Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: probleem grub met nieuwe HDD  (gelezen 7427 keer)

probleem grub met nieuwe HDD
« Gepost op: 2010/08/15, 15:35:34 »

Hallo iedereen,

Recent 2dehands oudere laptop gekocht: Asus L5800C -> Intel Pentium 4 2.8 GHz, 512 MB RAM DDR
Harde schijf was kapot (Hitachi 40Gb ATA/IDE) dus nieuwe gekocht:  2.5 Notebook HDD 160GB ATA 8MB 5400rpm WESTERN DIGITAL Scorpio (WD1600BEVE)

In afwachting van de levering van die schijf heeft de laptop puppy linux gedraaid.
Nu die nieuwe schijf erin zit, wilde ik graag ubuntu studio installeren. Dat lukt vlotjes tot bij het rebooten waar ik volgende foutmelding krijg
GRUB loading

error: out of disk.
grub rescue>


Zelfde probleem bij Ubuntu 10.04 en Ubuntu 9.10
Na lang google'n en vanalles uitproberen, is mijn probleem nog steeds niet opgelost en bouwen de frustraties der onwetendheid zich traag maar zeker op.
Ik kan alleen nog maar bedenken dat de oude bios een probleem heeft met de nieuwe HDD maar heb er geen idee van wat ik hier mee aan moet vangen.

Iemand die mij hier kan/wil bij helpen?



Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #1 Gepost op: 2010/08/15, 16:36:52 »
Kan je in de BIOS kijken of de harde schijf herkent wordt? Heb je ook eerst met de live-cd geprobeerd of alles gezien wordt?
Probeer ook nog de GRUB te herstellen. http://wiki.ubuntu-nl.org/community/Grub2#HerstelGrub2meteenLiveCD
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 16:42:12 door Gijsbert »
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Offline Pjotr

  • Lid
    • Makkelijke Linuxtips
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #2 Gepost op: 2010/08/15, 16:41:12 »
Zou inderdaad aan het BIOS kunnen liggen... Schijf te groot of zo. Wat vermeldt het BIOS over de nieuwe schijf?

Overweeg eens een BIOS-flits:
http://sites.google.com/site/computertip/biosflitsen

---toevoeging: Gijsbert is me net voor.  :P

Offline Drummies

  • Lid
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #3 Gepost op: 2010/08/15, 16:47:08 »
Gestopt als aktief Forumlid 17/10/2011

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #4 Gepost op: 2010/08/15, 17:09:34 »
Garnaalstraat,

Ik neem aan dat je BIOS de hd herkent anders kon je geen installatie uitvoeren.
Het beste is toch even controleren hoe je HD wordt herkent.

Mocht het zo zijn dat alles klopt...
Dan tijdens het installeren, kiezen voor de partitie's handmattig aan te maken.
En in deze volgorde:
/dev/sda1 - de eerste partitie - 150 MB - koppellen (mounten) als /boot <- heel belangrijk

/dev/sda2 - 15 Gig ongeveer - koppellen als / (de root partitie).
/dev/sda3 - Extended - de rest van je HD

/dev/sda5 - 1 Gig - swap partititie
/dev/sda6 - de rest - koppellen als /home (dit wordt dan je home-partitie)


Het is niet gezegd dat het gaat werken, de oude truk op de boot-partitie op de eerste 1024 cylinders te zetten.
Maar 9 op 10 werkt het.
« Laatst bewerkt op: 2010/08/15, 17:16:24 door MauRice2 »
MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #5 Gepost op: 2010/08/15, 18:50:37 »

Alvast bedankt voor de voorstellen!
Bios herkent de harde schijf idd dus 'k had zelf ook al gedacht dat een bios upgrade het probleem wel zou kunnen verhelpen. 'k vond dat echter nogal een ingrijpende oplossing en omdat ik dat nog nooit heb gedaan, wil ik eerst zeker weten of dat wel zal helpen.

