Nieuws:

Welkom, Gast. Alsjeblieft inloggen of registreren.
Heb je de activerings-mail niet ontvangen?

Auteur Topic: Studeren met Ubuntu  (gelezen 26858 keer)

Studeren met Ubuntu
« Gepost op: 2008/12/04, 10:58:26 »
Studeren met Ubuntu.
Ik heb zojuist een nieuwe wiki pagina in ontwikkeling aangemaakt. Het onderwerp is studeren met Ubuntu. Studenten lopen vaak tegen specifieke problemen op bij het gebruik van linux. Zo kan het lastig zijn om op het netwerk te komen van de onderwijsinstellng, is er behoefte aan specifieke software die niet vaak gebruikt wordt e.d. Dit is een plek waar dit soort vragen gesteld kunnen worden, en tips en informatie over studeren met Ubuntu verzameld kunnen worden. Deze kunnen dan vervolgens in de wiki verwerkt worden.

Alle input is welkom.

wiki in ontwikkeling:
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/StuderenMetUbuntu#preview
« Laatst bewerkt op: 2008/12/05, 12:06:50 door tommie74 »

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #1 Gepost op: 2008/12/04, 13:13:35 »
Ik weet niet of dat nu nog zo is. Maar de netwerken van de scholen waren vroeger zo opgesteld dat je haast verplicht was om de hardware via de school aan te kopen. Met een gewoon netwerkkaartje geraakte NO WAY op het schoolnetwerk.

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #2 Gepost op: 2008/12/04, 13:35:19 »
Ik weet niet of dat nu nog zo is. Maar de netwerken van de scholen waren vroeger zo opgesteld dat je haast verplicht was om de hardware via de school aan te kopen. Met een gewoon netwerkkaartje geraakte NO WAY op het schoolnetwerk.

Dit is inmiddels niet meer het geval naar mijn beste weten. Veel scholen participeren zelfs in eduroam, dan kan je wanneer je lid bent van één onderwijsinstelling gebruik maken van de (draadloze) netwerken van een andere instelling die ook in eduroam participeert. Vaak wordt er echter geen ondersteuning gegeven om linux te configureren zodat van het netwerk gebruik gemaakt kan worden.

http://www.eduroam.nl/

Eider

  • Gast
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #3 Gepost op: 2008/12/04, 17:34:27 »
Ziet er leuk uit :)
Je kunt ook een verwijzing opnemen naar de handleiding van installatie van de Ti84+
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrafischeRekenmachines
deze wordt enorm veel gebruikt op middelbare scholen

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #4 Gepost op: 2008/12/04, 17:51:20 »
Ziet er leuk uit :)
Je kunt ook een verwijzing opnemen naar de handleiding van installatie van de Ti84+
http://wiki.ubuntu-nl.org/community/GrafischeRekenmachines
deze wordt enorm veel gebruikt op middelbare scholen

Bedankt  :)
Ik heb meteen een link toegevoegd.

De pagina bestaat nu uit losstaande paragrafen voor willekeurige onderwerpen. Dat komt natuurlik een beetje rommelig over. Wanneer blijkt dat er meer informatie beschikbaar komt zal de opzet op een gegeven moment veranderen. Ik denk dan aan een hoofdpagina waar verwijzingen staan naar meer specifieke informatie op andere pagina's.

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #5 Gepost op: 2008/12/06, 12:32:03 »
Ik zou ook zeker even Scientific linux noemen in de wiki en een link daarheen!
Verdere zijn er op ubuntuforums.org nog wel interessante topics of forumgedeeltes. Zou je ook even kunnen noemen.

Verder is mijn voorstel geweest om een speciaal forumgedeelte voor educatie en wetenschap te openen op dit forum. Je zou het nog kunnen uitbreiden naar kantoor, educatie en wetenschap, dan kun je ook openoffice vragen in dat topic behandelen. En verder:

LaTeX
R-Project
Openoffice
Edubuntu apps
etc.


« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 12:34:30 door .zamorano »

Eider

  • Gast
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #6 Gepost op: 2008/12/06, 12:52:01 »
KDE Education is ook het vermelden waard

http://edu.kde.org/

bevat allerlei programma's die handig zijn voor scholieren :)

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #7 Gepost op: 2008/12/06, 14:03:31 »
Ik zou ook zeker even Scientific linux noemen in de wiki en een link daarheen!

Ik krijg een foutmelding, over een "invalid security certificate" wanneer ik op de website ga kijken.

Verdere zijn er op ubuntuforums.org nog wel interessante topics of forumgedeeltes. Zou je ook even kunnen noemen.

Ik heb een paragraaf met links toegevoegd. Als je nog specifieke links weet, kan je die toevoegen in de wiki, of hier posten, dan voeg ik ze toe.

Verder is mijn voorstel geweest om een speciaal forumgedeelte voor educatie en wetenschap te openen op dit forum. Je zou het nog kunnen uitbreiden naar kantoor, educatie en wetenschap, dan kun je ook openoffice vragen in dat topic behandelen.

Het lijkt mij beter om openoffice vragen en onderwerpen in zoverre ze niet specifiek voor studenten zijn (zoals bijvoorbeeld referentielijsten in openoffice e.d. wel typisch voor studentengebruik is) niet in deze wiki te behandelen. Deze informatie is namelijk ook voor niet-studenten interessant en kan daarom denk ik beter op een andere plaats behandeld worden.

En verder:

LaTeX
R-Project
Openoffice
Edubuntu apps
etc.

Ik heb iets over LaTeX uit wikipedia gehaald, maar het zou fijn zijn, als je ervaring hebt met LaTeX, als je deze entry van de wiki voor je rekening zou kunnen nemen. Ik heb geen verstand van LaTeX...
R-Project.. eigenlijk hetzelfde verhaal.. ik heb er even naar gekeken, maar toen ik hoorde van SPSS voor linux... Dus, als je hier iets aan wilt toevoegen, graag!
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 14:14:00 door tommie74 »

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #8 Gepost op: 2008/12/06, 14:05:44 »
KDE Education is ook het vermelden waard

http://edu.kde.org/

bevat allerlei programma's die handig zijn voor scholieren :)

Ik zal er naar kijken. Maar als je dit zelf aan de wiki wilt toevoegen, graag. Het is makkelijker dan het in eerste instantie lijkt, zo'n wiki aanpassen.

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #9 Gepost op: 2008/12/06, 15:10:15 »
Werk op een faculteit met meer dan 10.000 studenten.
Schat dat minder dan 1% Linux gebruikt. Bij andere faculteiten/uni's/hoge scholen is de situatie misschien beter maar het is maar dat jullie het weten ;)

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #10 Gepost op: 2008/12/06, 15:29:13 »
Werk op een faculteit met meer dan 10.000 studenten.
Schat dat minder dan 1% Linux gebruikt. Bij andere faculteiten/uni's/hoge scholen is de situatie misschien beter maar het is maar dat jullie het weten ;)

Dat komt geheel overeen met het linuxgebruik in de algemene bevolking lijkt me?

1% van 10.000 zijn toch 100 mensen. Eén faculteit?

Maar het is natuurlijk altijd zinvol om te weten of er gebruik gemaakt wordt van aangeboden informatie. Als er geen behoefte is aan deze wiki en er dus geen gebruik gemaakt wordt van deze wiki zal die waarschijnlijk vanzelf uitsterven. Geen probleem.
« Laatst bewerkt op: 2008/12/06, 16:57:20 door tommie74 »

Offline siegi

  • Lid
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #11 Gepost op: 2008/12/06, 17:14:58 »
KDE Education is ook het vermelden waard

http://edu.kde.org/

bevat allerlei programma's die handig zijn voor scholieren :)

Ik zal er naar kijken. Maar als je dit zelf aan de wiki wilt toevoegen, graag. Het is makkelijker dan het in eerste instantie lijkt, zo'n wiki aanpassen.
Edu programma's kunnen handig zijn, ik denk bijv aan een ondervraag programma of het programma om functies te tekenen met de afgeleide en integraal erbij.

