Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: kernel update  (gelezen 4059 keer)

kernel update
« Reactie #25 Gepost op: 2008/10/25, 01:18:47 »
Nu we het er toch over hebben, als je in synaptics zoekt op linux-image, dan krijg je een hele lijst met software, beginnend met alsa-base. Veruit het meeste is niet aangevinkt en dat zal wel zo horen. Toch vraag ik me af waarom die lange lijst er dan in staat?
Als je b.v. op linux-image-2.6-24-21-virtual klikt, dan krijg je de mededeling dat je beter het linux-virtual meta package kunt installeren, tenminste als je er zeker van wilt zijn dat upgrades correct werken en dat ook de ondersteunende pakketten geïnstalleerd worden. Nu, wie wil dat niet? Alleen dat pakket linux-virtual meta-package is in synaptics nergens te vinden.

Offline Dave

  • Lid
kernel update
« Reactie #26 Gepost op: 2008/10/25, 01:42:26 »
er staan images en aanverwanten in die lijst voor verschillende soorten computers.
Daar ontkom je niet aan.

kernel update
« Reactie #27 Gepost op: 2008/10/25, 02:08:21 »
Maar waarom is dat linux-virtual meta package dan onvindbaar als het zo nuttig is? Of is het in een ander pakket opgenomen dat wel geïnstalleerd is?

kernel update
« Reactie #28 Gepost op: 2008/10/25, 03:11:59 »
Herman,
Vanaf dat je ongeveer weet wat je zoekt, kun je best je zoektocht beperken tot "zoeken op naam", dan is de lijst meteen al een stuk korter en gaat het zoeken ook sneller.

Als ik dan "linux virtual" (zonder "") intik in het zoekveld, is de lijst ongeveer één pagina lang en staat er onderaan het meta-pakket "linux-virtual".  Dat heeft dus geen "meta" in de naam, wel in de beschrijving...
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...

coomast

  • Gast
kernel update
« Reactie #29 Gepost op: 2008/10/25, 20:23:28 »
Citaat van: Prosper
Een vrij radicale manier om één en ander (waarschijnlijk) in orde te brengen, is om eerst handmatig je menu.lst te hernoemen (wissen is géén goed idee) en om dan nogmaals update-grub uit te voeren. Zet vervolgens je computer zeker NIET uit en post die hier ter controle.  Als iedereen zegt dat ie goed zit, kun je proberen om te herstarten...
Lukt dat niet omdat er toch fouten in zaten die niemand gezien heeft, dan zal je moeten opstarten met een liveCD en handmatig de oude menu.lst moeten terugzetten.sudo mv /boot/grub/menu.lst /boot/grub/menu.lst_old
sudo update-grub
Staat er je kernel 21 in, dan stopt het hier.
Moet je opstarten met een liveCD, dan open je daar een terminal en doe je iets als sudo mv /boot/grub/menu.lst_old /boot/grub/menu.lstVerifieer wel dat je op de harde schijf zit en niet in het bestandssysteem van de CD (weet niet of dat laatste kan, maar bij zulke commando's denk je altijd beter drie keer na...)
Ik had ook het probleem dat in menu.lst de nieuwe versie 21 niet zichtbaar was na de upgrade. Door dit te volgen en een kleine aanpassing te doen om ook het windows gedeelte zichtbaar te krijgen was alles OK.
Hartelijk dank hiervoor.

Coomast

kernel update
« Reactie #30 Gepost op: 2008/10/25, 20:31:56 »
Dat is bij mij ook zo, dat ie er niet in staat.

Gewoon het stukje van kernel 19 in menu.lst en het stukje met de recovery mode kopieren en plakken boven het stuk van 19. Dan alle cijfers met 19 van het gekopieerde stuk vervangen door 21 et voila.

kernel update
« Reactie #31 Gepost op: 2008/10/26, 04:37:22 »
Coomast,

kun jij je nog herinneren of je tijdens het installeren van de updates waarin die nieuwe kernel zat, de vraag hebt gekregen wat er moest gebeuren met je menu.lst ?
Normaal krijg je de keuze: nieuwe maken, oude behouden, verschillen naast elkaar laten zien.
Of behoor jij tot die (misschien uitgebreide) categorie van gebruikers die het terminalvenster niet openklappen tijdens het installeren van updates ?  En komt er in dat geval geen Zenity-waarschuwingsvenstertje ?  Of staat er misschien toch een tijdslimiet op het kunnen antwoorden op deze keuze ?
Ik weet dat jij waarschijnlijk niet alle antwoorden hebt, maar er is een onderwerp geweest van Pjotr dat geleid heeft tot een bugmelding en dan de aanpassing dat je nu de keuze krijgt....
Overigens ben ik blij dat je iets aan mijn bijdrage had :)

Vistaus,
dat van dat knippen en plakken is ook OK, maar dan heeft hij het gegarandeerd terug vlaggen bij de volgende update (denk ik toch).  Daarom dat ik eerst dit voorstelde, met het gedacht aan knippen en plakken als volgende mogelijkheid.
Omwille van de besparingen hebben ze het licht aan het eind van de tunnel ook uitgedaan...