Toch eerst nog eens het voorstel van MauRice2, Gijsbert en Drummies uitproberen.


Offline heir4c

  • Lid
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #6 Gepost op: 2010/08/15, 19:03:05 »
Ik heb net ook zo iets voor. Heb twee harde schijven van 40 en 80 GB tweedehands gekocht en hij wil wel installeren maar daarna kan hij niet booten omdat de 'bootdisk' niet aanwezig is, zo word gemeld. Is op een comp met een Pentium ll. (heb er nu twee andere inzitten van 15 en 20 GB en dat werkt wel. Dus blijkbaar kan hij niet meer aan dan 32GB. (Dit kan je beperken schijnt het met twee jumpers te gebruiken, volgens instructies op de schijven)
Dus ik denk dat de optie van MauRice2 zal werken met die aparte /boot partitie. Had er zelf niet meer aan gedacht.
Ga het nog wel eens proberen één van de komende dagen.
Bedankt om me eraan te herinneren MauRice2

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #7 Gepost op: 2010/08/16, 09:23:33 »
1) GRUB herstellen heeft het probleem niet opgelost

2) MauRice2:  kan je nog wat meer details geven? Wat is bv. het verschil tss primary en logical types?

/dev/sda1 - de eerste partitie - 150 MB - koppellen (mounten) als /boot <- heel belangrijk
in ext3 of iets anders??

/dev/sda2 - 15 Gig ongeveer - koppellen als / (de root partitie).
in ext3?? wordt ook automatisch sda5 bij mij maar veronderstel dat dat geen prob is

/dev/sda3 - Extended - de rest van je HD
waarin verschilt deze partitie dan van de /home? (in jouw voorstel sda6)

/dev/sda5 - 1 Gig - swap partititie
'k veronderstel dat die sowieso op het einde van de schijf komt te staan?

/dev/sda6 - de rest - koppellen als /home (dit wordt dan je home-partitie)


Kan ik dan de grub in de MBR installen?

Alleszins mijn poging geeft als resultaat error: out of disk - geen grub loading of grub rescue meer.
'k zie de logica effe nimeer :|

Offline heir4c

  • Lid
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #8 Gepost op: 2010/08/16, 10:34:13 »
Er kunnen maar 4 primaire partities op de harde schijf aangemaakt worden. Maar door een extended partitie aan te maken kan je daarin meerdere logische paritities aanmaken. sda3 in jouw lijst hierboven is dus de benaming van de extended partitie die de logische partities sda5 en sda6 bevat, meer niet, het is dus de som van alle logische partities.

Wat de ext3 betreft. Voor /boot /home enzo kan je ext3 gebruiken. Voor / kies je ext4 (met ext3 zal het ook werken hoor, ext4 is een uitbreiding van ext3, technische details moet ik je onthouden, daar ken ik te weinig van om je een degelijke uitleg te geven, zoek dat gewoon eens op het internet op, veel informatie is daar te vinden).

Maak eerst de sda1 aan voor de /boot partitie. De Grootte dus kiezen vanaf het begin van de schijf. Kies voor 'primair'.

Daar je zegt dat de / partitie die je aanmaakt onmiddelijk een logische word wil dit zeggen dat dat zo aangeduid stond tijdens het instellen.
Wanneer je dus op de vrije ruimte een nieuwe partitie wil aanmaken krijg je een venstertje te zien waar je de grootte kan instellen. Daar staat ook de keuze voor 'primaire' of 'logische'. Je kiest hier dus voor primaire. Dan blijft/word het de sda2.
Dat het de sda5 word is dus omdat de keuze op 'logische' stond en de partities in een extended partities worden dan genummerd vanaf 5 ook al heb je nog geen sda4.

Maak nadat je de / partitie hebt aangemaakt de ''swap aan of eerst de '/home' (zodat de swap aan het einde van de schijf komt)
Daar kies je dan wel voor 'logische' en dan word dat dus automatisch sda5 en sda6.
Bij de swap zal je geen keuze hebben voor het koppelpunt (of voor formatteren) dat gebeurd automatisch.

