Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: actuele situatie 64-bits versie  (gelezen 2287 keer)

Offline dude

  • Lid
actuele situatie 64-bits versie
« Gepost op: 2009/01/09, 21:22:41 »
Kent iemand ná het aanstaande verschijnen van Adobe's 64 bits Flash player nog goede redenen om NIET naar de 64 bits versie van Ubuntu over te stappen?

Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/09, 21:29:25 »
Ja die ken ik.
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline dude

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #2 Gepost op: 2009/01/09, 21:32:00 »
Ja die ken ik.

doe eens ff overtuigen  ;)

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #3 Gepost op: 2009/01/10, 02:45:37 »
Ik draai al een hele tijd 64-bit en en het enige probleempje dat ik tegenkwam is dat het onmogelijk is om sommige WMV-HD bestanden af te spelen, omdat er alleen 32-bit codecs daarvoor zijn. (Ja ik heb gezocht, en w64codecs bevat niet alles wat in w32codecs zit).
Niet zo'n groot probleem, want zovaak kom je die bestanden ook weer niet tegen.

Verder ben ik heel bij met 64-bit :)

Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #4 Gepost op: 2009/01/10, 03:02:55 »
Ja die ken ik.

doe eens ff overtuigen  ;)

Er zijn verschrikkelijk veel mensen die geen 64bit cpu oftewel computer hebben.
En dan kan er hier iedere keer veel reclame voor gemaakt worden,
en 64bit zo mooi geprezen worden..

echter al die mensen die er geen pc voor hebben en het dan toch willen installeren lopen vaak tegen vette problemen aan.

duszzz ?

Er zijn heel veel redenen om absoluut geen 64bit te nemen of aan te prijzen......
I don't suffer from insanity, I enjoy every minute of it.
Microsoft geeft je een raam, Linux geeft je een heel huis :D

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #5 Gepost op: 2009/01/10, 03:09:21 »
Tegenwoordig kan iedere nieuwe computer 64-bits draaien. Voor oudere computers kan het inderdaad een probleem zijn Maar dat kunnen die mensen ook zelf lezen op de wiki.

Voor mensen met een 64-bits processor heeft het juist veel voordelen om wel de 64-bits versie te draaien.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #6 Gepost op: 2009/01/10, 04:45:10 »
ik draai beide: 32 bit en 64 bit op 1 systeem. de 64 bit doet het geweldig. voelt sneller aan ook.
ik heb niet alles via apt-get geinstalleerd, en zelf dus de nieuwste java jre geinstalleerd oa.

Offline mcgyver

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #7 Gepost op: 2009/01/10, 08:22:16 »
Er zijn verschrikkelijk veel mensen die geen 64bit cpu oftewel computer hebben.

echter al die mensen die er geen pc voor hebben en het dan toch willen installeren lopen vaak tegen vette problemen aan.

duszzz ?

Er zijn heel veel redenen om absoluut geen 64bit te nemen of aan te prijzen......

Dat is maar één reden (de pc er niet voor hebben).   = XD

Uiteraard moet je eerst checken of je een 64-bit pc hebt, want anders kan het niet, maar dat lijkt me logisch.

Offline dude

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #8 Gepost op: 2009/01/10, 09:06:59 »

Er zijn verschrikkelijk veel mensen die geen 64bit cpu oftewel computer hebben.


Dan ben ik zo'n geluksvogel die wel zo'n computer heeft.

In de Ubuntu wiki wordt 64-bits afgeraden voor mensen die wel zo'n computer hebben:

Citaat van: Ubuntu-nl wiki op http://wiki.ubuntu-nl.org/UbuntuDownloaden
Als je een 64-bit systeem hebt kun je de AMD64 versie downloaden, maar dit is niet aangeraden voor desktopgebruikers! Kies dan gewoon voor de Intel x86 versie.

Ik vraag me af of die 64-bits desktop versie niet langzamerhand volwassen is, en of er veel software ontbreekt.

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #9 Gepost op: 2009/01/10, 09:15:58 »
@dude die regel kan uit de wiki. 64 bit is inderdaad volwassen geworden.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #10 Gepost op: 2009/01/10, 09:16:20 »
Bij normaal gebruik werkt de 64-bits versie hetzelfde als de 32-bits variant. Het enige dat anders is, zijn de pakketten voor Java en sommige codecs. Als je vervelende hardware hebt met slecht verkrijgbare drivers, dan zou je wel eens een probleem kunnen hebben omdat er bijvoorbeeld alleen 32-bits drivers zijn. Maar dat komt niet veel voor.

Die passage in de wiki is wel gericht op beginners en is alweer een tijdje oud. Misschien zou die wel vervangen kunnen worden. Aan de andere kant werkt de 32-bits versie op meer systemen...

Offline dude

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #11 Gepost op: 2009/01/10, 09:25:05 »
Bedankt voor de info! Voor mezelf is het door bovenstaande discussie duidelijk: ik ga over naar 64 bits zodra (Adobe) flash werkt, want ik ben iemand die veel internet. Ook voor beginners geldt waarschijnlijk dat het verschijnen van een 64-bits flash versie hét moment is om over te stappen. Flash is namelijk iets wat je ziet en hoort, en speelt daardoor een grote rol in de Ubuntu-beleving.

Dus wat beleid naar beginners betreft: kies een zorgvuldig moment om 64-bits aan te raden, en kies een zorgvuldige formulering die niet ontmoedigt, maar ook geen ontevreden klanten oplevert ivm niet waargemaakte verwachtingen.

