Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: internet delen tssen ubuntu en windows  (gelezen 2885 keer)

dal

  • Gast
internet delen tssen ubuntu en windows
« Gepost op: 2008/09/16, 10:27:08 »
Hallo

Ik ben aan het proberen mijn internet connectie te laten delen tussen mijjn ubuntu en xp.  Ik ken nog ni veel van ubuntu en linux, maarik heb al wel een aantal dingen gevonden.  Ik heb firestarter geinstalleerd, en ik dcht dat ik daarmee mijn internet kon delen.
Ik krijg internet binnen via draadloos en het zou via een cross cable naar de andere pc moeten gaan. Maar als ik firestarten wil opstarten geeft hij elke keer de fout "apparaat eth0 is niet klaar"  Ik heb ook nog eth1 maar las ik via netwerkhulpmiddelen ga kjken dan zie ik dat er enkel over eth0 verkeer loopt( heel weinig) dus eth0 werkt.
Ik heb het ook al bij een vriend geprobeert die er ook wat mee bezig is maar daar is net hetzelfde probleem, du ik neem aan dat ik iets mis doe of dat ik iets vergeet

Ik hoop dat iemand me kan helpen
ps hou er rekening mee dat ik beginner ben ;-)


grts

internet delen tssen ubuntu en windows
« Reactie #1 Gepost op: 2008/09/18, 00:01:34 »
Zou een router niet makkelijker zijn? Zo duur zijn die niet meer en lijkt mij het simpelste.
Verder kan het wel als je een van de PC's server maakt, dan kan je een gewone UTP kabel gebruiken. Tja misschien kan het wel met een cross cable, tussen een Ubuntu machine en een Windows machine, ik weet helaas niet hoe. Misschien dat een van de andere forum leden dit wel weet.

Met vriendelijke groet,

Gijs
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

dal

  • Gast
internet delen tssen ubuntu en windows
« Reactie #2 Gepost op: 2008/09/18, 11:28:13 »
Hey

Ik weet dat een router veel goedkoper en makkelijker zou zijn, maar het is uiteindelijk de bedoeling dat ik internet ga verdelen op meerdere computers en dat ik het internet verkeer ook in het oog zou kunnen houden.  He tis de bedoeling dat op onze camping internet zou verdeelt worden.  Daarom was ik nu aan het proberen met 1 computer te kunnen verbinden, en als dat zou lukken dankan het uitgebreid worden.

Ik hoop dat iemand me hierbij kan helpen, ik heb al overal geocht en gegoogeld, maar ik heb nog geen oplossing gevonden

grts

internet delen tssen ubuntu en windows
« Reactie #3 Gepost op: 2008/09/18, 12:08:42 »
Tussen XP en Ubuntu is het goed te doen. Van XP naar Ubuntu pc's gaat makkelijk via Configuratiescherm -> Netwerk- en internet-verbindingen -> Een thuisnetwerk of klein bedrijfsnetwerk instellen.

Hiermee wordt een wizard gestart die dit allemaal automatisch insteld. Gewoon de vragen doorlopen ;) Na het instellen eventueel de netwerkkaart naar de andere computers instellen met een vast IP.  Hierdoor wordt voorkomen dat de andere pc of router het IP gaat toewijzen.

Andersom, van Ubuntu naar Windows machines moet ook kunnen. Ik heb dat zelf een paar jaar geleden ook gedaan. Hier staat een uitleg erover: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=111972&highlight=dhcpd

Succes ermee

Offline DarkStar

  • Lid
    • Mijn persoonlijke website
internet delen tssen ubuntu en windows
« Reactie #4 Gepost op: 2008/09/18, 13:26:52 »
Riny, ik begrijp wat je wil doen, maar tenzij je met een DHCP-server of statische IP adressen wil werken kan je niet zonder router.
En het internetverkeer in het oog houden kan je veel beter met een proxy-server of een firewall, want ik zie niet zo direct in hoe je dat wil gaan doen met één PC die gewoon de internetverbinding forward naar een 2e netwerkkaart.

° Bezoek mijn blog Digital (in)Sanity °