Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: digikam task bar missing  (gelezen 770 keer)

Offline miel

  • Lid
digikam task bar missing
« Gepost op: 2020/12/02, 10:11:17 »
Goede morgen na een van de recente updates heb ik moeite met werken in digikam. Wat is er aan de hand, er is iets veranderd, ik ben gewend om in de edit mode boven in het scherm een task bar te zien waarop ik de gewenste functie kan selecteren. Die taskbar is er niet meer, daarvoor in de plaats is er nu aan de rechterkant een task panel.  So fa so good maar in dat panel zijn de functies anders georganiseerd dan in de vooraande versie van Digikam. En er ontbreekt bv de functie om de uitgevoerde wijzigingen op te slaan. Ik zou graag de vorig  configuratie van Digikam terug hebben. Of op zijn minst een upper task bar in de edit mode.  Hoe kan ik dat voor elkaar krijgen? Allen een fijne dag gewenst, Miel

Offline Jenske

  • Lid
Re: digikam task bar missing
« Reactie #1 Gepost op: 2020/12/02, 17:26:20 »
Welke versie van Digikam gebruik je?
Hoe heb je het geïnstalleerd: gewone repositories, flatpak, snap, ppa, ...
In welk systeem: Ubuntu, Kubuntu, ...?
.. Kubuntu 23.10 op een ...
.. geen idee welk computermerk, 32 Gbyte RAM, 4 Gbyte video-RAM

Offline miel

  • Lid
Re: digikam task bar missing
« Reactie #2 Gepost op: 2020/12/02, 18:55:55 »
Digikam 6.4.0 is de versie die ik middels een update binnen heb gekregen. Ik heb het programma dus niet zelf geinstalleerd. De update zat in een aantal updates die tegenwoordig dagelijks binnen komen. Ik kijk nooit naar wat die update inhoud want ik ga er van uit dat Canonical de aangeboden verbeteringen goedkeurt.
Ik heb al overwogen om een oudere versie te installeren. Het zou jammer zijn want in deze nieuwe vesie zitten een aantal functies die ionteressant lijke zoals een diogitale beoordeling v an de kwaliteit van de foto.

Als je een oplossing weet, graag, anders blijft me niets anders dan een of meer versies terug te gaan.
Fijn dat je reageert, een groet Miel 

Offline miel

  • Lid
Re: digikam task bar missing
« Reactie #3 Gepost op: 2020/12/02, 18:56:52 »
Mijn systeem is Ubuntu 20.04.

Re: digikam task bar missing
« Reactie #4 Gepost op: 2020/12/03, 10:37:05 »
@miel
Ik heb hier versie 6.4.0. als appimage draaien in Mint-19-cinnamon.
Daarnaast ook versie 7.1.0 als flatpak in Mint-20-cinnamon.

Ik gebruik Digikam vooral om presentaties met voetteksten te maken.
Persoonlijk heb ik nog niet in de edit mode gewerkt.
Kan je daar eens wat meer info over geven + een schermafdruk ?

Dan kijk ik eens voor jou in mijn installaties.
Het is misschien eenvoudig.

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline miel

  • Lid
Re: digikam task bar missing
« Reactie #5 Gepost op: 2020/12/03, 15:39:09 »
Hoera ik heb de oplossing ontdekt in een antwoord op de vraag  over een oudere versie van Digikam. In de edit mode is die menu bar verborgen met control+m maak je die bar zichtbaar en bruikbaar en met dat zelfde control+m maak je de bar weer onzichtbaar. Je moet er maar op komen. In ieder geval werk ik nu weer een heel stuk gemakkelijker. Ik ben blij toe want ik ben erg verknocht aan dat programma omdat het zo veelzijdig is en vooral vanwege de weergaloze database voor je foto's. Wanneer voor het eerst er mee gewerkt, ik denk in 2010 0f 2011.
Wat mij soms ergert is dat er in bestaande programmas wijzingingen worden aangebracht alleen om een wijziging aan te kunnen brengen. En niet omdat het een verbetering van de functie inhoud.
Jammer genoeg houd ik mij niet altijd aan mijn eigen oude motto, "If it works, don't fix it!" Dat is wat ik leerde van een oude monteur aan boord van het schip waar ik werkte.
Goed, Digikam doet weer min of meer wat ik wil. ik dank jullie hartelijk voor je inzet en bijdragen, een groet en vast fijne klaasdagen gewenst, Miel

Re: digikam task bar missing
« Reactie #6 Gepost op: 2020/12/03, 15:55:42 »
Wat mij soms ergert is dat er in bestaande programmas wijzingingen worden aangebracht alleen om een wijziging aan te kunnen brengen. En niet omdat het een verbetering van de functie inhoud.

@miel
Dat kan je deels vermijden door lang met dezelfde versie te blijven werken, en er dus geen updates van toelaat.
Als je werkt met een appimage, dan is dit een zelfstandig programma dat geen updates krijgt.
Je hebt dan pas een nieuwe versie als je bewust een nieuwere appimage installeert.
Anderzijds kreeg je natuurlijk ook geen foutherstellingen of veiligheidsaanpassingen...

Kiezen is altijd ook iets verliezen...

groeten van Michael
Mint Cinnamon fan  Mint cinnamon-21.2   (vorige linux: LMDE-5 / Mint cinnamon-20+19+18+17 / Ubuntu-16+14+12)

Offline miel

  • Lid
Re: digikam task bar missing
« Reactie #7 Gepost op: 2020/12/04, 18:20:16 »
Hallo Michael grappig mijn middel naam is Michel, vernoemd naar mijn grootvader Michel de klerk.
Je wil DIGIKAM gaan gebruiken voor beeldbewerig. Prima idee, ik werk er al vele jaren mee en vind het een geweldig programma.  Ik heb in de loop der jaren zo'n 40.000 opnamen gemaakt en eengropot deel bewaard in de database van Digikom sqlight, is een fantastisch gereedschap om in grote bestanden te zoeken naar foto's die je hebt opgeborgen. Het is de moeite waard om eens een middag te proberen hoe het werkt. Moeilijk is het niet(behalve als je de task bar kwijt bent)
Als je in het software centre van Ubuntu kijkt vind je Digikam in de grafische applicaties.
Eigenlijjk het enige dat je aan het begin moet doen is aangeven in welke directory je foto's zijn opgeborgen. Je kan in DIgikam die foto's indelen in katechorieën of je kan voor elke katechorie een eigen naam geven. Binnen tien minuten ben je er mee aan de slag. Downloaden van Internet  kan ook digikam.org. Als je vragen hebt kan ik je misschien helpen want ik kan er best wel goed mee overweg (behalvie die onzichtbare task bar dan) grapje een vriendelijke groet, Ivo M. de klerk

https://nl.wikipedia.org/wiki/DigiKam