« Laatst bewerkt op: 2009/01/10, 09:27:17 door dude »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #12 Gepost op: 2009/01/10, 09:42:57 »
Bedankt voor de info! Voor mezelf is het door bovenstaande discussie duidelijk: ik ga over naar 64 bits zodra (Adobe) flash werkt, want ik ben iemand die veel internet. Ook voor beginners geldt waarschijnlijk dat het verschijnen van een 64-bits flash versie hét moment is om over te stappen. Flash is namelijk iets wat je ziet en hoort, en speelt daardoor een grote rol in de Ubuntu-beleving.

Dus wat beleid naar beginners betreft: kies een zorgvuldig moment om 64-bits aan te raden, en kies een zorgvuldige formulering die niet ontmoedigt, maar ook geen ontevreden klanten oplevert ivm niet waargemaakte verwachtingen.



een 64 bit versie van flash is er, en werkt gewoon.

Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #13 Gepost op: 2009/01/10, 10:00:07 »
Interessante topic, met enige verwondering ook gelezen eerlijk gezegd. Ik heb sinds vorige week een Quad (Phenom van AMD) en gewoon de 64 bits geinstalleerd van Intrepid. Ik heb nu ook alle proggies weer vanaf de grond opgebouwd, en snap dus al mogelijke bezwaren die hier genoemd zijn niet: alles draait als de gesmeerde bliksem met 4 Gb erbij. Geen enkel probleem gemerkt. Oja, wel waar: ik moest de 64 bits client van Citrix hebben om op mijn werk in te kunnen loggen van huis uit. Gewoon gedownload en ff wat forums afspieken hoe dat ook al weer moest met die certificaten maar dat was dan zoń beetje alles. Moest overigens wel lachen: op het werk keken ze me glazig aan toen ik vroeg hoe ik met Linux moest inloggen, niemand wist me iets te vertellen. Dus dan maar zelf opgelost.
greetz.
What's in a name....
AMD Zambezi FX6100, 16 Gb intern, Nvidia GTX650 TI, SSD Samsung 830, SSD Liteon 160 Gb. 1 HDD 500 Gb

Offline dude

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #14 Gepost op: 2009/01/10, 10:17:31 »

een 64 bit versie van flash is er, en werkt gewoon.

Misschien is mijn kennis hier ook al weer achterhaald. Mijn beeld is dit:

- Adobe Flash Plugin werkt, maar alleen een 32-bit versie is klaar voor het publiek. Er is nu wel een testversie voor 64-bits maar die is nog niet helemaal af.
- Er is een vrij alternatief om  flash en swf te spelen, maar dat werkte toen ik het probeerde op 32-bits Ubuntu (nog) niet goed.

Ik ben geen techneut en de ontwikkelingen gaan hard. Ik ben benieuwd waar ik mijn beeld moet bijstellen...

Welke flash-plugin raadt jij aan voor Ubuntu 64 bits?

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #15 Gepost op: 2009/01/10, 10:28:15 »

een 64 bit versie van flash is er, en werkt gewoon.

Misschien is mijn kennis hier ook al weer achterhaald. Mijn beeld is dit:

- Adobe Flash Plugin werkt, maar alleen een 32-bit versie is klaar voor het publiek. Er is nu wel een testversie voor 64-bits maar die is nog niet helemaal af.
- Er is een vrij alternatief om  flash en swf te spelen, maar dat werkte toen ik het probeerde op 32-bits Ubuntu (nog) niet goed.

Ik ben geen techneut en de ontwikkelingen gaan hard. Ik ben benieuwd waar ik mijn beeld moet bijstellen...

Welke flash-plugin raadt jij aan voor Ubuntu 64 bits?

Download de pre-release van de 64 bits Flash versie en pak het uit. Je treft daarin 1 bestand (libflashplayer.so) en dat bestand kopieer je naar /usr/lib/mozilla/plugins (sudo cp libflashplayer.so /usr/lib/mozilla/plugins).
http://labs.adobe.com/downloads/flashplayer10.html
« Laatst bewerkt op: 2009/01/10, 10:32:26 door leoquant »

Offline Soul-Sing

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #16 Gepost op: 2009/01/10, 10:34:44 »
ps. er ook een -12 versie van  sun jre met javaplugin.

Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #17 Gepost op: 2009/01/10, 10:37:29 »
Ik heb wel een 64-bits processor, maar slechts 1 Gb aan ram. Ik neem aan dat ik niet op veel snelheidswinst hoef te rekenen :P, hoewel ik 64 bits wel eens wil proberen. (wellicht volgende release)
Op de chat te vinden als debiantux

Offline siegi

  • Lid
Re: actuele situatie 64-bits versie
« Reactie #18 Gepost op: 2009/01/10, 11:08:02 »
Ik heb wel een 64-bits processor, maar slechts 1 Gb aan ram. Ik neem aan dat ik niet op veel snelheidswinst hoef te rekenen :P, hoewel ik 64 bits wel eens wil proberen. (wellicht volgende release)
Het enige nadeel dat ik kan verzinnen is dat 64 bit software meer geheugen inneemt en daardoor je 1 GB wel eens sneller kan vol zitten.
Maar daar staat dan tegenover dat 64 bit kwa snelheid in de meeste gevalle 32 bit klopt