Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?  (gelezen 743 keer)

Offline jos34

  • Lid
https://blog.desdelinux.net/nl/como-recuperar-espacio-en-disco-en-linux/

Maak gereserveerde ruimte vrij op ext3 ext4-bestandssystemen:

Standaard is 5% van de schijfruimte gereserveerd voor de "supergebruiker". Dit kan echter resulteren in een enorme hoeveelheid verspilde schijfruimte, vooral op machines die slechts één gebruiker gebruiken.

Deze waarde kan worden gewijzigd in gedemonteerde eenheden. Dus het eerste dat we moeten doen, is het apparaat demonteren dat we willen reinigen:

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #1 Gepost op: 2021/03/27, 00:00:47 »
Rootprocessen moeten altijd doorgang kunnen vinden. Vandaar. Maar 5 % is wel veel, zeker op moderne harde schijven met enorm veel ruimte. Dus maak er op een grote schijf 1 % van of zo....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #2 Gepost op: 2021/03/27, 00:04:46 »
Een andere reden waarom ruimte wordt geblokkeerd, is het reduceren van bestandsfragmentatie. Ook die reden is minder belangrijk geworden omdat ext4 nog een stuk beter is is het voorkomen van bestandsfragmentatie dan ext3 zonder die nood aan vrije reserveruimte: https://listman.redhat.com/archives/ext3-users/2009-January/msg00026.html

Offline aartje

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #3 Gepost op: 2021/03/27, 09:07:48 »
Sorry hoor, maar ik snap die drukte over "verspilde" diskruimte niet. Wat kost diskruimte
nou nog tegenwoordig, we praten over "dubbeltjes". En wil je soms niet dat een filesysteem
"rocksolid" is, dus nauwelijks kapot te krijgen is dmv hardwarestoringen ?

Ik herinner me dat er ooit eens werd gezeurd over verspilling van diskruimte als je kde-applicaties
onder gnome gebruikte omdat er 300 MB aan KDE-libraries werden ge-installeerd.
Tjonge, jonge , je praat dan wel over zo'n 3 cent aan HD-ruimte......

Offline aartje

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #4 Gepost op: 2021/03/27, 09:11:12 »

Deze waarde kan worden gewijzigd in gedemonteerde eenheden. Dus het eerste dat we moeten doen, is het apparaat demonteren dat we willen reinigen:
Hier snap ik dus niets van....

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #5 Gepost op: 2021/03/27, 09:15:32 »
Sorry hoor, maar ik snap die drukte over "verspilde" diskruimte niet.
Lijkt me nu niet zo een drukte. Die reservatie van 5% is één van die archaïsche gebruiken van toen harde schijven 30 megabyte groot waren. Op een systeempartitie zou ik daar niet aan raken, maar op een grote harde schijf die voor archiefdoeleinden gebruikt wordt (daar beweegt niet veel) zou ik niet aarzelen die zeer sterk naar beneden te brengen.

Dat laatste stukje moet een copy paste per abuis zijn geweest van iets anders, inderdaad  ;)

Offline aartje

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #6 Gepost op: 2021/03/27, 09:29:02 »
Sorry hoor, maar ik snap die drukte over "verspilde" diskruimte niet.
Op een systeempartitie zou ik daar niet aan raken, maar op een grote harde schijf die voor archiefdoeleinden gebruikt wordt (daar beweegt niet veel) zou ik niet aarzelen die zeer sterk naar beneden te brengen.

Als je het hebt over fileservers met vele terabytes dan heb je een heel ander verhaal, dan beveilig je die
data ook door RAID-configuraties toe te passen van meerder disken waarbij een disk gewoon kapot
kan gaan zonder dat je er veel last van hebt. Maar een goed backupsysteem is het belangrijkste
(en soms het duurste). Voor mensen thuis raad ik het af om te gaan zitten sleutelen aan de parameters
van je filesysteem, die paar euro verschil vallen in het niet bij de ellende die je hebt als je filesysteem
niet meer te herstellen is en je geen goede backup hebt.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #7 Gepost op: 2021/03/27, 10:19:43 »
Een goede backup heb je zowieso als gewone gebruiker. Anders speelt het geen rol of je nu wel dan niet aan je harde schijven zit te sleutelen. Ik vond het maar al te handig de aankoop van een nieuwe harde schijf ruime tijd te kunnen uitstellen door enkele tientallen GB aan ruimte in te winnen.

Offline nieuwbie

  • Lid
Re: Waarom wordt er standaard schijfruimte gereserveerd voor de super user?
« Reactie #8 Gepost op: 2021/03/29, 17:12:39 »

Deze waarde kan worden gewijzigd in gedemonteerde eenheden. Dus het eerste dat we moeten doen, is het apparaat demonteren dat we willen reinigen:
Hier snap ik dus niets van....

Dat heb je met die 'handige' machinevertalingen. Het gaat om een ge-unmounte schijf neem ik aan. Brakke vertaling uit het Spaans.
Clevo CJ70CU i7 16GB Ubuntu Unity 22.04; HP Compaq Presario CQ57 i3 4 GB Ubuntu Unity 20.04; HP Elitebook 6930p Core2 Duo 2GB Mint Cinnamon 20; HP 6830s Core2 Duo Xubuntu 20.04; HP nc6120 Pentium M 2GB MX-21