Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet  (gelezen 2056 keer)

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #25 Gepost op: 2018/06/29, 11:41:42 »
Nog maar eens problemen. Het houd gewoon niet op, de ene foutmelding na de andere.

Nu weer dit, na het proberen van de tweede tip van DeBaas:

GNU Grub version 2.02-beta2-36ubuntu3.18
Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions.

grub>_

Hoe moet het volgende eigenlijk want dat begrijp ik niet helemaal, dat heb ik ook geprobeerd en in de BIOS die secure boot kunnen afzetten:

"Nog een, je zou de PC ook in kunnen stellen in CSM modus (BIOS), de harddisk opnieuw initialiseren als MBR disk (niet groter dan 2T), dan heb je geen UEFI partitie nodig. De installatie media dien je nu NIET als UEFI op te starten."

Wat ik niet ken en niet vind, is de harddisk opnieuw initialiseren als MBR disk. Hoe moet dat of waar is dat te vinden?

Ik heb echt een hele waslijst aan foutmeldingen gehad.

Ik was begonnen met zo 'n partitie te maken voor die EFI gegevens, die was gemaakt als fat32 met die vlaggen boot en esp.

Dan boot repair geprobeerd. Uiteindelijk was dat gelukt, kwam er te staan: Boot successfully repaired. Link: http://paste.ubuntu.com/p/8X8HPDrYN2

Dan kwam er te staan "Please do not forget to make your BIOS boot on sda3/EFI/grubx64.efi file."

Daarna probeerde ik Ubuntu te installeren en kwam er te staan "Aangekoppelde schijven ontkoppelen", iets van de de schijven moesten ontkoppeld worden, ik heb nee gekozen.
Dan kon ik tijdens de installatie secure boot weer niet afzetten. Ik heb dan gekozen "verwijder Ubuntu 16.04.2 LTS en installeer opnieuw".

Daarna weer een error:

Partitions 1, 2, 6 on /dev/sda have been written, but we have been unable to inform the kernel of the change, probably because it/they are in use. As a result, the old partition(s) will remain in use. You should reboot now before making further changes".

Dan op Ignore gedrukt. Dan kwam er "Foutmelding: aanmaken van het bestandsstysteem is mislukt. Het aanmaken van de ext4 partitie # 6 op SLS/1 (0,0,0) (sda) is mislukt.
dan op OK gedrukt, dan ging hij terug naar "Er is geen besturingssysteem gevonden. En heb ik gekozen voor "Wis schijf en installeer Ubuntu".

En dan kwam even later de foutmelding van de Grub.

GNU Grub version 2.02-beta2-36ubuntu3.18
Minimal BASH-like line editing is supported. For the first word, TAB lists possible command completions. Anywhere else TAB lists possible device or file completions.

grub>_

Nu blijft hij steken op dat zwart scherm en kan ik niks doen.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 11:43:48 door Els Stevens »

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #26 Gepost op: 2018/06/29, 13:29:37 »
@ Els Stevens,

heb je al eens contact opgenomen met een steunpunt in uw buurt ? (je kan deze hulp zeker goed gebruiken)

Of, ...
als je in de buurt van Brugge ( België) woont, dan kan je op zaterdag 7 juli 2018 eens langs komen op het 'Linuxcafé' ( van 9u tot 12u ) in de lokalen van vormingPlus  - Sint-Pieterskerklaan, 5, te 8000 Brugge /Sint-Pieters -- 050/33 01 12).

Er wordt op zaterdag 7 juli 2018, onder leiding van Alain Baudrez,  een volledige stap voor stap installatie van LinuxMint 19 getoond en uitgevoerd ( ook een andere distro komt aan bod) en kan je ook -ter plekke- installeren op de meegebrachte laptop.

Je wordt er met plezier geholpen en begeleid ...

Om de installatie, van de gewenste distro, vlot te laten verlopen is er een minimum aan voorbereiding gewenst:

- zorg dat belangrijke documenten gekopieerd zijn op een extern medium (zoals een USB-stick of een externe Hdd);
- je reeds een (gewenste) .iso op een USB-stick gezet hebt ( = opstartbaar);
- je reeds weet hoe je in het Bios kan geraken ( je wordt geleerd hoe je daar de instellingen kunt wijzigen/veranderen ...);
én vooral ... geen angst ....  ;)
 
Kom gerust (zeker) langs.

(Vergeet niet: !!  -- vooraf in te schrijven via :    www.vormingplus.be/brugge    -- deelnameprijs = € 8.00 )

Groet,
spievensterke.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 13:43:44 door spievensterke »
Maté - Rolling Release 64bit. Test LinuxMint 21.xx.