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #12 Gepost op: 2008/12/06, 17:48:51 »
KDE Education is ook het vermelden waard

http://edu.kde.org/

bevat allerlei programma's die handig zijn voor scholieren :)

Ik heb het toegevoegd, inderdaad een hoop interessante software!

Offline Bitbuntu

  • Lid
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #13 Gepost op: 2008/12/08, 23:16:16 »
Werk op een faculteit met meer dan 10.000 studenten.
Schat dat minder dan 1% Linux gebruikt. Bij andere faculteiten/uni's/hoge scholen is de situatie misschien beter maar het is maar dat jullie het weten ;)

Dat komt geheel overeen met het linuxgebruik in de algemene bevolking lijkt me?

1% van 10.000 zijn toch 100 mensen. Eén faculteit?
Ik dacht toch ergens gelezen te hebben dat we nu in december de kaap van 2% wereld linux gebruikers over zouden gaan. OOo zou nu al aan een 30.000.000 ste download zitten als ik me niet vergis.

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #14 Gepost op: 2008/12/09, 17:21:11 »
KDE Edu is een zeer mooi pakket, we gebruiken het op school ook voor bijvoorbeeld fysica. Zeker het vermelden waard, zonder deze software ben je nergens!

Offline BailHope

  • Lid
    • Techneut
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #15 Gepost op: 2008/12/11, 19:49:05 »
Waar je ook nog vermelding van kan maken, is dat voor de meer professionelere studenten (diegenen die informatica studeren bvb) dat je ook in C# en Vb.NET kunt programmeren dankzij Monodevelop. Daarvoor heb je Windows ook al niet meer nodig.
Ubuntu user #12046
Mijn blog voor techneuten: http://techneut.wordpress.com
Voor de professionele IT'er: http://it-potato.blogspot.com

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #16 Gepost op: 2008/12/12, 21:24:36 »
Waar je ook nog vermelding van kan maken, is dat voor de meer professionelere studenten (diegenen die informatica studeren bvb) dat je ook in C# en Vb.NET kunt programmeren dankzij Monodevelop. Daarvoor heb je Windows ook al niet meer nodig.

Heb je een link oid waar iets meer informatie hierover te vinden is? Dan kan ik deze aan de pagina toevoegen. Of anders kan je er zelf misschien iets meer over opschrijven, dan voeg ik dat toe. Als je het leuk lijkt om een speciale pagina te maken voor informaticastudenten, dan kan dat ook. Laat maar even weten.
mvg.
Thomas.

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #17 Gepost op: 2008/12/13, 11:10:31 »
Waar je ook nog vermelding van kan maken, is dat voor de meer professionelere studenten (diegenen die informatica studeren bvb) dat je ook in C# en Vb.NET kunt programmeren dankzij Monodevelop. Daarvoor heb je Windows ook al niet meer nodig.

Heb je een link oid waar iets meer informatie hierover te vinden is? Dan kan ik deze aan de pagina toevoegen. Of anders kan je er zelf misschien iets meer over opschrijven, dan voeg ik dat toe. Als je het leuk lijkt om een speciale pagina te maken voor informaticastudenten, dan kan dat ook. Laat maar even weten.
mvg.
Thomas.

Google > MonoDevelop

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #18 Gepost op: 2008/12/13, 11:29:24 »
Waar je ook nog vermelding van kan maken, is dat voor de meer professionelere studenten (diegenen die informatica studeren bvb) dat je ook in C# en Vb.NET kunt programmeren dankzij Monodevelop. Daarvoor heb je Windows ook al niet meer nodig.

Heb je een link oid waar iets meer informatie hierover te vinden is? Dan kan ik deze aan de pagina toevoegen. Of anders kan je er zelf misschien iets meer over opschrijven, dan voeg ik dat toe. Als je het leuk lijkt om een speciale pagina te maken voor informaticastudenten, dan kan dat ook. Laat maar even weten.
mvg.
Thomas.

Google > MonoDevelop

Ik heb een link met een verwijzing naar de wikipediapagina toegevoegd.

