Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: VLC Video converter  (gelezen 616 keer)

VLC Video converter
« Gepost op: 2018/03/30, 21:58:53 »
Heb op een iPad het programma "Video D/L" om AVI bestanden te kunnen afspelen. In iTunes op Windows kan/kon je AVI bestanden van ander medium naar dat programma slepen; het is eigenlijk een App met een eigen bestand voor AVI-bestanden. Maar  iTunes op een MacBook ziet die App met AVI-bestanden niet en rechtstreeks AVI bestanden afspelen doet ie niet; voor Mac een onbekend formaat. Probeer dus nu met VLC een AVI bestand om te zetten naar MP4. Lijkt te lukken, maar niet vooruit te branden en het duurt vreselijk lang. Zie op internet programma's om dit online ook doen, maar ben daar niet zo happig op. Iemand enig idee hoe dat veilig en sneller kan?
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Re: VLC Video converter
« Reactie #1 Gepost op: 2018/03/30, 22:03:36 »
Handbrake zou je kunnen proberen.
OS: Ubuntu Gnome 22.04/Xubuntu 22.04; Windows 10 (dualboot) en RPI 2, 3 en 4: Bitwarden en Pihole (rpi2) Bullseye xfce, Retropie en Twister
***Steunpunt***  voor andere steunpunten: https://kaart.ubuntu-nl.org/
                    "Echte wijsheid is weten wat je niet weet"

Re: VLC Video converter
« Reactie #2 Gepost op: 2018/03/30, 23:44:45 »
Zojuist ook Transmaggedon (Ubuntu Software Center) uitgeprobeerd. Werkt ook, maar duurt nog steeds te lang. Bij mij een half uur voor pakweg 465 Mb. En dan moeten er nog 10. Maar het kan sneller, heb ik van een Mac-o-fiel begrepen; app GoodReader downloaden en alle AVI-files (films e.d.) naar bijbehorende map slepen. Die app schijnt ook AVI-bestanden te kunnen lezen. Scheelt uren converteren. We gaan het binnenkort zien.   
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME

Offline vanadium

  • Lid
Re: VLC Video converter
« Reactie #3 Gepost op: 2018/03/31, 09:11:27 »
Goede videoconversie naar een rekenintensief compact formaat zoals HVC.264, kost nu eenmaal tijd. Het bestandsformaat mp4 ondersteunt maar een beperkt aantal videocompressieformaten. Je kan toch eens proberen of je de inhoud van de avi bestanden ongewijzgd naar een mp4 bestand kan overbrengen met een commando als
ffmpeg -i <video>.avi -c:v copy -c:a copy <video>.mp4
De opties "-c:v copy" en "-c:a copy" geven aan dat video en audio zonder meer overgekopieerd mogen worden, dus zonder conversie, naar het nieuwe mp4 bestand, en dit gaat zeer snel.

Anders wordt het transcoderen, d.w.z. hercoderen van minstens de video naar een formaat dat door mp4 ondersteund wordt.  Neem dan de computer met de snelste processor waar je je hand kan opleggen, en converteer je avi via de commandolijn.
ffmpeg -i <video>.avi <video>.mp4
Hier werden geen opties meegegeven (behalve dan invoer): ffmpeg zal de standaardinstellingen voor mp4 gebruiken. Doe hier eerst één video en beoordeel het resultaat. Als de kwaliteit met standaard instellingen niet voldoet voor jou, dan zal je  via commandolijnopties de compressieinstellingen moeten aanpassen.

Automatiseren kan steeds via een for do loop, als al je avi's in één folder staan:
for f in *.avi ;  do ffmpeg -i "$f" "$f".mp4 ;  done
Als het veel videomateriaal betreft, ga dan enkele dagen kamperen terwijl het loopt  =D

Mocht het mkv formaat voor jou een optie zijn (probeer het eens), dan kan je zeker en vast overbrengen zonder transcoderen: mkv (matroska) ondersteunt praktisch ieder formaat.

Offline jolo

  • Lid
Re: VLC Video converter
« Reactie #4 Gepost op: 2018/03/31, 12:52:30 »
Omdat in het onderschrift van de TS onder andere Ubuntu 14.04 LTS (Trusty) staat, meld ik dat ffmpeg in die versie niet in de Ubuntu pakket bronnen zitten https://www.ubuntuupdates.org/package_metas?exact_match=1&q=ffmpeg
In dat geval kan ffmpeg geïnstalleerd worden via een PPA. Instructies staan in deze hyperlink https://www.faqforge.com/linux/how-to-install-ffmpeg-on-ubuntu-14-04/

Wat de snelheid van het converteren betreft, kun je dat waarschijnlijk beter doen op recenter hardware dan die stokoude Dell Optiplex GX620 uit je onderschrift.
Hoofd PC januari 2018 HP Compaq Elite 8300 SFF Windows 10 & Xubuntu 18.04.3
PC 2011 Asus P8Z68-V Pro i7 2600K 8 GB RAM GT730 Xubuntu test pc
PC 2007 Asus P5B E6600 2GB RAM 8800GTS  
Notebook 2008 Lenovo ThinkPad R61i 8932GMG 2,5 GB RAM