Zo zou het goed moeten gaan.

Succes!

Met vriendelijke groet,
heir4c

Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #9 Gepost op: 2010/08/16, 17:43:29 »
.......
/dev/sda3 - Extended - de rest van je HD
waarin verschilt deze partitie dan van de /home? (in jouw voorstel sda6)

/dev/sda5 - 1 Gig - swap partititie
'k veronderstel dat die sowieso op het einde van de schijf komt te staan?
.....

Een betere uitleg dan die van Heir4C kan ik het niet geven.

Waar je precies de swap-partitie zet, volgens mij mag dat niet uitmaken.
Andere beweren, als je deze helemaal vooraan zet, je snelheid wint.
Zo gezegd je heb een kleinere zoektijd, zoekpad ten op zichten van in het midden of achteraan.

In theorie mag je met Linux de meest vreemde partitie-indeling maken.
Vanuit gaande wat kan. Maximaal 4 primaire partitie's, het zal opstarten.

In uw geval ligt het anders.
Je heb een klein probleem. Ondanks dat je HD wordt herkent in je BIOS het wil daarvan niet opstarten.
Nu is er een heel oude 'truk', stamt uit den tijd dat Linux wel problemen had met opstarten op grote HD's.
En die 'truk' is: Een aparte boot-partitie, primaire en vooraan maken die niet grote is 1024 cylinders.
Komt op neer, niet groter dan 512 MB. Vandaar dat deze niet groter wordt gemaakt dan 100 a 150 MB.

Eens Linux is opgestart, trekt het niks van aan wat er in de BIOS staat wat betreft de HD indeling. LBA, CHS en dergelijke.


MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #10 Gepost op: 2010/08/18, 20:25:50 »
Partities zijn eindelijk gelukt :) en systeem doet poging om te booten maar loopt vast bij
* Preparing files need to boot...     [ok]
* Preparing restricted drivers...      [ok]
* Setting the system clock
* Starting basic networking...

Iemand die hier iets in ziet?

Offline heir4c

  • Lid
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #11 Gepost op: 2010/08/19, 14:58:18 »
Hij stopt dus op de networking en daar blijft hij staan?
Zit er een kabel aangesloten voor internet of is het draadloos? Als je draadloos hebt, plug dan even een kabel in voor het internet.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #12 Gepost op: 2010/08/19, 15:09:42 »

Yeps

Ik weet eigenlijk niet meer goed wat ik in de installatieprocedure daarmee heb gedaan:
- ofwel heb ik aangeduid om nog geen netwerk in te stellen
- ofwel heb ik snel even het kabeltje van de powerlan adapter van mijn andere laptop ingestoken tijdens de installatie en het netwerk automatisch laten configureren.

Jij denkt dat hij zal opstarten als de netwerkkabel is aangesloten?
Is het niet een beetje vreemd dat een systeem reeds internetverbinding moet hebben gewoon om te kunnen opstarten?

Offline heir4c

  • Lid
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #13 Gepost op: 2010/08/19, 15:40:17 »
Weet het eigenlijk niet, is maar een suggestie. Hij heeft dat normaal gezien niet nodig maar ja je kan nooit weten in verband met de eerste opstart. Zal daar in het vervolg zelf eens op letten en uittesten of hij het doet zonder internet aansluiting als ik na een nieuwe install herstart. Lijkt me inderdaad vreemd.
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #14 Gepost op: 2010/08/19, 19:16:39 »

mmm, bedankt voor je moeite, maar hij blijft nog steeds op hetzelfde punt hangen

'k heb eerlijk gezegd geen idee meer wat ik nog kan doen

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #15 Gepost op: 2010/08/19, 19:53:11 »
Je ziet het grub menu na de BIOS, toch? Kan je eens proberen om van de recovery op te starten? Dit is de tweede regel in het grub menu, dit staat er ook achter. Zorg dat je de internet kabel erin hebt, je komt dan bij een keuze menu, kies hier de optie om de pakketen te repareren. Hierna weer opstarten op de normale manier. Lukt het nu wel?
In der Beschränkung zeigt sich der Meister.

