Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Dual monitor probleem  (gelezen 2530 keer)

bermond

  • Gast
Dual monitor probleem
« Gepost op: 2007/03/29, 21:27:58 »
Hallo,

ik heb onlangs Ubuntu geinstalleerd nadat ik jaren een Windows gebruiker was en wil nu echt wat anders. Ik speel de laaste tijd toch niet meer zoveel spelletjes en ik heb gemerkt dat er best goede alternatieven zijn op een Linux systeem. Ben nu  bezig om zoveelmogelijk te leren:apache,dns,mailservers,scripting etc.

Ik heb zelf niet veel geld dus ik koop vaak tweedehands spullen op e-bay zoals grafische kaart en harde schijven en dat voldoet vaak prima.

Mijn probleem:

Ik heb twee monitoren: een 17 inch scherm die op een eenvoudige pci kaart is aangesloten en een 21 inch scherm die op een ati radeon 9550 zit.zodat  ik mijn vensters kan verschuiven van de ene monitor naar de andere. De meeste mensen zullen al wel een dure grafische kaart hebben met de mogelijkheid om twee monitoren aan te sluiten terwijl ik  dus nog zit met een oude pci grafische kaart(s3) en een agp ati radeon. Toen ik windows gebruikte moest ik in het bios de opstartvolgorde  van de grafische kaart van agp veranderen naar pci anders werkte het niet.

Nu heb ik een paar dagen Ubuntu geinstalleerd en ben wat aan het stoeien. Ik zit met het probleem dat tijdens de opstart procedure mijn 21" scherm wordt gebruikt maar als Ubuntu eenmaal staat de desktop op de 17" komt, de 21" staat vervolgens op zwart en zie alleen een streepje in de linkerbovenhoek.
Ik ben opzoek gegaan naar een functie of een bestandje die het mogelijk maakt om beide monitoren te activeren maar dat wil me nog niet lukken.
Ik heb wel iets gelezen over het wijzigen van een aantal config bestanden op de harde schijf maar dat gaat me op dit moment boven me pet.

Weet iemand een oplossing om Dualscreen te activeren met twee monitoren op 2 grafische kaarten? Dan graag reageren via dit forum of:
b.staal{at}home.nl