Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Map- en bestandsrechten in Ubuntu server 8.04LTS  (gelezen 1425 keer)

Offline rytec

  • Lid
Map- en bestandsrechten in Ubuntu server 8.04LTS
« Gepost op: 2009/01/22, 11:06:58 »
Op deze server heb ik samba draaien en daar heb ik een dataschijf onder /media staan. Hierop heb ik diverse mappen met documenten, foto's, etc staan.
Als ik die mappen bekijk met ls -al dan zie ik dat die onder de gebruiker root en groep root vallen met volgende eigenschappen :
drwxrwxrwx 25 root   root     4096 2009-01-20 10:50 Documenten

Als ik nu vanaf m'n windows pc met gebruiker rhe (deze gebruiker is ook toegevoegd aan de accounts op de ubuntu server met zelfde wachtwoord) daar een map aanmaak dan zie ik met ls -al dat die map onder rhe valt, zie eigenschappen :
drwxr-xr-x  2 rhe    rhe      4096 2009-01-22 11:01 Testmap1

Hierin kan ik perfect alles in opslaan, bewerken, etc maar indien ik dit met een andere windows pc wil openen, dus ook andere gebruikersnaam in hetzelfde netwerk dan is het alleen lezen.
Omgekeerd hetzelfde, als ik met die account en die pc dan een map aanmaak krijg ik volgende eigenschappen te zien :
drwxr-xr-x  2 nobody nogroup  4096 2009-01-20 10:28 Mediamanager
terwijl ik wel ook die zelfde account met wachtwoord heb toegevoegd in ubuntu.

Mijn vragen zijn nu :
- hoe komt het dat ubuntu de account rhe wel herkent als ik op die schijf iets aanmaak en niet met die andere account?
- hoe kan ik de rechten op die schijf zodanig instellen dat iedereen daar mag lezen, schrijven, uitvoeren ongeacht wie de mappen of bestanden aanmaakt?

bedankt.



Offline rja

  • Lid
Re: Map- en bestandsrechten in Ubuntu server 8.04LTS
« Reactie #1 Gepost op: 2009/01/26, 16:24:22 »
Bestaat die andere user wel in samba ? Die kun je via smbpasswd toevoegen. man smbpaswd.

Daarnaast zul je rechten moet toekennen in de die directortory bijvoorbeeld chmod 777 doen om alle gebruikers recht te geven. Of een groep maken en die rechten geven in die directory. man chmod

Hier documentatie over Samba.

https://help.ubuntu.com/community/SettingUpSamba

Daarnaast heeft Samba ook eigen create mask als er een directory of file wordt aangemaakt
Zie : http://www.cyberciti.biz/tips/how-do-i-set-permissions-to-samba-shares.html

Daarnaast zou ik Swat installeren, dat kun je zulke dingen veel makkelijker instellen, wordt ook uitgelegd in die documentatie.