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #16 Gepost op: 2010/08/19, 20:35:34 »
Partities zijn eindelijk gelukt :) en systeem doet poging om te booten maar loopt vast bij
* Preparing files need to boot...     [ok]
* Preparing restricted drivers...      [ok]
* Setting the system clock
* Starting basic networking...

Iemand die hier iets in ziet?

Garnaalstraat,

Tja....Vreemd.

Het probleem verlegt zich...
We zijn al voorbij de BIOS en GRUB...

Nu we in het opstarten van laptop zijn beland ... krijgen we dit.
In mijn verleden van opstart-problemen heb iets dergelijks nog niet meegemaakt.
Normaal gezien, mocht je geen netwerk verbinding tot stand komen, is er een 'time-out'.
Hoelang precies, dat moet ik je schuldig blijven.
In iederen geval geen minuten lang. Daarna gaat het gewoon verder.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #17 Gepost op: 2010/08/19, 21:30:39 »
Heej mannen,

Vreemd is het inderdaad (ik zal wsl wel nog ergens iets hebben mis gedaan) maar goed nieuws, heb voor de zoveelste keer een live cd gedownload/gecheckt/gebrand/gecontroleerd en jawel, ubuntu 9.10 raakt én geinstalleerd én opgestart! (Zonder internetkabel btw :p)
Hierbij dan ook mijn oprechte dank voor de assistentie!

1 resterende issue: bureaublad is volledig zwart en daar valt blijkbaar niks aan te veranderen (ik heb het als ubuntu newbie alleszins toch nog niet ontdekt).
edit: beetje opzoekwerk heeft het probleem verholpen: visual effects uitgeschakeld

@ Gijsbert: recovery heeft niet geholpen
« Laatst bewerkt op: 2010/08/19, 21:40:23 door garnaalstraat »

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #18 Gepost op: 2010/08/19, 21:36:28 »

Heej mannen,

Vreemd is het inderdaad (ik zal wsl wel nog ergens iets hebben mis gedaan) maar goed nieuws, heb voor de zoveelste keer een live cd gedownload/gecheckt/gebrand/gecontroleerd en jawel, ubuntu 9.10 raakt én geinstalleerd én opgestart! (Zonder internetkabel btw :p)
Hierbij dan ook mijn oprechte dank voor de assistentie!

1 resterende issue: bureaublad is volledig zwart en daar valt blijkbaar niks aan te veranderen (ik heb het als ubuntu newbie alleszins toch nog niet ontdekt).

@ Gijsbert: recovery heeft niet geholpen

Garnaalsraat,

Wel benieuwd...
Is het met of zonder de aparte boot-partitie van 100 a 150 MB.

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #19 Gepost op: 2010/08/19, 21:42:51 »

Heej mannen,

Vreemd is het inderdaad (ik zal wsl wel nog ergens iets hebben mis gedaan) maar goed nieuws, heb voor de zoveelste keer een live cd gedownload/gecheckt/gebrand/gecontroleerd en jawel, ubuntu 9.10 raakt én geinstalleerd én opgestart! (Zonder internetkabel btw :p)
Hierbij dan ook mijn oprechte dank voor de assistentie!

1 resterende issue: bureaublad is volledig zwart en daar valt blijkbaar niks aan te veranderen (ik heb het als ubuntu newbie alleszins toch nog niet ontdekt).

@ Gijsbert: recovery heeft niet geholpen

Garnaalsraat,

Wel benieuwd...
Is het met of zonder de aparte boot-partitie van 100 a 150 MB.



