Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Thunderbird en Iphone  (gelezen 3783 keer)

Offline lin10

  • Lid
Thunderbird en Iphone
« Gepost op: 2012/04/25, 16:47:20 »
Ik had het goed voor elkaar met Evolution. Agenda, gmail, Iphone over kon ik mijn agenda raadplegen.
Nu heb ik een nieuwe Ubuntu geïnstalleerd en heb nu Thunderbird als mailprogramma.
Ik heb gezocht en gevonden dat ik lightning voor mijn agenda nodig had, is gelukt.

Hoe krijg ik nu mijn afspraken die op mijn Iphone en in mijn gmail staan ook in mijn Thunderbird agenda?
Alvast bedankt voor de hulp.
groetjes
Linda

Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #1 Gepost op: 2012/04/25, 16:58:43 »
Hallo Linda,

Dat kan op twee verschillende manieren. Je kunt je agenda's via CalDAV toevoegen. Dat werkt echter niet optimaal is mijn ervaring. Synct niet altijd (goed).

Beter is om de "Provider for Googel calendar" addon in Thunderbird te installeren. Na installatie (en herstart) kun je via Bestnd, Nieuw Agenda een Google agenda toevoegen. Is een aparte (extra) optie die je dan krijgt.

Heb het zelf geruime tijd gebruikt, werkt prima.

Een kanttekening: als je veel verschillende Google agenda's toevoegt of een met veel afspraken dan wordt Thunderbird wel traag.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #2 Gepost op: 2012/04/25, 17:43:39 »
Onlangs ben ik van Provider for google Calendar overgestapt op Caldav, omdat er problemen waren: thunderbird "bevroor". Tot nu toe loopt het goed met caldav.

Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #3 Gepost op: 2012/04/25, 20:54:38 »
Onlangs ben ik van Provider for google Calendar overgestapt op Caldav, omdat er problemen waren: thunderbird "bevroor". Tot nu toe loopt het goed met caldav.

OK. Blijkbaar is CalDAV voor Google verbetert. Was destijds nog in testfase.

Hier kun je lezen hoe het werkt: https://support.google.com/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer=99358#sunbird
Staat Sunbird maar voor Lightning werkt het hetzelfde.
« Laatst bewerkt op: 2012/04/25, 20:56:19 door DirkJan »

Offline lin10

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #4 Gepost op: 2012/04/26, 13:33:03 »
Via de link heb ik gedaan wat er staat.
Als ik op mijn Iphone CalDAV account aanmaak krijg ik de melding "account kan niet worden aangemaakt. Er bestaat al een identieke CalDAV-account".
Wat moet ik nu verder doen?

Ik heb op mijn Iphone en in mijn gmail al mijn afspraken al staan, nu wil ik ze te voorschijn krijgen in Thunderbird.

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #5 Gepost op: 2012/04/26, 13:53:54 »
Het is niet de bedoeling dat je een account aanmaakt. Die heb je namelijk al. In thunderbird moet je een nieuwe kalender maken, kiezen voor type "caldav" en dan de goede URI invullen. Op de google helppagina zie je dat die URI de vorm heeft:

https://www.google.com/calendar/dav/ [ your Google Calendar ID ] /events

 [ your Google Calendar ID ] moet je zelf invullen, want is specifiek voor je eigen kalender. Wat je moet invullen, moet je opzoeken voor je kalender: ga naar google calendar, ga met de muis over de naam van de kalender waarop je wil inschrijven, klik rechts van de naam het pijltje dat verschijnt en kies "Calendar settings".

Bijna onderaan op die pagina zie je nu naast de knopjes "xlm" "ical" "html" de calendar id. Gans die ID, inclusief het deel achter @, moet je invullen op de plaats van " [ your Google Calendar ID ] " in de URI hierboven.

Dat herhaal je voor elke kalender waarop je wil inschrijven.

Offline lin10

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #6 Gepost op: 2012/05/07, 13:16:20 »
Wil nog niet lukken.
Ik heb nu een afspraak gepland in mijn Thunderbird agenda.
Deze zie ik niet terug in mijn Iphone en ook niet op mijn gmail agenda en ook niet in mijn ipad agenda.
Wat kan ik nog doen?

Ik heb gisteren een afspraak in mijn Iphone gezet en deze komt wel terug in mijn Ipad maar niet in mijn Thunderbird en niet in mijn gmail agenda.
« Laatst bewerkt op: 2012/05/07, 13:19:42 door lin10 »

Offline lin10

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #7 Gepost op: 2012/05/29, 17:57:08 »
Ik ga nog even door met dit topic want het wil nog niet helemaal lukken.
Wat kan ik het beste doen/gebruiken om mijn Ipad, Iphone, Thunderbird en Gmail agenda met elkaar te laten synchroniseren.

Wat moet ik gebruiken op mijn Ipad?
Wat moet ik gebruiken op mijn Iphone?
Wat moet ik instellen bij Thunderbird?
Moet ik mijn account van gmail gebruiken?

Ik zie ff door het bos de bomen niet meer. ^-^

Offline vanadium

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #8 Gepost op: 2012/05/30, 12:33:50 »
Misschien helpt het stap voor stap de relevante informatie op te zoeken:

Thunderbird en google calendar
a) Via caldav: http://support.google.com/calendar/bin/answer.py?hl=en&answer=99358#sunbird (zo doe ik het nu)
b) met behulp van de addon "Provider for Google calendar): http://maketecheasier.com/integrate-google-calendar-to-thunderbird/2011/10/14 (zo deed ik het vroeger)

Wat met ipad/ipod mogelijk is, weet ik niet.

Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #9 Gepost op: 2012/05/30, 16:44:33 »
Als je het goed voor elkaar had met Evolution , waarom installeer je Evolution niet ?
Staat gewoon in het software centrum.

Offline rene59

  • Lid
Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #10 Gepost op: 2012/05/30, 23:34:14 »
Ik laat mijn iphone via exchange met gmail en google agenda syncen. Dan kan ik met elke pc die in mn handen komt bij mn mail en agenda en datzelfde ook nog eens op de iphone. Voordeel is dat je niks lokaal installeerd dus totaal onafhankelijk bent. Crasht dr wat dan crasht dr wat, niks verloren.

Re: Thunderbird en Iphone
« Reactie #11 Gepost op: 2012/06/04, 22:13:52 »
Als je je Google agenda op de iPad of iPod wilt hebben moet je die instellen alsof het een Exchange server is. Dus:

- Instellingen
- Email, contacten, agenda's
- Exchange

Vul dan E-mail, Gebruikersnaam en wachtwoord in. Laat Domein leeg
- Volgende (rechts bovenin)

Als je opmerking krijgt dat server identiteit niet gecontroleerd kan worden dan kiezen voor "Doorgaan" (kan 2x gevraagd worden)

Vul in het volgende scherm bij server m.google.com in

Kies in het daarop volgende scherm wat je gesynchroniseerd wilt hebben: E-mail, Contacten, Agenda (of alle 3).

Bewaar

Werkt hier als een zonnetje.

NB Dit synct alleen de standaard agenda van je Google of Google Apps account.