Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Printer Canon MP550 niet aan de praat  (gelezen 1832 keer)

Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Gepost op: 2014/05/10, 18:45:32 »
Hallo,  dank zij dit onvolprezen forum heb ik een half jaar geleden mijn Canon  MP 550 aan de praat gekregen  ( drivers ).    Door omstandigheden heb ik Ubuntu  12.04 opnieuw moeten installeren en dan ben je van Canon ook alles kwijt.     Van de site  LinuxG.net heb ik toen  de cnijfilter -mp550series opgehaald en dat ging goed.   Nu kreeg ik dit niet voor elkaar.  weet iemand of er iets is veranderd in de installatie-methode en heeft misschien een gouden tip ??.    Scannen doe ik met Simple Scan en dat gaat dus ook niet ,   hoop dat iemand wat weet, een soort handleiding dus.   :)          Vr.  gr.   Oldtimer.
« Laatst bewerkt op: 2014/05/11, 13:57:15 door Oldtimer »
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Offline koos4401

  • Lid
Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #1 Gepost op: 2014/05/10, 19:12:51 »
Kleine aanvulling (zoek eens goed op dit forum) er moet ook nog een cnijfilter-common................ bestaan. Die moet éérst geïnstalleerd worden.
Voor mijn MP640 heb ik eerst een **.deb. tar.gz. uitgepakt. Daarin zaten 3 files: install.sh; map met 2* cnijfilters(zoaols boven aangegeven)Beide waren -deb (géén .deb)bestanden.
Op 27-okt-2009 om 08.20 GMT geregistreerd als gebruiker nr.: 498523

Offline aartje

  • Lid
Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #2 Gepost op: 2014/05/16, 12:06:55 »
Als ik jou was zou ik Xsane gebruiken ipv Simplescan. Xsane is veel uitgebreider
en flexibeler.

Offline HansX

  • Lid
Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #3 Gepost op: 2014/06/10, 16:10:26 »
Ha Oldtimer,
ik constateer dat je het zelfde probleem hebt als ik. Een MP550 Canonprinter. Canon gebeld, stuurde een link. Downloadde stuurbestanden die ik niet kan openen, of ik weet niet hoe. Ook iets met csnijfilter... maar als ik open doet ie niks, als ik uitpakken indruk ook niet, heb jij die printer aan de praat gekregen?  Kun jij mij tips geven? Ik heb Ubuntu 12.04
Vast bedankt,
Hans
haenem@hotmail.nl

Offline ruphoff

  • Lid
    • Uphoff en Uphoff in Nederland
Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #4 Gepost op: 2014/06/14, 15:30:02 »
Wel jullie probleem is al oud, maar wellicht heb je hier nog iets aan. Het geldt voor vrijwel alle canon printers.

- Ga naar Europese site van Canon: dus http://www.canon.eu
-Ga daar naar  Support --> Conumer producs --PIXMA (staat onder die printer) en scroll naar MP550
-Onder Slelect een Operataing system kies je lInux en als taal Engels (of Nederlands)
- Download de driver voor Debian Linux
- Je krijgt een bestand MP550_debian_driver_pack.tar

Pak dat uit, dan komen er drie archieven tevoorschijn. De drivers en 2x documentatie.
Pak deze uit: cnijfilter-mp550series-3.20-1-i386-deb.tar.gz Daar zitten en map packages en een bestand install.sh Die twee moet je zorgvuldig oplaan.

Niet in die map kijken, maar dat bestand install.sh dubbelklikken. Dan krijg je in Ubuntu de optie "uitvoeren in terminal" althans (zoiets) Doe dat. Je kunt ook zelf in de terminal naar de map gaan waar die install.sh staat en daar type je dan ./installsh (dus met de pint en de slash ervoor)
Het script vraagt om je wachtwoord (Sudo) en dan volg je de aanwijzingen. MAAAARRRRRRRRRRRRRRR.....

In (K)Ubuntu 14.04 kun je het probleem krijgen dat de installatie het vertikt omdat het package libtff4 niet wordt gevonden. Men heeft de compatibiliteit weer eens niet zeker gesteld.

Het ontbreken daarvan kun je oplossen door met Google te zoeken naar  libtiff4_3.9.7-2ubuntu1_i386.deb (J kunt het niet missen wan je krijgt een massa locaties om je oren) Download, dubbelklik voor installatie.
Daarna werkt de  boven beschreven procedure wel.