Ere wie eer toekomt: met de bootpartitie van 150 MB :) Eigenlijk volledig volgens de door u voorgestelde partitietabel :)

Offline heir4c

  • Lid
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #20 Gepost op: 2010/08/20, 21:32:34 »
1 resterende issue: bureaublad is volledig zwart en daar valt blijkbaar niks aan te veranderen (ik heb het als ubuntu newbie alleszins toch nog niet ontdekt).
edit: beetje opzoekwerk heeft het probleem verholpen: visual effects uitgeschakeld

Kijk eens via Systeem>Beheer>Stuurprogramma's of er daar een driver aangegeven staat. Is dit zo, dan deze aanvinken en eens uittesten of het werkt.
Welke grafische kaart heb je trouwens?

Ter info:
Om al je hardware te weten kan je het programma: hardinfo of sysinfo installeren.
Via de terminal, Synaptic of UbuntuSoftwareCenter.
Via de terminal kan je ook een html bestand aanmaken van je hardware. Open een terminal (via Toepassingen>Hulpmiddelen>Terminal  of via Ctrl+Alt+T) en tik het volgende:
sudo lshw -html > hardware.htmlEn druk Enter.
Wachtwoord word gevraagd, je zal niets zien, ook geen sterretjes, dat is normaal. Je moet dus je wachtwoord 'blind' intypen.
Laat de computer even zijn werk doen en als je de prompt weer ziet, sluit dan de terminal. (exit intypen of het venster sluiten)
Ga nu naar je Persoonlijke Map en daar zul je een bestand vinden met de naam: hardware.html
Als je hier op dubbelklikt zal het openen in FireFox (of een ander browser naar gelang welke je hebt, default dus FireFox)
Nu zie je een lijst met je hardware.

Hardinfo kan je ook via de terminal installeren en dan tik je in:
sudo apt-get install hardinfoEnter, wachtwoord enz...
Daarna vind je het onder Toepassingen>Systeemgereedschap>System Profiler and Benchmark.

« Laatst bewerkt op: 2010/08/20, 21:40:12 door heir4c »
Tip: https://makkelijkelinuxtips.blogspot.com/p/1.html en http://wiki.ubuntu-nl.org/   Upload-site:http://imgur.com/
be Open be Free be Ubuntu

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #21 Gepost op: 2010/08/21, 00:35:17 »
heej heir4c,

bedankt voor je hulp maar probleem werd reeds verholpen gwn door visual effects uit te schakelen.
Had het ge-edit in mijn oorspronkelijk bericht maar is misschien niet goed doorgekomen.

Systeem werkt volledig intussen dus alle probs van de baan :)

Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #22 Gepost op: 2010/08/21, 08:17:27 »
heej heir4c,

bedankt voor je hulp maar probleem werd reeds verholpen gwn door visual effects uit te schakelen.
Had het ge-edit in mijn oorspronkelijk bericht maar is misschien niet goed doorgekomen.

Systeem werkt volledig intussen dus alle probs van de baan :)

Garnaalstraat,

Ben blij dat het allemaal werkt.
Die 'Visual Effects' is toch maar een gadget.
Wel eentje om mee te stoefen.

Als ik de spec's, gevonden op het net, van je Asus L5800C op na lees..
Zal er een ATi Radeon Mobility VGA kaart erin zitten.
Hiermee moet die 'Visual Effects' toch aan de praat te krijgen.

VB:
Op mijn DeLL Latitude C610, nog veel lager in spec's, draai de 'Visual Effects' volledige.
En ja, ik stoef er mee..

MvG,
MauRice
Registered Linux user: 473556

FrSu

  • Gast
Re: probleem grub met nieuwe HDD
« Reactie #23 Gepost op: 2010/08/21, 08:27:46 »
Het lijkt me toch verstandig om verbinding te maken met internet om de updates binnen te halen. Kan het alleen maar beter van worden. ;)