Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: foutmelding update manager  (gelezen 1138 keer)

foutmelding update manager
« Gepost op: 2008/03/21, 21:15:22 »
Goedenavond allen,

Ik wilde zojuist checken op updates en kreeg de volgende foutmelding:

W: GPG error: http://wine.budgetdedicated.com gutsy Release: De volgende ondertekeningen konden niet geverifiëerd worden omdat de publieke sleutel niet beschikbaar is: NO_PUBKEY 58403026387EE263


Weet iemand hoe ik dit oplos? En wat het betekend? Ik gebruik Ubuntu 7.10

Offline Bobbie

  • Lid
foutmelding update manager
« Reactie #1 Gepost op: 2008/03/21, 21:21:50 »
Heb je " wine" gedownload van site, terwijl hij in synaptic pakketten beheer zit.
verwijder deze en installeer deze via pakketten beheer

foutmelding update manager
« Reactie #2 Gepost op: 2008/03/21, 21:27:25 »
Om eerlijk te zijn weet ik dat niet meer. Ik had via google opgezocht hoe wine te gebruiken en ik heb hem geinstalleerd. Best kans dat ik hem gedownload had hoor. Blijkbaar was dat niet goed :(

Ben nog maar een beginner weet je.

foutmelding update manager
« Reactie #3 Gepost op: 2008/03/21, 21:37:36 »
Gedaan wat je zei. Hij liet zich niet verwijderen via Toepassingen - Instaleren/verwijderen. (kon hem niet uitvinken) Dan maar via Synaptic en opnieuw geinstalleerd, maar het probleem blijft.

Offline Bobbie

  • Lid
foutmelding update manager
« Reactie #4 Gepost op: 2008/03/21, 22:22:31 »
eerst kan je beter het pakket verwijderen, via pakketen beheer en anders via de terminal dat is (Toepassingen>Hulpmiddelen >Terminalvenster)
met het comando
sudo dpkg --remove --force-remove-reinstreq     (pakketnaam)

Dan zal er waarschijnlijk in je sources.list een regeltje staan van die betreffende http://wine.budgetdedicated.com die dan een foutmelding geeft, welke verwijdert moet worden uit die lijst dat gaat weer via de Terminal met de comando
gksudo gedit /etc/apt/sources.list
verwijder het regeltje en sla het bestand op en sluit af
Erna kan je weer Wine installeren via installen/verwijderen

foutmelding update manager
« Reactie #5 Gepost op: 2008/03/21, 22:36:21 »
Helaas, het regeltje staat er niet tussen en het probleem blijft. Ik ga zo naar bed toe, dus reacties zie ik morgen pas. Maar bedankt voor je moeite in ieder geval.

Groetjes,

Daniel

Offline Bobbie

  • Lid
foutmelding update manager
« Reactie #6 Gepost op: 2008/03/22, 08:14:39 »
Zoals je merk, zit er binnen Ubuntu de meeste software die je nodig kan hebben, in het pakketten beheer, deze zijn veilig en wanneer er een update is wordt het geinstalleerde gelijk mee geupdate, dus zoeken naar een site is niet nodig.
Wat wel handig is om eens naar de documentatie te gaan over Ubuntu, omdat het anders werkt dan Windows, uiteindelijk veel prettiger.

Helaars ben ik nog niet zo ver om je verder te helpen, mogelijk dat iemand anders je kan helpen.

gr

foutmelding update manager
« Reactie #7 Gepost op: 2008/03/22, 08:53:49 »
Hartstikke bedankt voor je hulp. Ik zoek meestal de weg van de minste weerstand (behalve in windows) dus heb ik de hap opnieuw geinstalleerd. Volgende keer beter opletten of bepaalde dingen in synaptic zitten. Ik ben een fervent windows gebruiker, maar iedereen zegt dat linux (ubuntu) makkelijk in gebruik is. Dit heb ik nog niet helemaal ontdekt, maar dit is iets waar ik me eigen in moet vastbijten.

Groetjes,

Daniel

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
foutmelding update manager
« Reactie #8 Gepost op: 2008/03/22, 11:02:03 »
Even voor de goede orde een beschrijving van wat er aan de hand was en hoe het op te lossen was.

Zoals je misschien wel hebt begrepen worden software-pakketten van de ubuntu repository (server met software-pakketten) gehaald in de meeste gevallen. Op alle pakketten zit een soort 'handtekening' waardoor je besturingssysteem weet dat het een 'veilige' pakket is. Standaard weet de besturingssysteem alleen dan software-pakketten van de Ubuntu-repository veilig zijn. Wat jij hebt gedaan is het toevoegen van een andere repository in je sources.list, namelijk de wine-repository. Je probeerde nu wine vanaf de wine-repository te installeren. Je besturingssysteem ziet dat je de wine-repository niet aan je lijst van 'veilige' repositories hebt toegevoegd en ge krijgt een waarschuwing dat dit zo is. Het was dus een waarschuwing en geen foutmelding, dus alles zou nog steeds naar behoren werken. Wat hierna nog reste was het toevoegen van de wine-repository aan je lijst veilige repositories. Dit doet ge met:
Citaat
wget -q http://wine.budgetdedicated.com/apt/387EE263.gpg -O- | sudo apt-key add -

foutmelding update manager
« Reactie #9 Gepost op: 2008/03/22, 12:17:28 »
Dat is nog eens een heldere uitleg. Ik had beter ff kunnen wachten met een herinstal. Die codes zijn een hoop hocus pocus voor mij, aangezien ik dos commandos gewend was. Is er toevallig een site met dit soort codes?

Maar in ieder geval bedankt voor je uitleg.

Offline Bobbie

  • Lid
foutmelding update manager
« Reactie #10 Gepost op: 2008/03/22, 12:31:01 »
@KIWINOTE Bedankt voor de uitleg

gr

Offline Kiwinote

  • Lid
    • Launchpad
foutmelding update manager
« Reactie #11 Gepost op: 2008/03/22, 14:31:38 »
graag gedaan, een inleiding over de terminal staat oa op http://www.ubuntu-nl.org/documentatie/gebruik/terminal/