Offline vanadium

  • Lid
Re: VLC Video converter
« Reactie #5 Gepost op: 2018/03/31, 15:15:12 »
Omdat in het onderschrift van de TS onder andere Ubuntu 14.04 LTS (Trusty) staat, meld ik dat ffmpeg in die versie niet in de Ubuntu pakket bronnen zitten https://www.ubuntuupdates.org/package_metas?exact_match=1&q=ffmpeg
In dat geval kan ffmpeg geïnstalleerd worden via een PPA. Instructies staan in deze hyperlink https://www.faqforge.com/linux/how-to-install-ffmpeg-on-ubuntu-14-04/
Inderdaad, oudere Ubuntu versies kwamen met de afsplitsing avconv. Ik vermoed dat je in de commando's eenvoudig ffmpeg kan vervangen door avconv, maar ffmpeg erbij installeren is ook een optie.

Offline aartje

  • Lid
Re: VLC Video converter
« Reactie #6 Gepost op: 2018/04/01, 09:39:52 »
Probeer dus nu met VLC een AVI bestand om te zetten naar MP4. Lijkt te lukken, maar niet vooruit te branden en het duurt vreselijk lang.
Ik converteer mijn HDMI-opgenomen TV-programma's ook met VLC. Dat gaat van een 1920x1080 video, 27Mbps max,
(bv 5,3 Mbps gemiddeld) 48kHz AAC Audio naar 1280x720 MP4 container H.264 codec, 1400 kbps 48 kHz mp3 audio
met "Dynamische bereikcompressor" aan in de snelheid van het afspelen. Is dat dan zo traag ?

Offline vanadium

  • Lid
Re: VLC Video converter
« Reactie #7 Gepost op: 2018/04/01, 10:50:08 »
Is dat dan zo traag ?
Hangt zeer sterk af van de kracht van je processor. Tien minuten op een krachtig systeem kan drie uur zijn op een ouder systeem.

Re: VLC Video converter
« Reactie #8 Gepost op: 2018/04/02, 16:24:36 »
Beste meedenkers,
Probleem zoals in eerste instantie beschreven opgelost. D.w.z. zonder conversie van AVI naar MP4 en zonder app "Goodreader".  Het nieuwere iTunes ziet de AVI bestanden wel, maar dan moet je wel weten hoe: De iPad selecteren en via de optie "Bestandsdeling" zie je op de iPad ook alle AVI bestanden met bijbehorend programma "Video D/L". Vanaf elke map (ook extern) kan je dan bestanden overzetten (copy/cut/paste) naar de Video D/L-map, waarna ze gewoon via het (verouderde) programma Video D/L afgespeeld kunnen worden. Dat verplaatsen via Bestandsdeling gaat een stuk sneller dan converteren en ook sneller dan b.v. FileZilla waarmee de bestanden via het netwerk over te pompen zijn. (Video D/L heeft een eigen IP-adres). Voor transfer via FileZilla is iTunes in principe helemaal niet nodig en kan dus ook vanaf Linux.

Desalniettemin ga ik alle command-mode commando's, aangereikt door o.a. Vanadium, toch eens uitproberen, al was het maar om te zien hoe het werkt en om wat bij te leren.

En Jolo ..... je hebt gelijk; allemaal ouwe meuk! Maar het werkt nog wel; prima zelfs. Ik ga toch geen supercomputer aanschaffen omdat ik eens in de zoveel tijd een paar bestanden moet converteren.  :rolleyes: Ik heb zelfs nog een oude (alles-in-één) IBM NetVista uit 2001! Niet stuk te krijgen. Hoeft ook niet, want behalve internetten (IE 5  :o) doe ik er nog van alles mee, o.a. IrfanView (klein maar fijn, simpel en handig met veel mogelijkheden), audio-bewerking (Magix Music Cleaning Lab), office toepassingen en enkele handige Windows tools die ik op Linux nog niet gevonden heb.  Kortom, een combinatie van het goede van alles. Die goedwerkende oude meuk naast het grof vuil kan altijd nog en is bovendien slecht voor het milieu.

Dit onderwerp (iPad-iTunes) hoort hier (achteraf) eigenlijk niet thuis, maar wellicht toch zinvol voor iedereen die ook tegen dergelijke problemen aanloopt door het gebruik van een mix aan apparatuur met bijbehorende (eigenzinnige) software. Het ideale systeem moet nog uitgevonden worden!  :-\

Allemaal bedankt voor het meedenken.
« Laatst bewerkt op: 2018/04/02, 16:29:52 door Cargamel »
Toshiba Tecra A10: Linux Mint Xfce 21
Fujitsu Amira Li1710 ): OpenSUSE Leap 15.4, Xubuntu 22.04.3.
IBM NetVista 2179 (2002): Windows ME