Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Externe 3,5 Sata-to-usb HD als opstartschijf  (gelezen 687 keer)

Offline pvdw

  • Lid
Externe 3,5 Sata-to-usb HD als opstartschijf
« Gepost op: 2012/09/28, 14:59:11 »
Beste forumleden,

Lijkt het volgende jullie een werkbaar idee ?  :
------------------------------------------------------

Ter beschikking :
--------------------
•   Laptop met kapotte HD, usb 2, maar jammer genoeg géén e-sata.
                     Oud wrak, maar zolang het moederbord blijft leven, hey …
                     Wil dus verder aan de laptop zelf, geen niet-te recupereren kosten doen.

•   Deze daptop start momenteel met bootable Ubuntu-usb-stick.

•   3,5” sata HD Seagate Barracuda 7200 rmp 80Gig (uit desktop met kapot moederbord )


Idee : 
-------
*   Externe sata-to-usb casing met voeding voor 3,5” HD, via usb naar laptop (heb er eentje gezien die usb 1.1, 2 én 3 compatibel is, dus handig voor toekomst)

*    Ubuntu op deze schijf installeren. Deze schijf zal verder niet voor gegevensopslag gebruikt worden : heb genoeg andere externe usb HD opslag.

*    Geeft die externe HD ooit de geest, dan kan er gewoon een ander schijfje in de case, en als het ooit op een ander machine moet, kan het met usb 3.

Extra vraag :
--------------
*  is die usb 2 snel genoeg als OS-disk ? Het enige wat er nog op die laptop gedaan wordt, is een beetje surfen, misschien eens een google documentje typen en printen,  that’s it.
Ik verlang geen vlammende snelheid.
Uiteindelijk gaat het nu via die USB stick ook …

Bedankt !
Mvg,
Piet

Offline ruujan

  • Lid
Re: Externe 3,5 Sata-to-usb HD als opstartschijf
« Reactie #1 Gepost op: 2012/09/29, 00:14:10 »
Citaat
is die usb 2 snel genoeg als OS-disk ?

Tja, dat zul je zelf moeten bepalen. Vooral bij het opstarten zal het wel langer duren dan normaal. Maar ik heb zelf ook eens een poosje zo'n disk gebruikt als rescue-disk voor Windows-machines. Het werkt in ieder geval wel.
Aan de andere kant, je kunt voor een paar tientjes ook een kleine SSD-schijf kopen. Overlijdt je laptop, dan kun je die altijd nog hergebruiken. De OCZ-schijven die ik vorig jaar gekocht heb, werden met een frame voor ombouw naar 3,5" geleverd.

Offline Ramana

  • Lid
Re: Externe 3,5 Sata-to-usb HD als opstartschijf
« Reactie #2 Gepost op: 2012/09/29, 12:15:09 »
Zoals ruujan al aangeeft is het handig om die kappotte hdd te vervangen door een SSD (b.v. een 60Gb van Samsung, een van de betere, voor 78,-).

Met USB2 gaat het ook. Dan is het handig om zoveel mogelijk op RAM te draaien, dus files waarin veel wordt geschreven (/tmp, var/log, var/tmp e.d. en de cache van firefox) te mouten op RAM, want lezen/schrijven via USB2 gaat langzaam. 

Terwijl ik dit type draait mijn snelle PC op een (langzame) externe HD via USB2 op PartedMagic. Het booten gaat uiteraard wat langzamer, maar het systeem is snel, omdat alles in RAM draait.
« Laatst bewerkt op: 2012/09/29, 12:20:53 door Ramana »