precies doet weet ik niet. Ik gok dat deze voordat je gaat upgraden kijkt welke programma's je geïnstalleerd hebt, en na de upgrade kan Time Drive denk ik al die programma's weer voor je installeren.
Zoiets kun je ook met de hand doen.


Dank voor je antwoord. Ik neem aan dat de backup ook de hidden files meeneemt.

Hieronder een linkje naar leo cardinaals en time drive

http://lcardinaals.wordpress.com/2011/03/19/ubuntu-de-perfecte-desktop-time-drive/#more-3962
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #6 Gepost op: 2011/03/24, 11:49:23 »
De bestanden staan voornamelijk in /usr/bin, maar ook op andere plaatsen als /opt (b.v. progje van google). Systeemprogramma's staan b.v. ook in /sbin. Afhankelijkheden kunnen weer elders staan. Backup op deze manier is dus niet zo eenvoudig en ietwat riskant.

Wat wel een gedaan wordt is een script maken om alle extra gewenste programma's na installatie toe te voegen...

Edit: en, als je het over data en instellingen van programma's hebt, zie antwoord hierboven  :)

Dit is wat lastiger begrijp ik.
Ik weet dat bijv ./ thunderbird in de hidden files van de home zit .
Deze backup ik regelmatig. Dus als ik de usr/bin en de opt ook copieer dan heb ik kans dat ik alles te pakken heb.
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..

Offline vanadium

  • Lid
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #7 Gepost op: 2011/03/24, 15:18:05 »
Niet de goede aanpak, om programma's van je bestaande systeem te backuppen en dan terug te kopiëren binnen een nieuwe versie van Ubuntu.

Het enige dat echt van belang is, is een goede reservekopie van je eigen gegevens. Die moet je steeds hebben, en die moet liefst dagelijks bijgewerkt worden.

Soms moet je ook configuratiedirectories uit je eigen home backuppen: een voorbeeld is .evolution of .thunderbird om je email/adressen/calenders enz te kunnen bewaren.

Voor wat de software betreft: installeer die gewoon opnieuw als het nodig is. Dat doe je geleidelijk, naarmate je ze nodig hebt. Je zal vaststellen dat er enkele zijn die je niet meer herinstalleert.

Re: backup bij upgrade.
« Reactie #8 Gepost op: 2011/03/24, 19:21:38 »
Ik hou me helemaal niet bezig met progjes, die je geinstalleerd hebt, te backuppen, allemaal verloren tijd vind ik.
Ik doe gewoon een verse installatie met een USB stick dat al veel tijd bespaart. Van alle vroegere geinstalleerde programmas heb ik gewoon een lijstje gamaakt en deze ga ik allemaal aanvinken in Synaptic en installeren maar. Dit gaat allemaal heel snel.
Als je het nog sneller wilt dan maak je vooraf een scriptje dat je in de terminal plakt en uitvoert zoals bvb dit:

sudo apt-get install audacious avidemux devede alsamixergui audacity k3b gnome-subtitles subtitleeditor mozilla-thunderbird amule mencoder dvdauthor mplayer vcdimager gxine avant-window-navigator qalculate-gtk amaya amule webhttrack xchat ubuntu-restricted-extras vlc ffmpeg mozilla-plugin-vlc kstars stellarium cheese camorama gnome-alsamixer kompozer xsane gparted wine smplayer compizconfig-settings-manager nautilus-open-terminal xvnc4viewer startupmanager

Als alles meezit duurt een gehele installatie met updates en inclusief de progjes een half uur tot een uur.
Ja Ubuntu is saai =D
Allemaal Linux gerelateerde links op mijn website http://home.scarlet.be/jefdamen/Ubuntu.html
Mijn YouTube kanaal:http://www.youtube.com/user/asilnevs
https://jefdamen.wordpress.com/
We are spiritual beings having a human experience

Offline Tom

  • Lid
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #9 Gepost op: 2011/03/24, 19:28:45 »
Van alle vroegere geinstalleerde programmas heb ik gewoon een lijstje gemaakt en deze ga ik allemaal aanvinken in Synaptic en installeren maar  > Idem hier.
En mijn persoonlijke zaken ja daar heb ik een backup van natuurlijk.
Oke heb dan nog een klein uurtje nodig voor het breek en sloop werk ,maar dat is gezellig met een senseo erbij. :D
« Laatst bewerkt op: 2011/03/24, 19:30:28 door Wanda »
Netbook Xuby Xenial 16.04.5 Lts (totaal gestripte versie). Desktop Xuby Bionic 18.04.6 Lts Gestripte versie - Laptop Xuby Bionic 18.04.6 Lts. Ubuntu CoC Signed.Yes.

Offline BorisM

  • Lid
    • http://www.brandeveen-motoriek.com
Re: backup bij upgrade.
« Reactie #10 Gepost op: 2011/03/24, 20:51:33 »
Van alle vroegere geinstalleerde programmas heb ik gewoon een lijstje gemaakt en deze ga ik allemaal aanvinken in Synaptic en installeren maar  > Idem hier.
En mijn persoonlijke zaken ja daar heb ik een backup van natuurlijk.
Oke heb dan nog een klein uurtje nodig voor het breek en sloop werk ,maar dat is gezellig met een senseo erbij. :D


Bij deze wil ik iedereen alvast bedanken voor de inbreng. Ik ga ermee aan de slag en mochten er nog meer tips zijn altijd welkom
Alles komt goed, je weet echter nooit wanneer..