vrgr,

Ruud

Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #5 Gepost op: 2014/06/15, 14:21:26 »
Ruud,   nog even een reactie, ik heb inderdaad die drivers er op gekregen,   ( opgehaald bij Canon )  maar dan met openen via het Software centrum.      Eerst de common en dan die andere,  met het toewijzen van de Printer ging hij zoeken naar een stuurprogramma en dat werd  openprinting-gutenprint en ik heb hem maar  zijn gang laten gaan.         Alles doet het prima,  echter wanneer ik in het Software center   Canon-cnijfilter  inklik,  krijg ik een hele rij  cnijfilters te zien,   waaronder de 2 bovenstaande als geinstalleerd en dat geldt ook als ik Gutenprint inklik  voor die openprinting, staat ook als geinstalleerd.        Betekend dit nu dat al die drivers al in dat Software center zaten  ??       In Synaptic  Pakketbeheer vind ik ook  al die  drivers terug, met dezelfde natuurlijk geinstalleerd.      Begrijp ik het dus, dat je die drivers gewoon vanuit dat Software center  en/of  Synaptic Pakketbeheer kan ophalen,  of is dat daar neergezet nadat ik de  betreffende drivers had geinstalleerd  ??       Hoop op een reactie.      Vr.  gr.   Oldtimer.   ^-^   
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #6 Gepost op: 2014/06/15, 15:17:19 »
@Oldtimer, die drivers van Canon zoals die cnijfilter en scangearmp die komen daar inderdaad te staan nadat jij ze handmatig hebt geïnstalleerd.
Dus die staan niet standaard in Software Centrum of Synaptic.
Want je moet ze eventueel weer kunnen verwijderen nietwaar?
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #7 Gepost op: 2014/06/15, 16:17:40 »
Oke,  pederoco,   die ik heb geinstalleerd staan ook als zodanig aangevinkt, maar al die andere cnijfilters die niet zijn aangevinkt, zijn die dan meegekomen met de 2 nodige filters   ( common en  co ) ,  ik heb ze er niet neer gezet in het Software centrum en Pakketbeheer.   Als je dus die geinstalleerde filters desinstalleerd.  dan verdwijnen die andere filters ook. of zie ik wat over het hoofd  ??      Trouwens, nog bedankt voor de reactie.      Vr.  gr.   Oldtimer.     ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #8 Gepost op: 2014/06/15, 17:57:13 »
Voor ik verder antwoord, ik gebruik Xubuntu 14.04, maar ik denk dat het hetzelfde werkt.
Ik heb die 4 drivers van Canon van hun site gehaald. (gebruik printer MG3155)
Dat waren cnijfilter-common / mg3100series en
scangearmp-common / mg3100series
Daarbij die libtiff gedownload van de Ubuntu pagina van een eerdere versie van Ubuntu.
Dit alles heb ik geïnstalleerd via GDebi en toen mijn printer aangesloten.
Nu kan ik in Software Centrum daar niks van terugvinden maar wel zie ik die drivers terug in Synaptic.
Maar verder geen ander cnijfilter pakketten oid
Dus misschien dat jij dat wel terugziet in SC omdat je het via SC geïnstalleerd hebt.
Maar waarom die andere pakketten daar ook staan zou ik niet weten.
Hoop dat je hier wat verder mee kan.

mvg

p.s.   als je de drivers van deze site: http://www.iheartubuntu.com/2012/02/install-canon-printer-for-ubuntu-linux.html haalt krijg je misschien wel meerdere cnijfilter pakketten meegeleverd.
Dus dat gaat via een ppa

p.p.s.   ik zie dat LinuxG.net ook die ppa gebruikt en dus heb je meerdere cnijfilters op je computer staan.
Dus die je niet nodig hebt kan je eventueel verwijderen.
Succes!
« Laatst bewerkt op: 2014/06/15, 18:19:48 door pederoco »
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #9 Gepost op: 2014/06/16, 16:37:42 »
pederoco,   zo zal het inderdaad zijn dat als  je ze via het SC.  installeerd, hij er een heel pakket  cnijfilters van een heleboel andere Canon-printers bij doet.     Je kunt ze trouwens niet verwijderen in dat Pakketbeheer en dus ook niet in het SC..    Alleen installeren, ze staan mij niet in de weg, ben blij dat hij het doet, voor  dat scannen heb ik er nog niets op gegooid,  dat Simple Scan doet het prima, prima progje voor mij. de link van jou sla ik op , dus nogmaals bedankt.         Vr.  gr.   Oldtimer.     ^-^
Op een Puch, komt de tijd Terug.

Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #10 Gepost op: 2014/06/16, 16:46:01 »
Ok Oldtimer als nu alles verder naar wens is zou ik verder ook niet meer doen.
Fijn dat "alles" nu werkt.
Als je niks meer te vragen hebt mag je deze op opgelost zetten.
(Links onder het laatste bericht)
mvg,  Peter
Desktop: xubuntu 18.04.6
"No windows in the house but somehow there's more light..."
The future ain’t what it used to be.

Offline HansX

  • Lid
Re: Printer Canon MP550 niet aan de praat
« Reactie #11 Gepost op: 2014/06/17, 10:18:54 »
Goede morgen,
na tip van Oldtimer in e-mail heb ik meegekeken. Dit was ook exact mijn probleem. Heb de info van Pederoco gelezen en de reacties van Oldtimer. En hoewel een aantal zaken nog wat boven mijn pet gaan ga ik er mee aan de gang en ik ben er van overtuigd dat ik heel ver ga komen. Anders meld ik mij weer. In ieder geval hééél erg bedankt voor deze raadgevingen (en voor het mailtje) Super!
Hans