Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: apt-get vs aptitude  (gelezen 1140 keer)

Offline petervs

  • Lid
apt-get vs aptitude
« Gepost op: 2008/11/09, 12:30:54 »
Ik vind aptitude erg handig met de optie show. Bijv. "aptitude show k3b" geeft de afhankelijkheden aan, maar ook de suggesties en aanbevelingen. Tot nu toe gebruik ik apt-get, maar maakt het wat uit of je altijd apt-get gebruikt of aptitude? Is de een beter dan de ander?
Ubuntu MATE 16.04

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
apt-get vs aptitude
« Reactie #1 Gepost op: 2008/11/09, 12:44:54 »
Het maakt niet echt veel uit. Aptitude is wel beter dan apt-get, omdat het de dependency's die mee geïnstalleerd worden kan onthouden. Bij het verwijderen van programma's kan hij de dependency's die eerder mee kwamen weer verwijderen.
Dat doet apt-get niet. (In ieder geval niet automatisch).

Die show optie zit ook in apt-cache trouwens, al is aptitude minder tikwerk als je de tabknop gebruikt ;)

Offline siegi

  • Lid
apt-get vs aptitude
« Reactie #2 Gepost op: 2008/11/09, 12:57:32 »
Doet apt dat sinds kort ook niet automatisch?
Met apt-get autoremove worden pakketjes verwijderd die mee met als dependency geinstalleerd werden en waarvan het programma verwijderd is.

Ik gebruik nog steeds apt uit gewoonte :)

Offline petervs

  • Lid
apt-get vs aptitude
« Reactie #3 Gepost op: 2008/11/09, 12:58:23 »
oke Johan, bedankt,de volgende keer stap ik over op aptitude.
Ubuntu MATE 16.04

Offline petervs

  • Lid
apt-get vs aptitude
« Reactie #4 Gepost op: 2008/11/09, 13:07:15 »
siegi: dus apt-get wordt nog steeds aangepast

als aptitude nu bij verwijdering de afhankelijkheden die toen zijn meegeïnstallerd ook verwijderd, maar toch nodig is bij 'n ander pakketje wat je later hebt geïnstalleerd, blijft het dan wel staan?
Ubuntu MATE 16.04

Offline siegi

  • Lid
apt-get vs aptitude
« Reactie #5 Gepost op: 2008/11/09, 13:17:29 »
Normaal worden die dan niet verwijderd. Want er zijn nog programma's geinstalleerd die afhankelijk zijn van dat pakket.