Offline eendje

  • Lid
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #19 Gepost op: 2008/12/13, 11:37:08 »


Ik heb iets over LaTeX uit wikipedia gehaald, maar het zou fijn zijn, als je ervaring hebt met LaTeX, als je deze entry van de wiki voor je rekening zou kunnen nemen. Ik heb geen verstand van LaTeX...
R-Project.. eigenlijk hetzelfde verhaal.. ik heb er even naar gekeken, maar toen ik hoorde van SPSS voor linux... Dus, als je hier iets aan wilt toevoegen, graag!


Ik las vandaag dat eer programma PSPP bestaat dat een opensource vervanger van SPSS zou zijn. Zit in Synaptic. Voor de liefhebber...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #20 Gepost op: 2008/12/13, 12:16:06 »


Ik heb iets over LaTeX uit wikipedia gehaald, maar het zou fijn zijn, als je ervaring hebt met LaTeX, als je deze entry van de wiki voor je rekening zou kunnen nemen. Ik heb geen verstand van LaTeX...
R-Project.. eigenlijk hetzelfde verhaal.. ik heb er even naar gekeken, maar toen ik hoorde van SPSS voor linux... Dus, als je hier iets aan wilt toevoegen, graag!


Ik las vandaag dat eer programma PSPP bestaat dat een opensource vervanger van SPSS zou zijn. Zit in Synaptic. Voor de liefhebber...

Wanneer ik pspp via synaptic installeer in ubuntu 8.04, dan is deze zonder de gui. In 8.1 schijnt de gui versie wel via synaptic te installeren te zijn. Misschien dat ik vandaag nog ga proberen om deze versie in 8.04 aan de gang te krijgen. Ik huiver een beetje om mijn systeem naar 8.1 te upgraden en ik heb niet genoeg harde schijf ruimte om twee systemen naast elkaar te kunnen installeren...

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #21 Gepost op: 2008/12/13, 12:27:50 »
Ik las vandaag dat eer programma PSPP bestaat dat een opensource vervanger van SPSS zou zijn. Zit in Synaptic. Voor de liefhebber...

Op getdeb is de 0.60 versie ook voor 8.04 beschikbaar: http://www.getdeb.net/release/3411

Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #22 Gepost op: 2008/12/13, 12:44:53 »
Ik las vandaag dat eer programma PSPP bestaat dat een opensource vervanger van SPSS zou zijn. Zit in Synaptic. Voor de liefhebber...

Ziet er goed uit! Maar met de gui versie is het aantal ondersteunde functies te beperkt voor mijn opleiding. Maar de meest basale functies zitten er wel op. Ik kan zo ook niet vinden hoe je plots kan maken vanuit de gui. In ieder geval is het de moeite waar om te melden. Thx voor de tip.

Offline Johan van Dijk

  • Administrator
    • johanvandijk
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #23 Gepost op: 2008/12/13, 13:26:07 »
Er is ook een versie van SPSS die onder Linux werkt. Native dus zonder Wine oid.
Je kan het serialnummer van de Windowsversie gewoon gebruiken.

PSPP is misschien een mooi open source alternatief, maar is misschien toch teveel afwijkend van wat er normaal gebruikt wordt tijdens de studie. Je kan dus kiezen wat je wil.

Offline eendje

  • Lid
Re: Studeren met Ubuntu
« Reactie #24 Gepost op: 2008/12/13, 14:27:52 »
PSPP is misschien een mooi open source alternatief, maar is misschien toch teveel afwijkend van wat er normaal gebruikt wordt tijdens de studie. Je kan dus kiezen wat je wil.

Wat ik gelezen heb is dat PSPP probeer een één op één alternatief te worden voor SPSS net zals Octave voor Matlab, maar als je WIndows code ook op de Linuxversie waarom dan die niet gebruiken zou ik zeggen...
Een dag niets geleerd is een dag niet geleefd!
Ik blog dus ik besta!
__________________________________________________________
Een vraag? Heb je al eens gekeken op: http://wiki.ubuntu-nl.org/FAQ?