Offline ajjp

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #27 Gepost op: 2018/06/29, 15:01:48 »
Citaat
Wat ik niet ken en niet vind, is de harddisk opnieuw initialiseren als MBR disk. Hoe moet dat of waar is dat te vinden?
Je kunt Gparted wel opstarten? Bij "Schijf" vind je de optie "Partitietabel aanmaken". Daar kun je ook kiezen voor Master Boot Record (of heet hij daar MSDOS? Is hetzelfde).

Offline EvC

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #28 Gepost op: 2018/06/29, 15:23:03 »
Geen idee of de BIOS / UEFI enige gelijkenis heeft met deze tip:

Ubuntu shows “No Bootable Device” after installation in UEFI mode
Dell XPS 13:  Fedora 40 Cinnamon + GNOME Boxes

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #29 Gepost op: 2018/06/29, 15:47:04 »
Installing Ubuntu in UEFI mode (Community Help Wiki)
Kan niet goed uit je verhaal opmaken of je ook de afzonderlijke EFI partitie had aangemaakt tijdens de installatie.

Als je computer dus EFI gebruikt, dan zul je tijdens de installatie moeten kiezen "Iets anders", wat eigenlijk dan betekent dat je het manueel gaat doen.
Als voorbeeld een Video How to Install Ubuntu 16.04 (Xenial Xerus) on UEFI Systems

Vergeet even het stuk over het eventueel aanmaken van de SWAP, tenzij je interne geheugen niet al te groot is dan kun je zijn voorbeeld volgen.

Hopeijk lukt het via de bovenstaande  info wel, want ik denk dat het BIOS een UEFI partitie zoekt ... ja en dat heb je waarschijnlijk gewist.

Weet niet wat de oorsprong is van deze computer, maar als het een oude 'bedrijfs' laptop is zal het niet eenvoudig zijn om daar even in te komen als je het paswoord niet weet.
« Laatst bewerkt op: 2018/06/29, 15:56:01 door donpedroII »
Ubuntu Pocket Guide and Reference - LinuxCommands.org - Manual Pages (man)

PC: Ubuntu 18.04 LTS /  Intel Core i5 8600 / Gigabyte B360M DS3H / Samsung 970 EVO / Corsair Vengeance LPX 16GB

Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #30 Gepost op: 2018/06/29, 18:09:44 »
Dag allemaal,

na een halve dag knoeien en prossen is ineens rond de middag het grote mirakel gebeurd. Vraag me niet wat ik allemaal gedaan heb, maar ik heb een paar keer geprobeerd Ubuntu te installeren. Na een tijd had ik wel in de bios de usb stick weer als bovenste gezet om van op te starten, aangezien er geen bootable device was op de laptop zelf.
Op den duur heb ik de secure boot kunnen uitzetten in de bios, dan nog maar eens heel het spel opnieuw geïnstalleerd. Toen ineens kwamen er geen foutmeldingen meer, of maar eentje die niet zo heel erg was.
Dan moest de usb stick eruit en drukte ik Enter, denkende: er komt direct weer die foutmelding van geen bootable device. Maar tot mijn heel grote verbazing startte Ubuntu op!

Ik heb hem ondertussen al een paar keer opgezet en afgezet om te testen en omdat ik allerlei computertips aan het doen ben om Ubuntu te verbeteren. Het werkt heel goed.

Alleen heb ik een opstartmenu met een paar keuzes er in. Ik weet niet of ik dat weg kan krijgen. En tijdens het opstarten komt er ook heel eventjes een zwart scherm met een zinnetje, het gaat te rap om te lezen wat er staat. Maar ik denk dat dat niet erg is want daarna komt het paarse blad om aan te melden en het paswoord in te typen. Het eerste dat ik tegenkom uit dat opstartmenu neem ik maar, er staat heel vlug gezien nog 2 opties van 64bit EFI of zoiets. Want ik had op den duur zo 'n stukje partitie gemaakt van fat32 met die boot en esp.

Daarom ben ik niet zeker of ik de juiste versie wel kies met het opstarten, het bovenste, maar de laptop werkt en daar ben ik al héél blij mee.

Offline DeBaas

  • Lid
Re: Ubuntu wil niet booten en boot repair helpt niet
« Reactie #31 Gepost op: 2018/06/29, 20:04:33 »
Het opstartmenu bevat ook een paar extra opties voor reparatie of geheugen test.
Normaal heb je die niet nodig, alleen als er iets niet (meer) werkt.
Fijn dat nu de installatie is gelukt.
Morgen weer een mooie dag, ga er met een goed gevoel van genieten ;)

Groet,
Ed
Ik beantwoord GEEN hulpvragen via PB en/of MAIL