Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Ubuntu installatie ziet geen HD (opgelost)  (gelezen 1749 keer)

Offline roysmits

  • Lid
Ubuntu installatie ziet geen HD (opgelost)
« Gepost op: 2009/12/25, 13:18:36 »
Hallo,

Ik ben in het bezit van een Fujitsu Siemens Amilo Xa 3530. Draai hierop Windows 7 en wil hierbij
ook nog Ubuntu draaien. Bij het installeren van Umbuntu ziet hij mijn HD niet. In het scherm van Partities
voorbereiden is het scherm leeg. Installatie op USB Stick lukt wel. Heb al geprobeerd om in de bios de SATA
instellingen te verandern van RAID naar AHCI en in de boot pci=nomsi geprobeerd, maar hij ziet mijn HD gewoon
niet. Als ik Ubuntu gewoon van CD draai, ziet hij mijn HD wel. Kan dan ook partities maken. Wie kan mij helpen? Ik
ben nieuw met Ubuntu

Mijn HD: Seagate ST9320320AS Momentus 5400.0
« Laatst bewerkt op: 2009/12/25, 16:37:29 door roysmits »

Offline vanadium

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD
« Reactie #1 Gepost op: 2009/12/25, 13:22:21 »
Als de live CD de harde schijf ziet, dan doet hij dat ongetwijfeld ook tijdens de installatie. Mogelijk overzie je iets.
Wellicht laat je voor deze eerste keer best het installatieprogramma automatisch zelf partitioneren.

Offline roysmits

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD
« Reactie #2 Gepost op: 2009/12/25, 15:53:36 »
Hoi vanadium,

Bedankt voor je reactie. Ik heb Ubuntu ook op mijn "gewone" pc geinstalleerd waar meerdere
SATA hardeschijven in zitten. Hier had ik echter geen problemen. Het enige verschil is dat ik daar
de 32-bits versie draai en op de laptop de 64-bits. Heb ook al geprobeerd om de 32-bits op mijn laptop
te installeren, geen verschil. Ik start gewoon op met de live cd en kies de optie installeren, verder
doe ik geen vreemde handelingen. Ga nu eens proberen of ik versie 9.04 of 8.04 te installeren.

Alle hulp is welkom.

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD
« Reactie #3 Gepost op: 2009/12/25, 16:27:44 »
Kijk naar de instellingen van harddisk kontroller:

Nog even vergeten te vragen.
    Ik kan bij "integrated peripherals" in het bios uit een aantal opties kiezen hoe sata apparaten aangestuurt moeten worden. Waar kan ik het beste uit kiezen?
    Uit me hoofd zijn de opties als volgt:
    AMD Sata controller:
    Native IDE
    AHCI
    Raid

    Gigabyte Sata controller:
    IDE
    Sata

"(Native) IDE" is de veilige/compatible/legacy modus. SATA is nieuw, maar niet altijd even compatible. Als het bij jouw dus een driverprobleem is, kun je beter (Native) IDE kiezen.

AHCI of Enhanced Mode, is het beste(snelste), indien het niet werkt dan, native ide(of sata to ide) of veilige/compatible/legacy.

Offline roysmits

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD
« Reactie #4 Gepost op: 2009/12/25, 16:37:04 »
Bedankt Jan,

Die opties had ik al geprobeerd in de bios. Alleen ik heb maar 3 keuzes: RAID - IDE--(nog iets) en IDE AHCI. Alle
3 geen succes.

Heb nu versie: ubuntu-9.04-desktop-amd64.iso gebrand en deze werkt nu wel op mijn laptop. Geen probleem bij installeren.

Waar het probleem nu zit??? Ik weet het niet. Hopelijk dat in versie 10.04 die volgend jaar uitkomt het probleem
verholpen is.

Tnxs voor jullie hulp.

Offline softbart

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD
« Reactie #5 Gepost op: 2009/12/25, 20:25:06 »
Als de live CD de harde schijf ziet, dan doet hij dat ongetwijfeld ook tijdens de installatie. Mogelijk overzie je iets.
Wellicht laat je voor deze eerste keer best het installatieprogramma automatisch zelf partitioneren.

Edit
Niet goed gelezen.

groet,

Theo
« Laatst bewerkt op: 2009/12/25, 20:35:14 door softbart »

Offline roysmits

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD (opgelost)
« Reactie #6 Gepost op: 2009/12/25, 22:16:36 »
Versie 9.04 werkt wel normaal, versie 9.10 weer niet.

Groetjes,

Offline jan11000

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD (opgelost)
« Reactie #7 Gepost op: 2009/12/26, 05:16:55 »
Je zou kunnen proberen om te updaten naar 9.10

Je kan de alternate cd proberen om 9.10 te installeren.

Offline roysmits

  • Lid
Re: Ubuntu installatie ziet geen HD (opgelost)
« Reactie #8 Gepost op: 2009/12/27, 16:57:33 »
Upgrade naar 9.10 gelukt vanuit versie 9.04 (systeem - beheer - updatebeheer)

Draai nu Ubuntu naast Windows 7.